رکود حاکم بر صنایع استان یزد

فشار کمبود نقدینگی‏ برصنایع استان یزد

صاحبان صنایع استان به دلیل رکود حاکم بر بازار و اعمال فشار از سوی بانک‌هایی که تسهیلات پرداخت کرده‌اند، شرایط اقتصادی دشواری را تجربه می‌کنند اما معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدعی است که در این رکود، هیچ صنعتی را از رده خارج نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری،استان دارای ۳۵۰۰ واحد صنعتی فعال در حوزه‌های مختلف است که در برخی از رشته‌ها در کشور نیز جایگاه ویژه و شاخصی دارد اما زمانی که تحریم‌ها، تورم کاذب و به دنبال آن رکود را در بازار کشور حاکم کرد، این صنایع نیر زیر فشار قرار گرفتند؛ به ویژه اینکه صاحبان صنعت به دلیل کاهش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی، امکان فروش محصولات تولیدی خود را تا حد زیادی از دست دادند و نقدینگی آنها روز به روز کاهش یافت.

ناتوانی در بازپرداخت تسهیلات
کاهش نقدینگی صنایع موجب شده که آنها دیگر توانایی بازپرداخت تسهیلات دریافتی برای بهبود وضعیت تولید واحدهای خود را نداشته باشند و با فشار‌های بانک‌های عامل برای وصول مطالبات و پرداخت هزینه‌های دیرکرد سنگین، روبه‌رو شوند.
بسیاری معتقد هستند که بیشترین فشار اقتصادی ناشی از وضعیت اقتصادی کشور و رکودی که بر اقتصاد حاکم است بر صنایع ساختمانی از جمله فولاد، کاشی و سرامیک و سایر صنایع وابسته وارد شده و دپوی تولیدات در برخی از کارخانه‌های کاشی و سرامیک نیز موید این ادعا است.
اما رکود حاکم بر بازار بر تمام صنایع استان تاثیر منفی گذاشته و در کنار کاهش تولیدات به دنبال نبود تقاضا، نقدینگی این واحدها را تا حد زیادی کاهش داده است؛ به طوری که به مانعی جدی برای تولید تبدیل شده است.

تبعات متفاوت شرایط اقتصادی بر واحدهای صنعتی
در این شرایط شاید تصور شود که کمر برخی از صاحبان صنایع زیر بار سنگین رکود حاکم بر بازار عرضه، خم شده باشد و حتی از حوزه خارج شده باشند اما معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تبعات متفاوت شرایط اقتصادی بر عملکرد واحدهای صنعتی، مدعی است که این شرایط باعث نشده که صنعتی از رده خارج شود.
«جلیل فلاح» می‌افزاید: رکود حاکم بر اقتصاد کشور و به تبع آن استان که به دنبال کاهش تقاضا در داخل و خارج ایجاد شده است، دامان همه صنایع استان را فراگرفته است.
وی ادامه می‌دهد: در این شرایط بسیاری از واحدهای صنعتی استان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و این امر باعث شده است که توان تولید مطابق ظرفیت واحد خود را نداشته باشند.
وی با اشاره به فعالیت ۳۵۰۰ واحد صنعتی در استان، می‌افزاید: دولت سیاست خروج غیرتورمی را برای حمایت از این صنایع دنبال می‌کند که شامل استمهال پرداخت اقساط تسهیلات است تا موانع پیش روی تولید را رفع کند.
فلاح می‌افزاید: باید گفت که بانک‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی خود، به حد توقع در این زمینه همراهی نکردند و آنچه از بانک‌ها انتظار می‌رفت محقق نشد.
وی ادامه می‌دهد: اگر نظام بانکداری کشورمان اسلامی است، بانک‌ها باید در برابر تسهیلاتی که به صورت مشارکت به صنایع پرداخت می‌کنند در سود و زیان شریک شوند اما متاسفانه این اتفاق هرگز نیفتاده است.

دیدگاه تک‌بعدی بانک‌ها
مدیر امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: یکی از اشکالاتی که به سیستم بانکی کشورمان حاکم است، دیدگاه تک بعدی آنهاست.
وی با بیان اینکه البته مشکلات صاحبان صنایع، فقط مربوط به بانک‌ها نیست، می‌افزاید: جلسات مختلفی برای بررسی مشکلات صنایع استان در دستور کار قرار گرفته است و از کارشناسان و متخصصان برای حل مشکلات موجود کمک گرفته‌ایم.
فلاح با اشاره به سیاست‌های دولت برای رفع موانع تولید، تاکید می‌کند: به دستورالعمل‌های جدید دولت برای رفع رکود، افزایش نقدینگی و رفع موانع تولید امیدوار هستیم.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه می‌کند: به تازگی مصوبه کارگروه تسهیل به استان‌ها ابلاغ شده است که قطعا در بهبود شرایط اقتصادی واحدهای صنعتی استان تاثیر مثبتی خواهد داشت.
فلاح در پاسخ به ادعای برخی از صاحبان صنایع که اعتقاد دارند تسهیلات حمایتی از صنایع به دست واحدهای مشمول دریافت نمی‌رسد، نیز می‌گوید: تاکنون انحرافی در پرداخت تسهیلات حمایتی از صنایع در استان مشاهده نشده و این تسهیلات به صورت هدفمند در بخش تولید، مصرف شده است.
مدیر امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین درباره تاثیر رکود اقتصادی کشور بر جایگاه استان نیز می‌گوید: رکود اقتصادی بر تمام کشور حاکم است؛ از این رو در شرایط رکود جایگاه استان در صنایع مختلف تغییری نکرده است و نخواهد کرد.

مکث
رکود حاکم بر صنایع استان
استان دارای ۳۵۰۰ واحد صنعتی فعال است که همه آنها متاثر از شرایط اقتصاد کشور، با کاهش تولید، کمبود نقدینگی و رکود مواجه هستند. صاحبان صنایع انتظار دارند که در این شرایط، بانک‌ها حمایت بیشتری از آنها داشته باشند اما متاسفانه نظام بانکی کشور ما تک‌بعدی است و بانک‌ها نتوانسته‌اند انتظارات صاحبان صنایع و مسئولان دولتی را تامین کنند. دولت به تازگی دستورالعمل‌هایی را برای رفع موانع تولید در دستور کار قرار داده است که از جمله آن می‌توان به ابلاغ مصوبه کارگروه تسهیل به استان‌ها اشاره کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..