ابتکار شهروندان یزدی برای حضوردر شورای شهر

حدود دو ماه پیش در اعتراض به اقدام نا متعارف شورای شهر یزد در ممانعت از حضور خبرنگارن در صحن علنی شورای شهر کمپینی تشکیل شد برای حضور شهروندان در صحن علنی شورای شهر یزد و در اولین جلسه بعد از این اقدام برای اولین بار صندلی های ویژه شهروندان در شورای شهر یزد پر شد و از آن روز جمعی حدودا 10نفره شکل گر...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهدف از این حضور و انتشار گزارش، تغییر مشی غیر معقول شورای شهر، رساندن مطالبات فرهنگی و اجتماعی به گوش شورای شهر و نظارت بر امور و عملکر اعضا بود، اما از انجایی که شورای شهر ارگانی غیردولتی است که نحوه هزینه کرد و چگونگی مدیریت صدها میلیارد تومان بودجه ای که از جیب شهروندان تامین می شود را تعیین می کند ، محل برخی زد و بندها و رانت خواری ها شده است ؛ سو استفاده هایی که گاها برخی از اعضای دلسوز شورا هم متوجه آن شده اما توان مقابله با آن را ندارند.

این حضور مستمر به تدریج دید تازه ای نسبت به این ارگان که نبض شهر را در دست دارد به ناظرین داد که باعث شناخت بهتر اعضای شورای شهر شد و حتی برخی اعضا که متهم به تندروی و حمایت از اتفاقات نادرست بودند دلسوز دیده شدند و برخی دیگر که از دور دلسوز شناخته می شدند، تفرقه افکن و سو استفاده گر از آب درآمدند.

مصداق این مورد جنجال ها بر سر همایش صلح و کودک است. پس از لغو این همایش بر اساس شنیده ها، بسیاری مقصر اصلی را رئیس روحانی شورای شهر می دانستند اما کم کم معلوم شد برای تصویب کمک دوازده میلیونی به این همایش ریاست شورا دفاع جدی از این طرح داشته است ، اما یک عضو شورای شهر که در صحن علنی همگام با ریاست شورا از طرح دفاع کرده است، پس از جلسه به حضور برخی چهره های پرنفوذ یزدی رفته است و با دادن اطلاعات غلط شورای شهر و ریاست روحانی شورا را متهم به تبلیغ برای زرتشت کرده است که این کار باعث افزایش فشارها به شورای شهر جهت لغو این مصوبه شده است، این اولین اتفاقی بود که نشان داد شورای شهر چقدر پیچیده است و تا چه حد از دورویی ها و اختلاف افکنی های هدفمند رنج می برد. شورای شهری که تک تک اعضایش با هم اختلاف داشته باشند نه می تواند شهردار عزل کند نه نصب، نه تنها نمی تواند بر امور نظارت کند که نمی تواند راه را بر سو استفاده های داخلی و خارجی ببندد.

همچنین این حضور مستمر باعث شده است که برخی در شورای شهر ، شهرداری و حتی صاحب منصبانی خارج از مجموعه شورای شهر و شهرداری که با زد و بند و برنامه ریزی، اهداف جاه طلبانه خود را دنبال می کردند از ادامه پیش برد اهداف خود باز بمانند و به طرق مختلف سعی در سنگ اندازی در این حضور نمایند و حتی در این راه از ترغیب شهرداری وشورای شهر به شکایت از خبرنگاران نیز ابایی نداشته اند.

اما پس از دوماه حضور شهروندان در شورای شهر هم اکنون شاهد ان هستیم که تکصدایی در شورای شهر یزد به شکرانه این حضور شکسته شده است و اعضایی که قبلا توان زدن حرف مخالف برخی اعضای پر نفوذ را نداشته اند به راحتی نظرات خود را اعلام می کنند و هم چنین هزینه سو استفاده های شخصی، باندی و جاه طلبانه از بودجه شهر گزاف شده اند و سو استفاده گران با علم به اینکه زیر ذره بین هستند مجبور به احتیاط بیشتری می باشند.
ادامه این روند با حضور گسترده شهروندان نه تنها راه را بر سو استفاده ها از این ارگان و بودجه هنگفت آن خواهد بست بلکه باعث خواهد شد تا صاحبان قدرت توان تهدید، ارعاب و تطمیع منتقدین و ناظرین را نداشته باشند هم چنین با اشنایی شهروندان با نحوه اداره غیر اصولی شهر کم کم باید مطالبه برای خدمات منسجم با برنامه ریزی های طولانی مدت در زمینه فرهنگی و اجتماعی پررنگ شود تا شهرداری یزد از یک ارگان کارگر که تنها در جمع آوری زباله های سطح شهر و ساختن غیر اصولی پل های زیرگذر می تواند از رزومه خود دفاه کند به یک ارگان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شود تا بودجه چند ده میلیاردی آن در حوزه فرهنگی و اجتماعی صرف امور بیهوده نشود.

همه این امور مستلزم این است تا این حضور مستمر از ۱۰ نفر فراتر رود و بخش قابل توجه ای از شهروندان با برنامه ریزی و مستمر در جلسات علنی شورای شهر یزد شرکت کنند.فریبرز نواب

بخش نظردهی بسته شده است..