۲۰ میلیون گردشگر در صف ایران

no-thumbs

روزنامه تایمز آو اسرائیل نوشت تهران امیدوار است تا سال 2025 سالانه بیست میلیون گردشگر جذب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از خبرگزاری صداوسیما، به نوشته شماره امروز این روزنامه صهیونیستی در اینترنت، صنایع گردشگری و تجارت ایران خود را آماده می کند تا پس از لغو تحریم های اقتصادی به عنوان بخشی از توافق هسته ای که روز سه شنبه در وین امضا شد، به سرعت مسیر رشد را بپیماید.

بر اساس گزارش روزنامه دیلی میل، شماری از صاحبان هتل های زنجیره ای غربی و برگزار کنندگان سفرهای گردشگری تحقیقات اولیه خود را در این زمینه آغاز کرده اند و مجری های سفرهای داخلی نیز خود را برای ورود موج تازه ای از گردشگران آماده می کنند.

بر اساس گزارشی که در روزنامه گاردین به چاپ رسید، پس از پیروزی حسن روحانی، نامزد میانه رو ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳، صنعت گردشگری این کشور رشد کرد زیرا دولت وی برای تسهیل صدور ویزا برای گردشگران گام هایی برداشت و دویست هتل جدید ساخت.

مسعود سلطانی فر، معاون رئیس جمهور ایران در امور گردشگری پس از اعلام توافق هسته ای گفت: «هیچ صنعت دیگری در ایران به اندازه گردشگری در نتیجه این توافق رشد نخواهد کرد.»

وی افزود: «خبر توافق هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی برای صنعت گردشگری ما مسرت بخش بوده است.»
سلطانی فر ابراز امیدواری کرد ایران بتواند تا سال ۲۰۲۵ سالانه بیست میلیون گردشگر جذب و از صنعت گردشگری درآمد خالصی حدود سی میلیارد دلار کسب کند.

در همین حال، مقامات تجاری و سیاسی ایران در تلاش برای بهره برداری از بازاری که امیدوارند پررونق شود، وقت را هدر نداده اند.
آلمان روز یکشنبه یک هیئت تجاری بزرگ متشکل از اعضای شرکت های بزرگ صنعتی خود مانند لینده (Linde)، زیمنس (Siemens)، مرسدس دایملر (Mercedes-Daimler) و فولکس واگن (Volkswagen)، به ایران فرستاد. اسپانیا نیز چنین برنامه ای دارد و دیپلمات بلند پایه فرانسه نیز در نظر دارد به ایران سفر کند. تبلیغات در مورد خودروهای اروپایی و کالاهای لوکس در تهران در حال نمودار شدن است. خطوط هوایی در دوبی به سرعت در حال افزودن خطوط هوایی جدیدی با ایران برای مواجهه با افزایش مسافران است.

با این حال، شرکت های آمریکایی بسیار محتاط تر هستند. با توافق یا بدون آن، تحریم های آمریکا که ارتباطی به برنامه هسته ای ندارد همچنان سر جای خود خواهند بود و در نتیجه بسیاری از شرکت های آمریکایی نمی توانند روابط تجاری با ایران داشته باشند. در نتیجه در مقابل شرکت های اروپایی و آسیایی متضرر خواهند شد.

بر اساس اسناد و مدارک، ایران آینده درخشانی دارد. این کشور با هشتاد میلیون جمعیت، چهارمین ذخیره نفتی و دومین ذخیره گاز طبیعی جهان را دارد.
شرکت کپیتال اکونومیکس (Capital Economics) مستقر در لندن پیش بینی می کند که اقتصاد ایران با کاهش تحریم ها در چند سال آینده سالانه شش تا هشت درصد رشد خواهد کرد.

دومینیک بوکور اینگرام (Dominic Bokor-Ingram) وزیر مشاور شرکت سرمایه گذاری شارلمانی کپیتال (Charlemagne Capital) گفت: «همه چیز برای رشد اقتصادی آماده است. ایران زیرساخت دارد، تجهیزات و علم لازم را نیز دارد. افراد بسیار تحصیلکرده ای وجود دارند که اگر تحریم ها لغو شود به ایران باز خواهند گشت.»

به گفته تحلیلگران، حتی اگر توافق هسته ای طبق برنامه پیش برود، دستکم چند ماه طول خواهد کشید تا تحریم ها لغو شوند و اگر ایران به تعهداتش پایبند نماند، تحریم ها بار دیگر برقرار خواهند شد. به همین علت است که بعید به نظر می رسد بسیاری از شرکت های چند ملیتی سرمایه گذاری های بزرگی در آینده نزدیک در این کشور انجام بدهند.

در ادامه این مقاله آمده است، صنعت نفت ایران یکی از بخش هایی است که می تواند سرمایه گذاری خارجی جذب کند. شرکت خدمات مالی آمریکایی فیچ ریتینگز (Fitch Ratings) پیش بینی میکند که چندین سال طول خواهد کشید تا صادرات نفت ایران به ۲/۵ میلیون بشکه ای که پیش از سال ۲۰۱۲ داشت باز گردد زیرا سرمایه گذاری در این بخش بر اثر تحریم ها محدود شده است.
صنعت هوایی ایران بخش دیگری در این کشور است که آماده سرمایه گذاری است. تحریم ها خرید هواپیماهای غربی جدید را برای ایران غیرممکن کرده است و تهیه قطعات یدکی برای هواپیماها را دشوار کرده است.

توافق موقت هسته ای برای شرکت های بوئینگ و جنرال الکتریک چراغ سبزی بود تا بتوانند قطعات یدکی لازم برای هواپیماهای آمریکایی را که از دهه هفتاد در ایران مورد استفاده قرار می گیرند، در اختیار این کشور قرار دهند.

عباس آخوندی، وزیر حمل و نقل ایران گفته است کشورش آماده است حدود بیست میلیارد دلار برای خرید چهارصد هواپیما در ده سال آینده هزینه کند.
رئیس بخش ارتباطات خاورمیانه شرکت بوئینگ گفت این شرکت در حال بررسی توافقنامه است و تا زمانی که دولت آمریکا به آنها دستور ندهد، نمی توان در این زمینه اظهار نظر کرد.

جنرال الکتریک که همچنین مجوز آمریکا را برای فروش تجهیزات پزشکی به ایران دارد گفت منتظر بررسی جزئیات توافقنامه است.
با وجود احتیاط آمریکایی ها، اروپایی ها وقت را برای جلب نظر ایران از دست نمی دهند.

هئیت آلمانی به رهبری وزیر اقتصاد این کشور کمتر از یک هفته پس از امضای توافقنامه هسته ای به ایران سفر می کند. خوزه مانوئل سوریا (Jose Manuel Soria)، وزیر صنایع اسپانیا نیز گفت به همراه وزرای امور خارجه و توسعه کشورش در ماه سپتامبر به ایران سفر خواهد کرد و انتظار دارد سفر چشم انداز خوبی را برای شرکت های اسپانیایی در بخش های صنعت، انرژی، ارتباطات، گردشگری و زیرساخت به همراه داشته باشد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز چهارشنبه گفت در نظر دارد به ایران سفر کند و خواستار استفاده از فرصت های تجاری با این کشور است.

سوئیس یک هیئت تجاری را در پایان ماه آوریل و پس از تعیین چارچوب توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی به ایران فرستاد. در خاتمه این مقاله آمده است از برخی جهات باید گفت کاهش تحریم ها موجب می شود همه چیز مثل سابق شود.

بخش نظردهی بسته شده است..