افزایش ۳۱درصدی ارزش کشفیات کالاهای قاچاق دریزد

no-thumbs

استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شمال به جنوب، یکی از محورهای عبور محموله‌های قاچاق کالا محسوب می‌شود؛ در این میان عملکرد نیروی انتظامی استان منجر به افزایش 31 درصدی ارزش کشفیات کالای قاچاق در 3 ماهه امسال شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شمال به جنوب، یکی از محورهای عبور محموله‌های قاچاق کالا محسوب می‌شود؛ در این میان عملکرد نیروی انتظامی استان منجر به افزایش ۳۱ درصدی ارزش کشفیات کالای قاچاق در ۳ ماهه امسال شده است.
عمده کالاهای مکشوفه در استان، عبوری است و نشان می‌دهد مردم استان خود علاقه‌ای به قاچاق کالا ندارند، اما باید توجه داشت که زمینه انحراف جوانان جویای کار با توجه به درآمد وسوسه‌برانگیز قاچاق کالا وجود دارد.

کشف ۶۸ میلیارد ریال کالای قاچاق در سال جاری
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان، ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در ۳‌ماه نخست سال جاری را بیش از ۶۸ میلیارد ریال اعلام می‌کند. «منوچهر ترابی» با بیان اینکه این آمار نشان دهنده افزایش ۳۱ درصدی ارزش ریالی کشفیات کالای قاچاق در استان است، می‌افزاید: بیشترین کالای قاچاق مکشوفه استان در سال جاری شامل سوخت لوازم آرایشی و موتورسیکلت بوده است. وی از تشکیل ۲۹۱‌فقره پرونده قاچاق در ۳‌ماه نخست سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد پرونده‌های قاچاق استان در مدت مشابه سال قبل ۲۷۴‌مورد بوده است و به این ترتیب تعداد پرونده‌ها نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است. این مسئول همچنین از دستگیری ۳۱۹‌متهم در ۳‌ماه نخست سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد متهمان دستگیر شده در ۳‌ماه نخست سال گذشته ۳۱۹ مورد بوده است که نشان از رشد ۴‌درصدی دارد.

اجرای ۱۰ طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز
ترابی با اشاره به اجرای ۱۰طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته می‌گوید: در سال گذشته ۱۰۶۰فقره پرونده قاچاق با دستگیری ۱۰۶۶متهم در استان تشکیل شده است. وی می‌افزاید: در سال گذشته ۲۲طرح سراسری مقابله با قاچاق کالا و ارز با مشارکت استان اجرا شده است که نتیجه این اقدامات، افزایش ۴۰‌درصدی ارزش ریالی کشفیات کالاهای قاچاق استان بوده است.
این مسئول اعلام می‌کند: بیشترین کشفیات کالاهای قاچاق در استان در سال گذشته به ترتیب مربوط به کالاهای دخانی، سوخت، کالاهای گمرکی شامل منسوجات و لوازم خانگی بوده است.

آمار قاچاق سوخت
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان می‌گوید: در سال گذشته یک  میلیون و ۳۷۷ هزار لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد افزایش کشفیات داشته‌ایم.
ترابی ادامه می‌دهد: کشفیات سوخت قاچاق استان شامل ۵۵۴ هزار لیتر گازوئیل ۳۰‌هزار لیتر بنزین، ۱۷۷‌هزار لیتر نفت سفید ۴۶۵ هزار لیتر نفت کوره و ۱۵۰‌هزار لیتر سایر مشتقات نفتی بوده است.
این مسئول ارزش ریالی سوخت قاچاق استان در سال‌93 را بیش از ۳۰‌میلیارد ریال اعلام می‌کند و می‌افزاید: ارزش ریالی سوخت قاچاق استان در سال‌93 نسبت به سال‌92 حدود ۲۶‌درصد افزایش داشته است. وی ادامه می‌دهد: بیشترین سوخت کشف شده در سال گذشته مربوط به خودروهای عبوری از محورهای مواصلاتی استان بوده است که با پلمب جعلی از اصفهان به سمت بندرعباس در حرکت بودند. ترابی کشفیات سوخت قاچاق استان در ۳‌ماه نخست امسال را ۴۱۶ هزار لیتر به ارزش ۸۰۰‌میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌افزاید: این میزان کشفیات نشان از افزایش ۴۱/۴۷‌درصدی کشفیات سوخت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.
وی درباره قاچاق مواد دخانی نیز از کشف بیش از ۴‌میلیون نخ سیگار در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: در ۳‌ماهه نخست امسال نیز ۷۶۰‌هزار نخ سیگار به ارزش یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ۱۲۰‌هزار ریال کشف شد که نشان دهنده افزایش ۸‌درصدی کشفیات در سال جاری است.

کشف لوازم آرایشی قاچاق
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان آمار کشفیات لوازم آرایشی قاچاق استان در سال گذشته را  304 هزار قلم عنوان می‌کند و می‌افزاید: کشفیات لوازم آرایشی قاچاق در سال گذشته نسبت به سال‌92 حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه می‌‌دهد: سال گذشته همچنین ۵ هزار قلم کالای صوتی و تصویری، ۲۰‌هزار قلم منسوجات و ۳۴۴‌هزار قلم پوشاک در استان کشف شده است.
وی ادامه می‌دهد: کشفیات این کالاها در سال گذشته به ترتیب با ۸۹۱ درصد، ۹‌درصد و ۱۴‌درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش یافته است.
ترابی کشفیات لوازم آرایشی در ۳‌ماه نخست امسال را ۳۵‌هزار قلم، کشفیات کالاهای گمرکی از جمله لباس، پارچه و کفش را ۳۱ هزار قلم عنوان می‌کند. این مسئول می‌گوید: کشفیات این اقلام در سال جاری به ترتیب ۵ و ۴۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۲۱۴ درصدی کشف موتور قاچاق
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان از کشف ۷۴‌دستگاه موتور قاچاق و ۱۷‌دستگاه خودروی قاچاق در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: ارزش کشفیات این کالاهای قاچاق در سال گذشته به ترتیب ۲۵‌درصد و ۷۰۰ درصد رشد داشته است.
وی ادامه می‌دهد: در ۳ ماهه نخست سال جاری ۴۵‌دستگاه موتور به ارزش ۱۲‌میلیارد ریال کشف شده است که نشان از رشد ۲۱۴‌درصدی کشفیات موتور نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

کشف اسلحه‌های قاچاق
ترابی از کشف ۸۹ قبضه سلاح در سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: کشفیات اسلحه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۲، ۵۷ درصد افزایش داشته است. وی می‌افزاید: در ۳‌ماه نخست امسال، ۴۶ قبضه سلاح به ارزش ۱۷‌میلیارد ریال کشف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷۰‌درصد رشد دارد.

مکث
قاچاق کالا اقتصاد را بیمار می‌کند

رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان می‌گوید: پلیس آگاهی با همکاری دستگاه‌های مسئول حداکثر توان خود را برای مبارزه با قاچاق در استان به کار گرفته است. «منوچهر ترابی» از ماموریت‌های تاثیرگذار پلیس آگاهی در چرخه اقتصادی را مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان می‌کند و می‌افزاید: قاچاق یکی از موانع اصلی پیش روی توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود. وی ادامه می‌دهد: از جمله نتایج قاچاق کالا در کشور، اقتصاد بیمار، ورشکستگی صنایع داخلی، کاهش سرمایه‌گذاری‌های مولد، خروج ارز از کشور و اختلاس است. این مسئول می‌افزاید: قاچاق منجر به کاهش توان رقابتی، کاهش اشتغال، افزایش اختلاف طبقاتی، کاهش درآمدهای مالیاتی و به هدر رفتن هزینه‌های کنترلی از مرزهای کشور است. وی اضافه می‌کند: در کنار مشکلات اقتصادی قاچاق، عوارض ناشی از ورود غیربهداشتی کالاهای مهم از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، سلامت افراد جامعه را نیز تهدید می‌کند. ترابی می‌گوید: اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مصمم است که در راستای وظایف ذاتی و قانونی خود، برخورد قاطع و هوشمندانه‌ای با قاچاقچیان بکند. وی با اشاره به ضرورت شناسایی و انهدام باندهای قاچاق کالا و ارز در استان از شهروندان می‌خواهد در صورت برخورد با این افراد، گزارش خود را با پلیس ۱۱۰ و یا شماره ۲۱۸۶۰۳۵ اطلاع دهند.

بخش نظردهی بسته شده است..