یارانه تیرماه واریز شد

no-thumbs

یارانه تیر ماه در حالی بامداد جمعه 26 تیر واریز و قابل برداشت شد که مجموع دریافتی هر فردی که از ابتدای اجرای قانون در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها بوده‌ به بیش از دو میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزپنجاه و سومین مرحله از پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در حالی امروز جمعه برای هر یارانه بگیر شارژ شد که هزینه ای حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومانی را برای تامین یارانه بیش از ۷۵ میلیون نفر برای دولت رقم می‌زند

این در حالی است که طی بیش از چهار سال اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از آذر ماه سال ۱۳۸۹ تا کنون، سیاست پرداخت یارانه نقدی در مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه به همراه داشته است. این در حالی است که طبق قانون هدفمندی یارانه ها نباید بیش از نیمی از این رقم برای پرداخت نقدی صرف می‌شده است. بر این اساس در این سالها توزیع یارانه در بین بیش از ۷۶ میلیون متقاضی در عین حال که دولت را با کسری درمنابع پرداختی مواجه کرده موجب شده است تا سهم سایر بخش‌ها از جمله تولید، حمل و نقل، محیط زیست و بهداشت و درمان طبق قانون پرداخت نشود.

 

از سویی دیگر گرچه بنابر قانون هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ درصد از منابع هدفمندی به هزینه‌های دولت اختصاص دارد، ولی نه تنها پرداخت‌های نقدی این فرصت را از دولت گرفت، بلکه دولت را مجبور به برداشت از خزانه برای توزیع یارانه بین خانوارها کرد؛ خانوارهایی که در بین آنها افراد بی نیاز هم یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند.

 

به هر حال بنا بر تاکید قانون بودجه برای غربالگری و حذف یارانه بگیران پردرآمد، این موضوع از اواخر سال گذشته کلید خورده و در هر ماه تعدادی از یارانه بگیران پردرآمد از لیست سازمان هدفمندی خارج می‌شوند که البته ارقام اعلامی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر و حتی بیشتر متفاوت است.

 

از سوی دیگر وزارت کار و رفاه اجتماعی این فرصت را برای افراد معترض نسبت به حذف یارانه نقدی ایجاد کرده که بتوانند در فرصت دو ماهه بعد از حذف، به سامانه yaraneh10.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را اعلام کنند. نتیجه اعتراضات نیز بعد از بررسی به حذف شدگان اعلام و در صورت بروز خطا و محق بودن برای دریافت یارانه به لیست بازخواهند گشت.

بخش نظردهی بسته شده است..