مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو

no-thumbs

مراحل پایانی عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل اظهار داشت: بنای خانه باغ تاریخی تیتو، در شهرستان بافق و در محله علیا (سراستخر) واقع گردیده است. تاریخچه این بنای تاریخی، به اوایل قرن سیزدهم می رسد و بانی آن محمدتقی خان، حاکم یزد بوده است.

محسن ذاکری نیا افزود: کلمه تیتو در فرهنگ دهخدا به معنای نوعی مرغ ذکر شده، اما مناسبت نامگذاری این باغ بدین نام مشخص نیست.

این مقام مسئول در خصوص مشخصات این بنای تاریخی عنوان کرد: مساحت کل باغ حدود ده هزار مترمربع تخمین زده می شود و ساختمان باغ در وسط باغ احداث گردیده است. ساختمان مشتمل بر خوان نشین، اطاق سرایدار، تالار، بادگیر، هشتی و سرویس ها می باشد. آب قنات یوسف شاهی به طور مستمر در میان باغ جریان دارد. تزئینات خاصی در بنا وجود ندارد و از ویژگی های عمده معماری این باغ می توان به ستون های آجری، گچکاری و کاربندی، پنجره چوبی، سیمگل بدنه، کف سنگریزه ای جلو حیاط و استخر بزرگ رو به روی ساختمان که قنات از آن عبور می کند، اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل سیصد و سی و نه میلیون ریال در مراحل پایانی می باشد شامل: تراشیدن اندود فرسوده گچ و کاهگل، اجرای هره اطراف باغچه ها، اجرای آجرفرش کف، اجرای سیمگل دمگیری دیوارها و سقف به همراه چفت و شمشه گیری لازم طبق وضعیت موجود، اجرای شفته آهک، ازاره پای دیوار با آجر نیم فرشی به صورت راسته، اجرای بندکشی و اجرای کاهگل ته کش بدنه ها می باشد.

گفتنی است: این اثر تاریخی، فرهنگی در سال ۱۳۸۰ به شماره ثبتی ۳۷۵۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..