استاندار یزد تاکید کرد:

توافق هسته ای تجربه موفق گفتگوی تمدن هاست

استاندار یزد در گفتگوی ویژه خبری باحضور جمعی از خبرگزاری های استان با موضوع توافق هسته ای حضور یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسیدمحمد میرمحمدی در این گفتگو با تبریک پیروزی توافق هسته ای به ملت شریف ایران گفت: مذاکرات در طول ۲۲ ماه اخیر نوعی از گفتگوی تمدن هاست که نظریه آن سال ۲۰۰۱ در سازمان ملل به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت و به عبارتی دیگر توافق هسته ای، تجربه موفق گفتگوی تمدن هاست.


وی گفت: این مذاکرات نشان داد دشوارترین مسائل بین کشورها از طریق مذاکره قابل حل است.


استاندار یزد ادامه داد: قطعاً این توافقات هسته ای مزایای زیادی برای کشور ما در برخواهد داشت و اینکه مذاکراتی پس از ۱۲سال به نتیجه برسد در تاریخ کم سابقه است.


وی افزود: شاید یکی از دلایل طولانی شدن این مذاکرات این باشد که در دولت قبل یک روند فعال و اثر بخش در مذاکرات حاکم نبوده اما با استقرار دولت تدبیر و امید، یک تیم قوی مذاکره کننده با اراده ای مصمم تدارک دیده شد.


استاندار یزد با اشاره به اینکه نباید مذاکرات هسته ای را ساده انگاشت، گفت: در واقع تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران وارد صحنه ای از مبارزات دیپلماسی شدند که در طرف مقابل شش قدرت جهانی با امکانات وسیع، با متخصصین زیاد و همه نخبگان و خبرگان خود آمده بودند تا زیاده خواهی هایشان را بر ما تحمیل کنند.


وی اظهارداشت: اما آنچه اتفاق افتاد این بود که تیم مذاکره کننده ایران با مشورتی که با رهبر فرزانه انقلاب و مسئولین داشت و با خردوزی و دور اندیشی نقش خود را به خوبی ایفا کرد، بر تمام دستاوردهایی که در چارچوب قوانین جایز شمرده می شد پا فشاری کرد و قدمی عقب نشینی نداشت.


عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: ایران با زبان منطق به افکار عمومی جهان نشان داد که به دنبال سلاح هسته ای نیست و به جای اینکه به دنبال درست کردن بمب هسته ای باشد اهل گفتگو و مذاکره است.


میرمحمدی افزود: وزیر امور خارجه و هیات همراه در ظرف این ۲۲ ماه نظرات خود را با دلیل و منطق مطرح کردند و اقناع سازی را محور صحبت های خود در مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ قرار دادند و این نشان می دهد وزیر امور خارجه ما به خوبی با فرهنگ آمریکا آشناست و از ظرافت های حوزه دیپلماسی مطلع است.


استاندار یزد خاطر نشان کرد: موضوع مذاکرات هسته ای ابعاد متعددی دارد و می تواند در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بین المللی، منطقه ای و داخلی دارای دستاورد باشد که ما باید حداکثر استفاده را از این مذاکرات و رفع تحریم ها ببریم.


وی عنوان کرد: ملت ما در سال های قبل با بحث تحریم های ظالمانه روبرو بود که اگر چه قبلاً از آن به عنوان " کاغذ پاره" یاد می شد اما کاغذ پاره ها تاثیر خود را نشان داد تا آنجا که ریاست جمهور در وعده های انتخابی خود گفت: " هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم" و با این هدف وارد کارزار هسته ای شدیم و این تیم هم بسیار خوب از عهده مسئولیت هایی که برعهده داشت، برآمد.


عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: قانع کردن آمریکا و کشورهای اروپایی برای رفع تحریم ها کار آسانی نبود و ایران که با شعار استقلال در این مذاکرات شرکت کرده بود با قدرت حرفهای خود را در مذاکره با کشورهای قدرتمند جهان مطرح و افکار عمومی دنیا را به نفع ایران بسیج کرد.

 

وی با اشاره به دستاوردهای توافق هسته ای ادامه داد: به رسمیت شناخته شدن فعالیت هسته ای ایران چه در فردو و آب سنگین اراک و اینکه ایران جزو کشورهای هسته ای به رسمیت شناخته شود از مهمترین دستاوردهای تیم مذاکره کننده ایران است.


استاندار یزد با انتقاد از کسانی که می خواهند این دستاوردهای را بی ارزش جلوه دهند افزود: خوشبختانه مقام معظم رهبری در این مدت از این فرزندان انقلاب حمایت نمودند و مردم نیز همواره پشتیبانی خود را در مقاطع مختلف از تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کردند.


میرمحمدی خاطر نشان کرد: نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور نیز حتی کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران دشمن هستند اما قدری انصاف و وجدان دارند اذعان می کنند که دستاوردهای این توافق هسته ای برای جامعه بین الملل دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.


ایران هفتمین قدرت برتر جهان


عالی ترین مقام اجرایی استان گفت: نکته مهمی که در این توافقات به دست آمد و نباید از آن غافل شد معرفی ایران به عنوان هفتمین قدرت جهان است و بر کسی پوشیده نیست وقتی جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل با شش کشور ابرقدرت جهان وارد مذاکره می شود و به یک توافقی دست می یابد که این توافق " برد – برد " نام می گیرد بدون شک ایران بر روی سکوی هفتمین قدرت جهان قرار گرفته است.


تشکیل کار گروه پس ازتحریم


میرمحمدی گفت: حال که به لطف خدا قرار است تحریم ها برداشته شود باید کمیته پس از تحریم استانها و کشور تشکیل شود و اینجانب به وزارت کشور پیشنهاد داده ام تا با تدوین برنامه ریزی های لازم اجازه ندهند تا یکسری انتظارات نا بجا در بین جامعه به وجود آید.


وی افزود: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم توجه به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان بوده است و قرار نیست سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این رابطه تغییر کند و دولت یازدهم نیز اقتصاد مقاومتی که یک اقتصاد ثروت آفرین می باشد را در دستور کار خود قرار داده است و قرار نیست با رفع تحریم ها، کشور در مسیر واردات و مصرف زدگی قرار گیرد.


استاندار یزد در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: با رفع تحریم ها، زیر ساخت های و سرمایه گذاری های مورد نیاز برای فراهم نمودن بستر های لازم در حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان داخلی فراهم شود.


هیچ یک از فرمانداران استعفا نکرده اند


استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مدیران کل استان کارنامه خوبی دارند و فرمانداران نیز در شهرستان ها به دنبال انجام امور هستند و از نظر بنده نمره بالایی می گیرند، چراکه آنچه که در عملکرد فرمانداران مهم است، این است که به فکر آرامش و زندگی مردم باشند.

وی همچنین در پاسخ به برخی شایعات درباره استعفای یکی از فرمانداران گفت: هیچ یک از آنان استعفا نکرده اند و با قوت به کار خود ادامه می دهند.


گفتنی است این نشست خبری باحضور نمایندگان خبرگزاری های خبرآنلاین، ایرنا، ایسنا، تابناک و روزنامه بشارت نو برگزار شد.

بخش نظردهی بسته شده است..