قلعه چاه افضل اردکان مرمت و ساماندهی می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از آغاز عملیات مرمت و ساماندهی قلعه چاه افضل اردکان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: قلعه تاریخی چاه افضل در شهرستان اردکان و در ضلع غربی روستای چاه افضل واقع شده و با توجه به ویژگی‌های معماری، ساخت بنا مربوط به اواخر دوره صفویه تخمین زده می‌شود.

وی در مورد مشخصات این بنای تاریخی گفت: فرم ساختمان قلعه چاه افضل، به صورت مستطیل شکل و متقارن است و در چهار گوشه آن برج‌های نگهبانی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد کاربری این بنای تاریخی عنوان کرد: قلعه به عنوان عنصر تأمین‌کننده امنیت کاربری داشته و در هنگام خطر، نقش پناهگاه را برای روستاییان و اهالی آبادی ایفا می‌کرده است.

ذاکری‌نیا درباره عملیات مرمت قلعه چاه افضل خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرمت این قلعه با اعتباری معادل ۷۳۰ میلیون ریال در حال انجام است و عملیات مرمتی آن شامل جمع‌آوری دیوارهای خشتی، جمع‌آوری و برچیدن سقف‌های فرسوده خشتی، برچیدن کانال‌بندی‌های فرسوده خشتی، خاکبرداری، پی‌کنی، گودبرداری و کانال‌کنی در زمین‌های سخت، شفته‌ریزی، زیربندی و استحکام‌بخشی با خشت خام، اجرای دیوارچینی به صورت چینه، اجرای آجرچینی برای ازاره، اجرای طاق ضربی، پالونه با خشت خام، کنوشکنی با خشت خام، اجرای اندود کاهگل بدنه، اجرای اندود رویه، اجرای اندود کاهگل پشت بام، اجرای ناودان دیواری با آجر و سفالی به صورت شره‌ای است.

وی یادآور شد: این بنای ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۸۳ با شماره ثبتی ۱۱۰۷۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..