زخم بر بدنه یک اثر تاریخی

تعرض به بزرگترین ومعروفترین آب‌انبار تاریخی یزد

نوشتن شعار روی بدنه‌ی آب‌انبار «رستم‌گیو» در یزد به عنوان بزرگترین «آب‌انبار» این استان، تعرض به این بنای تاریخی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزامیر ترقی‌نژاد، فعال میراث فرهنگی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، گفت:‌ اواخر هفته‌ی گذشته و به صورت شبانه شعارهایی روی بدنه‌ی آب‌انبار «رستم گیو» که یکی از بزرگترین آب‌انبارهای تاریخی یزد است، نوشته شد، در حالی که این آب‌انبار در قلب بافت تاریخی یزد و در مسیر تردد گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

 

او این آب‌انبار را به دلیل موقعیت قرارگیری‌اش یکی از مهمترین بناهای تاریخی دانست و افزود: هرگاه اتوبوسی از گردشگران از این منطقه عبور می‌کنند، از ماشین پیاده می‌شوند تا عکسی یادگاری با این بنای تاریخی بگیرند.

 

وی سپس از مدیریت شهری و مسئولان میراث فرهنگی خواست تا هر چه زودتر نوشته‌ها روی بدنه‌ی این آب‌انبار تاریخی را پاک کنند و تاکید کرد: قطعا برخورد گردشگران با چنین صحنه‌هایی در شان ایران و ایرانی‌ها نیست.

 

به گزارش ایسنا، آب انبار «رستم‌گیو» باقی مانده از دوره‌ی قاجار در حاشیه‌ی بلوار بسیج یزد قرار دارد. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و با توجه به موقعیت قرارگیری‌اش به جاذبه توریستی تبدیل شده است.

 

این آب‌انبار تاریخی روی دشت صاف طبقات خاک رس قرار گرفته است، طراحی گنبد این آب انبار به شکل شلغمی بوده و با طرح سرو با استفاده از آجر فرش شده است. در چهار طرف آن چهار بادگیر قرار گرفته است. این آب انبار خزینه‌ی بزرگ استوانه‌ای شکلی دارد که گنجایش نگهداری حدوداً ۲۳۰۰ متر مکعب آب را داراست. قطر دهانه این استوانه ۱۴ متر و عمق آن ۱۵ متر است. همچنین نوع آجر بکار رفته در ساخت این بنا، آجر فرشی معروف به آب انباری است؛ و از ملات ساروج برای ساختن آن استفاده شده است. تاق نما و سردر ورودی نیز منقوش کاری و کادربندی شده است.

 

آب انبار «رستم‌گیو»، اوایل سال‌های جنگ جهانی اول و به مدت دو ۲ سال ساخته شد، همه‌ی هزینه‌ی ساخت این بنا توسط رستم گیو که نماینده وقت زرتشتیان در مجلس شورای ملی بود، انجام شد. معمار این بنای تاریخی استاد حاج محمد ابراهیم خرمشاهی است و نظارت بر ساخت آن را ارباب جمشید امانت بر عهده داشته است.

بخش نظردهی بسته شده است..