صنعت پرورش اسب استان؛ بی هدف و بی‌سلیقه

غفلت از ظرفیت‌های صنعت پرورش اسب در استان یزد

سابقه تاریخی استان در پرورش اسب بر اساس شواهد باستان‌شناسی به ویژه سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان به 12 هزار سال قبل باز می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای در پرورش اسب است و بیش از ۳ هزار اسب اصیل عربی در این استان نگهداری می‌شود که می‌تواند اقتصاد استان را دگرگون کند. پرورش اسب، صنعتی درآمدزا محسوب می‌شود که در توسعه  اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و تولید اشتغال استان نقش اساسی دارد اما مسئولان هنوز نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های این صنعت برای توسعه و اشتغالزایی بهره‌مند شوند.

 قطب مهم پرورش اسب استان
روزنامه همشهری نوشت،کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تاریخچه پرورش اسب در استان گفت: سابقه تاریخی استان در پرورش اسب بر اساس شواهد باستان‌شناسی به ویژه سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان به ۱۲ هزار سال قبل باز می‌گردد. «عباس کربلاییان» ادامه داد: به این ترتیب استان یکی از معدود نقاطی در ایران و جهان است که سابقه‌ای چند‌هزارساله در اهلی‌سازی و استفاده از اسب و سوارکاری دارد. وی با بیان اینکه صنعت پرورش اسب و سوارکاری استان از جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار است و توانسته از عوامل داخلی و خارجی به خوبی بهره‌برداری کند، افزود: استان اکنون از قطب‌های مهم پرورش اسب در کشور است اما موانعی برای توسعه این صنعت در استان وجود دارد.
به گفته این مسئول اکنون در یزد ۳ هزار راس اسب اصیل عرب وجود دارد و شهروندان متمول نیز رغبت زیادی به توسعه این صنعت دارند و این در حالی است که این صنعت، درآمدزاست و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی استان را به دنبال دارد.

ماسه‌زار؛ محل مناسب پرورش اسب
کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: عرصه‌های ماسه‌زار استان بهترین مکان برای پرورش اسب است چرا که این ماسه‌زارها باعث تقویت حرکت ماهیچه‌ای پای اسب و به دنبال آن محل مناسبی برای آزمایش سرعت اسب است. وی گفت: ماسه‌زارهای حاشیه رضوانشهر اشکذر مهم‌ترین مکان برای پرورش اسب است. این ماسه‌زارها کمتر به پای اسب آسیب می‌زنند و  ماسه‌زار محل مناسبی برای نمایش قدرت و سرعت اسب است. به گفته این کارشناس، شهرستان‌های اشکذر، اردکان، میبد و تفت مهم‌ترین مراکز پرورش و توسعه صنعت اسب هستند و اولین باشگاه پرورش اسب استان نیز در رضوانشهر اشکذر ایجاد شده است.

تعداد باشگاه‌های پرورش اسب در استان
کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام جهاد کشاورزی استان گفت: با وجود ظرفیت خوب استان در زمینه پرورش اسب، هنوز این ظرفیت در یزد مغفول مانده و فقط به ابعاد ورزشی این صنعت توجه شده است. وی افزود: استان دارای ۱۰۰باشگاه پرورش اسب است که فقط برای پرورش اسب اصیل عرب هستند و کمتر از ۱۰۰ باشگاه نیز در زمینه پرورش سایر نژادهای اسب فعالیت می‌کنند. کربلاییان گفت: جهاد کشاورزی استان در سال‌87 طرح راه‌اندازی مجتمع‌های پرورش اسب را تدوین کرد که به موجب آن، تسهیلات و امکانات مورد نیاز برای علاقه‌مندان به توسعه صنعت اسب فراهم شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه اغلب علاقه‌مندان به این صنعت دارای توان مالی برای تهیه زمین و فراهم کردن فرصت پرورش اسب نیستند، متاسفانه این طرح مورد استقبال پرورش دهنگان اسب قرار نگرفت و اجرایی نشد.

صنعت پرورش اسب استان؛ بی هدف و بی‌سلیقه
کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به مشکل و موانع صنعت پرورش اسب استان گفت: پرورش اسب در استان هدف‌دار نیست و هیچ تشکلی هم برای هدایت و کنترل این صنعت در استان راه‌اندازی نشده است. وی ادامه داد: دست‌اندرکاران این صنعت تنها از منظر ورزشی به این صنعت نگاه می‌کنند و فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان نیز تخصص هدایت این صنعت در استان را ندارند.
کربلاییان با بیان اینکه برای توسعه صنعت اسب باید به اصلاح‌نژاد اسب توجه ویژه شود، ادامه داد: تولد کره اسب‌ها از نریان خوب، مهم‌ترین اصل برای توسعه این صنعت است از این رو سازمان جهاد کشاورزی بر بهره‌گیری از متخصصان و استفاده از تکنولوژی نوین برای اصلاح نژاد اسب تمرکز کرده است. وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات خوبی برای اصلاح نژاد اسب انجام داده که در کشور الگو و برتر است. به گفته این مسئول، به دلیل پول‌ساز بودن این صنعت، برخی افراد سودجو با وارد کردن اسب‌های اصیل عرب از اروپا، که بعضا از نژاد بی‌کیفیت هستند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به نژاد، بقا، تکثیر و تولید مثل اسب در استان وارد کرده‌اند.

ایجاد آزمایشگاه‌های تولید اسپرم برای تکثیر اسب
کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به بررسی ژنتیکی اسب‌های ایرانی در مرکز اصلاح نژاد دام استان گفت: سال گذشته مجوز ایجاد آزمایشگاه تولید اسپرم اسب برای لقاح اسب‌های اصیل به این مرکز داده شده است.
کربلاییان افزود: بارورکردن اسب‌ها تا چند سال قبل طبیعی بود اما با توجه به اینکه زمان مورد نیز برای جفت‌گیری، طولانی و هزینه‌بر بود، ایجاد این آزمایشگاه تکثیر اسب‌های اصیل، برای صنعت اسب استان لازم و ضروری می‌نمود و به همین دلیل راه‌اندازی شد. به گفته این کارشناس ارشد ژنتیک، در روش آزمایشگاهی ۳۰ تا ۵۰ اسپرم رقیق شده اسب‌های اصیل استحصال و بهترین آن به صورت منجمد نگهداری می‌شود تا در سال‌های بعد از مرگ اسب، برای تکثیر استفاده شود.
وی افزود: استان در آینده‌ای نزدیک با کمک تکنولوژی جنینی و ایجاد بانک ژن اسب‌های اصیل و نژاد مرغوب، امکان پرورش اسب نژاد اصیل را برای مدت‌های طولانی پیدا می‌کند. به گفته کربلاییان، صنعت اسب در استان و ایران به واسطه همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس که متقاضی اسب‌های اصیل ایرانی هستند، می‌تواند به شکوفایی اقتصادی منجر  شود.

بهره‌گیری از اسب برای رونق گردشگری
کارشناس ارشد ژنتیک و اصلاح دام سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اهمیت دادن به صنعت گردشگری، امکان رونق صنعت گردشگری را نیز فراهم می‌کند. «عباس کربلاییان» ادامه داد: سال گذشته پیشنهادهایی برای برگزاری تور با اسب در بخش‌هایی از بافت تاریخی یزد مطرح شد تا گردشگران با کالسکه و اسب در کوچه‌های آشتی‌کنان گردش کنند. وی افزود: همچنین تورهای اسب‌سواری در شهرهای تفت، میبد، اردکان، مهریز و غیره برگزار شد که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفت.

بخش نظردهی بسته شده است..