ساماندهی ۱۴۷ «گلزار شهدا» دریزد

no-thumbs

اداره کل بنیاد شهید استان به عنوان متولی ساماندهی 327 گلزار شهدای موجود در استان، ثبت ملی گلزار شهدای استان و تولید نرم‌افزار زیارت مجازی را در سال جاری در دستور کار قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز روزنامه همشهری نوشت:آرامگاه شهدا تنها مامن و مونس مادران و پدران شهدایی است که فرزند و یا فرزندانشان را برای پاسداری از کشور نثار کردند و امروز در کنار قبور فرزندان خود، آرامش کسب می‌کنند. بسیاری از والدین و بازماندگان شهدا انتظار دارند در مقابل نثار جگرگوشه‌هایشان برای حفاظت از انقلاب و دین، یک بنای یادبود از آنها در شهر و دیارشان ایجاد شود.
این خواسته در نقاط روستایی که شهدای محدودی دارند، بیشتر نمایان است اما متاسفانه بیشتر گلزار شهدای روستاهای استان، هنوز ساماندهی نشده‌اند.
یکی از گلزارهای ساماندهی شده شهدا در استان گلزار شهدای خلدبرین است که در مناسبت‌های خاص، میزبان خیل علاقه‌مندانی است که برای گل‌افشانی و غبارروبی از قبور شهدای این گلزار پیشقدم می‌شوند.

آرامش ابدی ۳۶۵۷ شهید در گلزارهای استان
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به ایجاد ۳۲۷ گلزار شهدا در استان گفت: پیکر مطهر ۳۶۵۷ شهید استان در این گلزارها آرمیده است.
«احمدابراهیمی» افزود: عملیات ساماندهی گلزار شهدا از سال ۱۳۷۶ با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مصوب برای ساماندهی گلزار شهدا، از گلزارهای دارای تراکم بالا آغاز شد.
وی ادامه داد: این اقدام در استان یزد در گلزار شهدای خلدبرین، روضه‌الشهدای ابرکوه، گلزار مرکزی تفت گلزار مرکزی اشکذر و غیره آغاز شد.
او گفت: استان جزو اولین استان‌های کشور است که عملیات ساماندهی گلزار شهدا را در دستور کار قرار داد و ساخت بناهای یادمان زیبا، مستحکم و در خور شأن را به عنوان یادمانی برای نسل‌های آینده آغاز کرد. ابراهیمی افزود: عملیات ساماندهی گلزارهای شهدا همزمان با تجمیع ۳ نهاد انقلابی بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و ستاد آزادگان و افزایش اعتبارات عمرانی، به طور چشمگیری افزایش یافت و تا امروز به صورت مستمر ادامه دارد.
این مسئول گفت: تاکنون عملیات ساماندهی ۱۴۸‌گلزار از ۳۲۷ گلزار شهدای استان که تراکم مزار بالایی داشته‌اند، انجام شده است.
وی با بیان اینکه عملیات ساماندهی ۷۲ گلزار شهدای استان نیز با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال انجام است که بیشتر آنها در روستاها قرار دارند، افزود: عملیات ساماندهی بقیه گلزارها هنوز آغاز نشده است.

ثبت ملی گلزارهای شهدای استان
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یکی از برنامه‌های این بنیاد را در سال جاری ثبت گلزارهای استان در فهرست آثار ملی کشور به عنوان میراث فرهنگی ماندگار و پایدار عنوان کرد.
ابراهیمی گفت: این اقدام برای جلوگیری از تخریب گلزار، جابه‌جایی قبور، دفن اموات و نگهداری این اماکن به عنوان میراث گرانبها لازم و ضروری است.
وی همچنین از فراهم شدن امکان زیارت مجازی شهدای استان با راه‌اندازی نرم‌افزار زیارت مجازی خبر داد و افزود: تمام اطلاعات گلزار‌های شهدا و شهدای استان برای راه‌اندازی این نرم‌افزار جمع‌آوری شده است.
این مسئول گفت: به زودی نرم‌افزار زیارت مجازی قبور شهدای استان رونمایی می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
وی آمار شهدای استان را ۳۷۵۰ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۶۵۷ شهید در استان دفن هستند که تعدادی از آنها مفقود الجسد هستند و تنها یادبودی برای آنها ساخته شده است.

کمبود اعتبار؛ مانع ساماندهی گلزارها
مدیر کل بنیاد شهید استان کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات ساماندهی گلزار شهدای استان برشمرد و افزود: در صورت تامین اعتبار، عملیات ساماندهی گلزارهای شهدای استان تا ۲ سال آینده به پایان می‌رسد.

382.jpg

بخش نظردهی بسته شده است..