کثرت پرونده‌ ساختمان‌های فاقد پروانه در یزد

no-thumbs

بنرهای اطلاع‌رسانی از اجرای قاطع آرای کمیسیون ماده100 حتی در صورت تخریب، از جدیت اعضای این کمیسیون برای جلوگیری از تخلفات ساخت‌وساز نشان دارد، از این رو در 3 ماه نخست امسال شاهد افزایش 34درصدی آرای این کمیسیون برای برخورد با تخلفات ساخت و ساز هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزنامه همشهری نوشت:افزایش ساخت و سازهای غیرمجازی که آینده معماری شهر را تهدید می‌کرد، انتقادات مکرری را به عملکردی کمیسیون ماده۱۰۰ وارد کرده بود.
اعضای این کمیسیون متشکل از نماینده وزارت کشور، نماینده قوه قضاییه و نماینده شورای شهر امسال تصمیمی جدی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر گرفتند که نتایج مطلوبی نیز به دنبال داشته است.

صدور ۲۱۰۷ رای در ۳ ماه امسال
مسئول دبیرخانه مرکزی کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد می‌گوید: در ۳ ماه نخست امسال، ۲۱۰۷ رای در کمیسیون ماده۱۰۰ یزد مبنی بر پرداخت جریمه و تخریب بنا صادر شد.
«غلامرضا حامد» می‌افزاید: این در حالی است که آرایی که در مدت مشابه سال قبل صادر شده، ۱۵۶۷ مورد بوده است به این ترتیب تعداد آرای این کمیسیون در سال جاری ۳۴ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه می‌دهد: آرایی که امسال صادر شده شامل ۱۴۰۴ مورد محکومیت به پرداخت جریمه، ۲۳۲ مورد محکوم به تخریب و قلع بنا، ۲۳۸۰ مورد منجر به استعلام و کارشناسی و ۱۸۶مورد نیز آرای متفرقه کمیسیون بوده است.
این مسئول با بیان اینکه بیشترین آرای این کمیسیون مربوط به تخلفات ساخت و ساز در منطقه۳ شهرداری یزد است، می‌گوید: ۴۲درصد از پرونده‌های ورودی کمیسیون در سال جاری مربوط به منطقه ۳ بوده است.
حامد اضافه می‌کند: ۲۸درصد از پرونده‌های کمیسیون در ۳ماه نخست سال جاری مربوط به منطقه یک شهرداری، ۲۵درصد پرونده‌ها مربوط به منطقه۲ شهرداری و ۵درصد پرونده‌ها نیز مربوط به ناحیه تاریخی شهرداری یزد بوده است.
وی می‌گوید: در یک ماه گذشته با تشکیل کمیته وحدت رویه با حضور نمایندگان مورد وثوق کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد، چندین مورد تعطیلی و تبدیل کاربری املاک شهر یزد اتفاق افتاده است.

تعداد کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد
مسئول دبیرخانه مرکزی کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد با بیان اینکه ۶ کمیسیون ماده۱۰۰ در استان تشکیل می‌شود، می‌افزاید: کمیته وحدت رویه برای جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز، با عضویت ۲نفر از نمایندگان قوه قضاییه، ۲نفر از نمایندگان وزارت کشور و ۲نفر از نمایندگان شورای شهر، هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد.
حامد می‌گوید: مصوبات این کمیته باعث تشدید برخورد با متخلفان ساخت و ساز در شهر شده است که این شیوه برخورد برای جلوگیری از تخلفات بعدی نیز کارساز است.
وی با اشاره به تعطیلی ۱۲ مورد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در شهر یزد در ۳ ماه نخست امسال، از نصب بنرهای اطلاع‌رسانی برای آگاهی‌بخشی به مردم برای کاهش این تخلفات خبر داد.
این مسئول درباره تقاضای عضویت مهندسان نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون ماده۱۰۰ برای صدور آرای تخصصی نیز می‌گوید: اعضای این کمیسیون بر اساس قانون تعیین می‌شوند و برخی از این نمایندگان، از اعضای نظام مهندسی ساختمان هستند.

راهکارهای کاهش تخلفات ساخت و ساز
مسئول دبیرخانه مرکزی کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش تخلفات ساخت و ساز در شهر را تعیین تسهیلاتی برای صدور پروانه ساختمانی عنوان می‌کند.
وی می‌افزاید: این تسهیلات نیازمند هماهنگی بین بخشی بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر مسئولان درگیر در صدور پروانه ساختمانی است.
حامد ادامه می‌دهد: طولانی بودن زمان صدور پروانه و هزینه‌های سنگینی که شهروندان برای دریافت پروانه باید پرداخت کنند، تمایل به دریافت پروانه را کاهش و ساخت و سازهای غیرمجاز را افزایش داده است.
وی می‌گوید: یکی از موانع مراجعه مردم برای دریافت پروانه ساختمانی، صادر نشدن پروانه برای زمین‌های با کمتر از ۲۰۰ مترمربع وسعت و همچنین ساخت و ساز در زمین‌های مشاع است.

کم بودن جریمه‌های کمیسیون
مسئول دبیرخانه مرکزی کمیسیون‌های ماده۱۰۰ شهرداری یزد می‌گوید: جرایم کمیسیون ماده۱۰۰ شهرداری یزد نسبت به بسیاری از شهرهای کشور کمتر است. وی از طرح پیشنهادهایی برای افزایش مبلغ جرایم خبر می‌دهد و می‌افزاید: فرمانداری با مصوبه شورای شهر مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی جرایم کمیسیون ماده۱۰۰ مخالفت کرده است.
حامد می‌گوید: این طرح برای بررسی مجدد به کمیسیون ارسال شده است اما قطعا افزایش جرایم کمتر از ۲۰ درصد نخواهد بود.
وی با اشاره به تاثیر سال ساخت مسکن، نوع ساخت و ساز و سایر آیتم‌های تعیین کننده جرایم کمیسیون ماده۱۰۰  می‌افزاید: جریمه هر مترمربع ساخت و ساز بدون پروانه که به تیرچه بلوک و به‌صورت معمولی ساخته می‌شود متری ۲۰ تا ۴۰‌هزار تومان و این مبلغ برای واحدهای تجاری نیز بین ۳۰ تا ۱۲۰هزار تومان است.

مکث
کثرت پرونده‌ ساختمان‌های فاقد پروانه

مسئول دبیرخانه مرکزی کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری یزد اعلام می‌کند: ۶۰ درصد پرونده‌های کمیسیون مربوط به ساختمان‌های بدون پروانه و ۴۰ درصد آنها مربوط به ساختمان‌های دارای پروانه است. «غلامرضا حامد» می‌افزاید: تخلفات ساختمان‌های دارای پروانه مربوط به رعایت نکردن ضوابط نما، کرسی، متراژ زیربنا و… است.

بخش نظردهی بسته شده است..