حمام تاریخی منشادبازسازی می شود

no-thumbs

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز اعلام کرد : حمام تاریخی منشاد در شهرستان مهریز مرمت و بازسازی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدرضا فلاحتی افزود : این حمام از دو ساختمان کوچک و بزرگ تشکیل شده است که شامل ورودی حمام، راهرو، دهلیز یا فضای برزخ، بینه یا رختکن و میان در با سکوهایی جهت انداختن لنگ و اسباب حمام و کارهای جانبی، منبع آب، قسمت خزینه و گرمخانه می شود.


وی اظهار کرد : در ورودی حمام در ضلع شمالی آن است سقف حمام دارای نورگیر و ستون گنبدهای قسمت داخل حمام آجرکاری شده و حمام در قدیم با سوخت هیزم و بعدها توسط نفت سیاه و گازوئیل، آب حمام گرم می شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد : خشت و گل، آجر، کاشی، سنگ، آهک، خاکستر و چوب از عناصر تشکیل دهنده این بنای تاریخی و تزئینات بنا آجرکاری و کاشیکاری است .

فلاحتی ادامه داد : مساحت بنا ۴۰۵ متر مربع با طول ۲۷ عرض ۱۵ و ارتفاع حدود هشت متر است .

وی مهمترین اقدامات اجرایی را بازسازی سقف های تخریب شده، خاکریزی و شیب بندی، اندود کاهگل و آجر فرش پشت بام و همچنین پاکسازی داخل بنا اعلام کرد که با ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار بصورت پیمانی در دست اقدام و زمان اجرای آن دو ماه است.

این بنا با توجه به شواهد موجود در دوره میانی اسلامی (ایلخانی) بنا شده و به شماره ۲۱۶۹۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..