سرانه مصرف ماهی در یزد افزایش یافت

no-thumbs

مدیر امور شیلات و آبزیان یزد به اهمیت مصرف گوشت سفید اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در این استان به 7.5 کیلو گرم رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمد هدی شطرنجی  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بافق افزود : فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به اهمیت استفاده از گوشت سفید و اعلام خواص مصرف ماهی در جلوگیری از بروز بیماریهای قلبی- عروقی باعث افزایش سرانه ماهی در استان یزد شده است.


وی میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور را ۸.۵ کیلو گرم اعلام و اظهار کرد : این در حالی است که سرانه مصرف ماهی در استان یزد به ۷.۵ کیلو گرم رسیده است.

این مسوول خاطرنشان کرد : هرچند این سرانه از متوسط کشوری پائین تر است ولی اطمینان داریم با فرهنگ سازی و اگاهی بخشی به مردم در سال های آینده به سرانه مصرف کشور نزدیک می شویم.

این مسوول سرانه مصرف ماهی سال گذشته استان یزد را ۷.۲۵ کیلو گرم اعلام کرد و افزود : این سرانه هم اینک به ۷.۵ کیلو گرم افزایش پیداکرده است.

شطرنجی، از تولید ۸۵۰ تن گوشت ماهی در سال ۹۳ خبر داد و اظهار کرد: در این سال ۴۲۹ تن ماهی سردابی و ۴۲۱ تن گوشت از ماهیان گرمابی در استان یزد استحصال شده که همه در این استان به مصرف رسیده است.

وی به روش پرورش ماهی استان یزد در استخر های مزارع کشاورزی اشاره و خاطر شان کرد: با این روش آب از استخر به جای دیگر منتقل نمی شود و از این رو موجب انتقال بیماری به سایر آبزیان نخواهد شد.

شطرنجی اضافه کرد : همچنین در استان یزد هنگام پرورش ماهی از دارو و ضد عفونی کننده ها استفاده نمی شود بنا بر این، سالم ترین ماهی کشور، در این استان پرورش داده می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد، مدیریت متبوع خود را متولی هدایت کشاورزان و آبزی پروران در جهت سرمایه گذاری مطلوب به منظور انجام فعالیتهای شیلاتی توام با کشاورزی دانست و بیان داشت: هرچند در این خصوص تشکلهای آبزی پروری و بخشهای خصوصی مورد تایید این مدیریت نیز می توانند راهگشای پرورش دهندگان آبزیان در عرصه های مختلف باشند.

وی مهمترین عامل محدود کننده فعالیتهای شیلاتی در استان را کمبود منابع آبی و کاهش سطح سفره های آب زیر زمینی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه علم شیلات و آبزی پروری با ارئه راهکارهای نوین پرورش ماهی در این جهت گام های موثر برداشته و امکان پرورش ماهی با حداقل مصرف آب را ممکن می سازد.

مدیر شیلات استان یزد ادامه داد : بنابراین صنعتی کردن آبزی پروری این استان در سالهای آتی مشکلات بهره برداری از منابع آبی را بر طرف و نیاز مردم را در جهت دسترسی به این غذای سلامتی را برآورده خواهد کرد.

شطرنجی، تعداد مجوزهای صادر شده در خصوص فعالیت های شیلاتی را تا کنون بالغ بر ۷۵۰ مورد اعلام کرد و گفت: این مجوز ها شامل پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، خاویاری و ماهیان زینتی است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد، اشتغالزایی در این بخش را مهم خواند و افزود : هم اکنون افزون بر ۲۴۵ نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت آبزی پروری اشتغال دارند.

۲۲ استخر پرورش ماهی سردابی و گرمابی در سال ۹۳ در سطح شهرستان بافق فعال بوده که جمعا افزون بر ۵۰ تن گوشت ماهی تولید شده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..