درباره وضعیت اعزام‌های حج دریزد

no-thumbs

رفتن به حج، یکی از آرزوهای دیرینه هر مسلمانی است اما مشکلاتی که به تعلیق اعزام زائران منجر شده، نگرانی برخی از آنها را در پی داشته است. درحال حاضر 43 هزار و 849 نفر از شهروندان استان در انتظار اعزام به حج واجب و نزدیک به 190 هزار نفر نیز در انتظار اعزام به عمره هستند. متقاضیان زیادی با سپرده‌گذاری د...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزیکی از شهروندان یزدی می‌گوید: سال‌هاست که در انتظار اعزام به حج به سر می‌برم و مشکلاتی که به‌تازگی موجب لغو اعزام‌ها شده، من را از سفر به خانه خدا ناامید کرده است.

«احمد دهقان» با اشاره به کهولت سن و ناتوانی روزافزون ناشی از بیماری‌ها، یکی از آرزوهایش را رفتن به حج عمره عنوان می‌کند و می‌افزاید: مردم منتظر اعلام نظر مسئولان درباره سرانجام اعزام‌ها به این سفر زیارتی هستند. وی با اشاره به شایعات متعدد در بین مردم برای پس‌گرفتن سپرده‌ای که برای ثبت نام به عمره، در بانک سپرده‌گذاری کرده‌‌اند، خواستار اطلاع‌رسانی شفاف مسئولان در این زمینه شد.
یکی دیگر از بانوان ابرکوهی نیز با اشاره به انتظار طولانی‌ برای اعزام به حج عمره می‌گوید: مردم انتظار دارند که سرانجام این موضوع را بدانند و امیدوار هستند که دولت ایران این مسئله را به خوبی و با درایت با کشور عربستان حل کند.
«اقدس فلاح‌زاده» می‌افزاید: هر سال سهمیه اعزام به عمره کاهش می‌یابد و حالا هم شاهد لغو پروازها و کاهش ظرفیت اعزام به نصف هستیم. این شهروند با بیان اینکه اعزام به حج واجب به آرزویی محال تبدیل شده است، فراهم کردن شرایط سفر اعزام به حج عمره را راهکاری برای تحقق آرزوی دیرینه مردم که سفر به خانه خداست، عنوان می‌کند.
یکی از شهروندان میبدی نیز با اشاره به برنامه‌ریزی‌ای که برای سفر به خانه خدا برای آغاز زندگی مشترک داشته، لغو پروازها و سرانجام نامشخص اعزام‌ها را موجب به هم خوردن این برنامه‌ریزی می‌داند.
«نادر امامی» می‌افزاید: نه تنها محدودیت در اعزام به حج عمره مردم را گلایه‌مند کرده است بلکه ثبت نام نکردن برای حج واجب و انتظار طولانی برای اعزام، بسیاری از سالخوردگان را از اعزام ناامید کرده است. وی ادامه می‌دهد: مردم انتظار دارند با کمال احترام و آرامش، خانه خدا را زیارت کنند و چه خوب است که این فرصت به بهترین نحو برای علاقه‌مندان فراهم شود.

کاهش سهمیه اعزام به حج
مدیر کل حج و زیارت استان می‌گوید: در حال حاضر ۴۳ هزار و ۸۴۹ نفر در انتظار اعزام به حج واجب هستند و ظرفیت اعزام استان هر سال بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر است.
«علی‌اصغر شریفی» می‌افزاید: سهمیه استان برای اعزام به حج واجب تا ۲ سال گذشته سالانه ۲ هزار نفر بوده که در سال‌های اخیر به دلیل توسعه صحن مسجدالحرام کاهش یافته است.
وی با اشاره به آخرین مرحله ثبت نام اعزام به حج واجب در اسفندماه ۸۶، اعلام می‌کند: در این سال‌ها، ثبت نام جدیدی برای اعزام به حج واجب انجام و زمان خاصی برای ثبت‌نام جدید نیز پیش‌بینی نشده است.
این مسئول ظرفیت اعزام سال جاری به حج را ۱۵۷۵ نفر در قالب ۱۲کاروان اعلام کرد و افزود: در این سفر ۲ مدیر مجموعه و ۳۴ نفر از عوامل اجرایی، زائران را همراهی خواهند کرد. وی هزینه سفر حج برای هر زائر را بین ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: خرید و فروش فیش‌ها با قیمت‌های بسیار بالا، بر اساس توافق بین طرفین انجام می‌شود.
شریفی همچنین از رسیدگی به تخلفات ناشی از فروش فیش حج به قیمت‌های بسیار سنگین که گواه بر کلاهبرداری باشد خبر می‌دهد و می‌افزاید: سازمان و ارگان خاصی متولی رسیدگی به خرید و فروش فیش‌های حج نیست.

سهمیه سالانه اعزام ۲۴ هزار زائر به عمره
مدیر کل حج و زیارت استان با اشاره به تعلیق اعزام به حج عمره در سال‌جاری می‌گوید: اکنون نزدیک به ۱۹۰ هزار نفر از شهروندان یزدی در انتظار اعزام به عمره هستند.
شریفی می‌افزاید: سهمیه اعزام استان به حج عمره سالانه ۲۴ هزار نفر است که از ابتدای پروازهای عمره از آذرماه سال گذشته تا اواخر فروردین‌ماه، ۱۰هزار و ۶۵۳ نفر زائر در قالب ۷۳ کاروان از فرودگاه شهید صدوقی به فرودگاه مدینه منوره اعزام شده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین پرواز ۵۰۴۲ نفر از زائران استان در قالب ۳۶ کاروان نیز به دلیل تعلیق عمره از سوی کشورمان لغو شد که امیدواریم در اوایل آذرماه امسال در صورت رفع تعلیق به عمره مشرف شوند.
این مسئول هزینه اعزام به عمره در سال جاری را بین ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: مدت زمان تشرف به عمره در سال جاری ۱۰روزه اعلام شده است که در صورت رفع تعلیق مبنای عمل قرار می‌گیرد.

اعلام تخلفات خرید و فروش فیش‌ها
مدیر کل حج و زیارت استان از شهروندان می‌خواهد تخلفات ناشی از خرید و فروش فیش اعزام به حج و عمره را با مراجعه حضوری و یا تماس با شماره ۳۸۲۷۷۰۰۰ به این اداره کل اعلام کنند. «علی‌اصغر شریفی» ادامه می‌دهد: خرید و فروش فیش حج و عمره از سال‌های قبل آزاد شده است هر چند برای فیش‌های عمره محدودیت‌هایی برای واگذاری به افرادی غیر از اقوام درجه یک مطرح است، اما معامله فیش حج، بدون اعمال محدودیت انجام می‌شود.منبع همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..