راه‌اندازی سامانه «توزیع آرد» در یزد

no-thumbs

مدیریت توزیع آرد در نانوایی‌های شهرستان یزد در خردادماه سال جاری با به کارگیری سامانه «توزیع آرد» آغاز شده است. استان دارای 1200 واحد نانوایی است که بیش از 600 واحد آن در شهرستان یزد قرار گرفته از این رو این سامانه به صورت پایلوت در شهرستان یزد راه‌اندازی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاین سامانه با ثبت اطلاعات دقیق از میزان سهمیه آرد، زمان تحویل به نانوایی و ثبت اطلاعات مربوط به هر واحد نانوایی، مدیریت بهینه در مصرف آرد را ممکن می‌سازد و از خروج آرد به خارج از شبکه جلوگیری می‌کند. «افسانه شهابی‌پور» معاون اداری- مالی فرمانداری یزد در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری به بیان نحوه استفاده و مزایای استفاده از این سامانه برای توزیع آرد در نانوایی‌ها پرداخت که می‌‌خوانید.

سامانه توزیع آرد در نانوایی‌ها چگونه است.
این سامانه جایگزین نرم‌افزار ابتدایی توزیع آرد در نانوایی‌ها شده است تا توزیع آرد در نانوایی‌های شهرستان در نهایت بهره‌وری و هدفمند انجام شود.

آیا این سامانه در شرایطی که دولت تصمیم به آزادسازی قیمت آرد و کاهش توزیع آرد سهمیه‌ای گرفته است، دارد، باز هم کارایی دارد؟
بله، استان در حال حاضر ۱۲۰۰ واحد نانوایی دارد که تنها ۱۲ درصد آنها آزادپز شده‌اند و مابقی از آرد سهمیه‌ای برای پخت نان استفاده می‌کنند.

چطور شد که این طرح به عنوان پایلوت در شهرستان یزد آغاز شد؟
با توجه به اینکه ۵۰ درصد از واحدهای نانوایی استان در شهرستان یزد قرار دارند، این طرح به صورت جدی در نانوایی‌های مرکز استان آغاز شده و پوشش تمام واحدهای نانوایی از سوی این سامانه مد نظر است. امیدواریم که تا پایان خردادماه تمام نانوایی‌های شهرستان یزد تحت پوشش این سامانه قرار گیرند و سپس شاهد اجرای آن در تمام شهرستان‌های استان باشیم.

 با توجه به اینکه شهروندان زیادی از روند توزیع آرد در روزهای پایانی ماه گلایه‌مند هستند، آیا این سامانه توزیع به موقع آرد را در دستور کار دارد؟
در این سامانه جدید، نانوایان حسابی در بانک سپه افتتاح می‌کنند و از طریق این نرم افزار، لینکی ارتباطی با شرکت غله، کارخانه‌های تولید آرد و نانوایان ایجاد شده و آرد بین نانوایی‌ها توزیع می‌شود. با ثبت خرید در سیستم جدید و ارسال نخستین محموله آرد، سهمیه آرد مورد نیاز بر اساس برنامه مشخص و به میزان مورد نیاز، به هر نانوایی اختصاص می‌یابد و نگرانی مردم از تمام شدن سهمیه آرد در روزهای پایانی ماه و در نتیجه تعطیلی نانوایی به خاطر نبودن آرد، رفع خواهد شد. این اقدام برای کنترل شبکه‌ توزیع آرد و جلوگیری از خروج غیر قانونی آرد از این شبکه لازم و ضروری است. همچنین از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به اطلاع از میزان آرد مصرف شده توسط نانوایان و میزان آرد باقی مانده از سهمیه آنها اشاره کرد که به این ترتیب می‌توان برای تخصیص سهمیه‌های بعدی، تصمیم‌گیری کرد.

آیا این طرح در کشور هم اجرا خواهد شد؟
بله، این طرح در قالب یک طرح کشوری به استان‌ها ابلاغ شده است تا توزیع آرد به صورت شفاف و قابل کنترل انجام شود و به این ترتیب دست افراد سودجو در توزیع آرد در نانوایی‌ها قطع خواهد شد.

بخش نظردهی بسته شده است..