کمبود زیرساخت‌های پژوهشی در مدارس یزد

no-thumbs

آموزش دادن پژوهش به کودکان، طعم تفکر از راه شنیدن و دیدن و در نهایت پرورش خلاقیت را در بین آنها تقویت می‌کند و با توجه به اینکه حس پژوهشگری در کودکان از پایه ابتدایی متولد می‌شود، تقویت پژوهش در این مقطع بسیار اهمیت دارد، اما متاسفانه مدارس استان فاقد زیرساخت‌های پژوهشی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزکارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی و مدرس کتاب‌های تازه تالیف ابتدایی با بیان نقش مهم مربی در تقویت روحیه پژوهشی در مدارس گفت: معلم و مربی نقش مهمی در راهنمایی دانش آموزان در مسیر اندیشیدن و تحقیق دارند.

«نوشین مسلمان‌یزدی» ادامه داد: بنابراین معلمان ناگزیرند که روحیه رشد و بالندگی فرزندان این آب و خاک را با واقعیت‌گرایی و تقویت روحیه پرسش‌گری افزایش می‌دهد.
وی افزود: روحیه پژوهشگری کودکان با چگونه مشاهده کردن و تفکر نقادانه در بین خانواده آغاز می‌شود و بررسی این مهم در دوران تحصیل بدون در نظر گرفتن نقش اولیا، امکان‌پذیر نخواهد بود.
به گفته این مولف، کتاب‌های کمک آموزشی دوره ابتدایی، انسان با علاقه به دانستن و لذت بردن از آموختن متولد می‌شود و خانواده و محیط آموزشی باید به تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق به پژوهش مسیر رشد تفکر راه‌حل مداری و شوق علت‌جویی را هموار کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که این اقدام باید با روش‌های مناسبی صورت گیرد، چرا که روش‌های نامناسب بر روح و انگیزه تحقیق خدشه وارد می‌کند.

ضرورت ایجاد فضاهای آزمایشگاهی
مسلمان‌یزدی افزود: رشد و بالندگی تحقیق و پژوهش در پایه ابتدایی در مدارس، به وجود زیر ساخت‌هایی نیاز دارد که در بسیاری از آموزشگاه‌ها و مدارس با کمبود آن روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: ایجاد فضای آزمایشگاهی مناسب، در دسترس قرار دادن وسایل ساده برای تشویق به امر تحقیق و کتابخانه‌های تخصصی و علمی می‌تواند در رشد و پرورش خلاقیت دانش‌آموزان موثر باشد و این مهم باید مورد توجه متولیان امر آموزش قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش و پژوهشگری در بین دانش‌آموران، گفت: اجرای برنامه‌های پژوهشی در مدارس می‌تواند کودکان را به نگاهی دوباره و تفکری جدید سوق دهد و روحیه کنجکاوری را در بین آنها نهادینه کند.
این کارشناس آموزشی عقیده دارد که ایجاد فضای تفکر و پژوهش با طرح سوالات برانگیزاننده مستمر در طول ساعات درسی کلاس و خارج از کلاس باعث پرورش کودکان خلاق و مبتکر در مدارس خواهد شد.

آموزش، پرورش و تقویت پژوهش
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی و مدرس کتب تازه تالیف ابتدایی گفت: پژوهش و نوآوری در جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که نظام آموزشی و فرهنگی، زمینه مناسبی را برای آن تدارک دیده باشد.
وی ادامه داد: اعتقاد مسئولان به اینکه پژوهش می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند یا آنها را کاهش دهد، چندان قوی نیست و هنوز بسیاری از دست اندرکاران آموزش، طعم شیرین استفاده از نتایج تحقیق را نچشیده‌اند.
مسلمان‌یزدی گفت: این در حالی است که نهادهای متولی آموزش از جمله اداره کل آموزش و پرورش استان باید بهای بیشتری به پژوهش بدهند.
وی افزود: به جرات می‌توان گفت که دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی استان با پژوهش ناآشنا هستند و معلمان به جای آشنا کردن آنها با تکنیک و روش تحقیق و اثبات، حفظ دروس را به آنها می‌آموزند در حالی که اگر کودکان مستعد در شرایط مناسب آموزش ببینند و فعالانه در جریان یادگیری قرار گیرند در آینده به مبتکران و نوآورانی مبدل خواهند شد.
مسلمان‌یزدی گفت: چند سالی است که برای آشنایی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با مبانی تحقیق، درس «مطالعات پژوهشی» به صورت اختیاری در دروس گنجانده شده است. وی افزود: اختیاری بودن و آشنا نبودن بسیاری از معلمان با اصول تحقیقاتی و نبود امکانات، موجب شده است که این عنوان درسی با جدیت در مدارس ارائه نشود.
مسلمان‌یزدی گفت: مدارس نقش مهمی در فرایند پیشرفت و توسعه علمی دانش‌آموزان در ابعاد منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی ایفا می‌‌کنند.
به گفته این کارشناس، استان دارای دانش‌آموزان خلاق و مبتکر زیادی است که موید آن کسب عنوان برتر در کنکور برای سال‌های متوالی است. به گفته او، با اهمیت دادن به پژوهش در مدارس استان، نخبه‌پروری در استان تقویت خواهد شد.

لزوم تدوین برنامه‌های فوق برنامه در خارج از کلاس
مولف کتاب‌های تازه تالیف مقطع ابتدایی گفت:برای ایجاد و تقویت روحیه پژوهشگری در محیط پرورشی مدرسه باید به کودکان اجازه سوال کردن داد و پاسخ قانع‌کننده‌ای در مقابل آن سوال ارائه کرد. وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد فضای تفکر و پژوهش با طرح سوالات برانگیزاننده مستمر در طول ساعات درسی، برنامه‌ریزی برای یک سفر علمی و خارج از محیط کلاس و تدوین برنامه‌های فوق برنامه در کلاس برای تقویت خلاقیت دانش‌آموزان بسیار مفید است.

اهمیت پژوهش در درآمدزایی
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی و مدرس کتاب‌های تازه تالیف ابتدایی تاکید کرد: در آینده‌ای نزدیک کشور با چالش کمبود منابع درآمدی مواجه خواهد شد و راهی جز تحقیق و نوآوری پیش روی خود نخواهد دید. «نوشین مسلمان‌یزدی» ادامه داد: لازم است که سازمان آموزش و پرورش با تقویت روحیه خلاقیت و تفکر علمی از پایه‌ ابتدایی، ذهن‌های خلاق را به جامعه تحویل دهد.منبع روزنامه همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..