دهیاران یزد همیار طبیعت و ضابط قضایی می‌شوند

no-thumbs

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت دهیاران برای رفع مشکلاتی نظیر زمین‌خواری گفت: دهیاران استان یزد همیار طبیعت و ضابط قضایی خواهند شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از  خبرگزاری فارس از یزد، ابوالفضل وکیلی دوشنبه شب در همایش دهیاران استان یزد با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که در راستای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و مقابله با زمین‌خواری منعقد شده است، اظهار داشت: این تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان منابع طبیعی، دادگستری و استانداری یزد منعقد شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین بندهای این تفاهم‌نامه، تلاش در راستای پیشگیری و مقابله با زمین‌خواری است، عنوان کرد: این اقدام برای نخستین بار در کشور در استان یزد اجرا می‌‌شود و اگر بتوان به دنبال انعقاد این تفاهم‌نامه، طرح‌های موفقی اجرا کرد، می‌تواند مبنایی برای سایر استان‌ها باشد.

وکیلی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین وظایف منابع طبیعی، حفظ، احیا و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی است، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مهمی که منابع طبیعی به ویژه در استان یزد را تهدید می‌کند، معضل زمین‌خواری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ادامه داد: در حال حاضر ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان یزد را عرصه‌های طبیعی این استان تشکیل می‌دهد و در این منطقه گسترده در مجموع ۱۱ نیرو برای حفاظت در استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی این عرصه همچنین پراکندگی روستاها، این نیروها پاسخگو نیست و لازم است از ظرفیت دهیاران برای حفاظت از این عرصه‌ها استفاده شود.

وکیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۴۰ دهیار در استان یزد وجود دارد، بیان کرد: برای دهیاران از سوی منابع طبیعی کارت همیار طبیعت صادر می‌شود و دستگاه قضایی نیز پس از برگزاری دوره‌های آموزشی، کارت ضابط قضایی صادر خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد خاطرنشان کرد: اگر دهیاران همکاری لازم را نداشته باشند، برای زمین‌‌خواران که عمدتا با قانون و راه‌های فرار و دور زدن آن آشنا هستند، حاشیه امن ایجاد خواهد شد.

وی یکی دیگر از زمینه‌هایی که دهیاران می‌توانند در آن مشارکت جدی داشته باشند، جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع است و دهیاران باید در این زمینه نقش اخطاردهندگی داشته باشند.

به گزارش فارس، در این همایش بیش از ۳۰۰ نفر از دهیاران و بخشداران استان یزد حضور داشتند.

بخش نظردهی بسته شده است..