رئیس سازمان بهزیستی در یزد اعلام کرد:

فراوانی علل طلاق در ۹ استان کشور بررسی می‌شود / وجود یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلول

رئیس سازمان بهزیستی گفت:‌ بر اساس طرحی که توسط سازمان بهزیستی و دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود، فراوانی علل طلاق در 9 استان از جمله البرز، تهران و خراسان رضوی بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از فارس،انوشیروان محسنی بندپی در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره به شعار امسال هفته بهزیستی مبنی بر «تنها همه با هم می‌توانیم» اظهار داشت: یکی از گروه‌هایی که می‌تواند بهزیستی را از تنهایی در ارائه خدمات درآورد و همراهی‌های مؤثری با این سازمان داشته باشد، خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: در سال ۷۵، بیش از یک میلیون ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود داشت که در سال ۸۵ این آمار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسید و در سال ۹۰ نیز ۲ میلیون و ۵۰ زن سرپرست خانوار در کشور شناسایی شدند.

محسنی بندپی در مورد آسیب اجتماعی طلاق نیز عنوان کرد: از سال ۹۰ به بعد از هر ۵ ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق شده است که متأسفانه طلاق آسیب‌های دیگری نظیر تنهایی زنان و مشکلات روحی و روانی، کودکان خیابانی، کودکان کار، اعتیاد و… را برای جامعه به دنبال داشته است.

وی میانگین طلاق در کشور را ۷.۵ درصد اعلام کرد و افزود: سازمان بهزیستی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طرحی در نظر دارد و قرار است در ۹ استان کشور عوامل طلاق بررسی و فراوانی آنها را مشخص کند.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه این طرح قرار است ابتدا در استان‌های البرز، تهران و خراسان رضوی اجرا شود، افزود: اعتیاد همسر، نداشتن بچه، عدم ارتباط صحیح زناشویی و… از مهم‌ترین علل طلاق در برخی استان‌ها شناسایی شده است.

محسنی‌بندپی اضافه کرد: آمار ارائه شده در زمینه زنان کارتن‌خواب مبنای آماری ندارد و اگر جامعه معتادان رسمی که ۹ تا ۱۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند مورد بررسی قرار دهیم، ۵ هزار زن کارتن‌خواب نمی‌تواند آمار صحیحی باشد، اما واقعیت این است که آسیب‌های زنان جامعه را در برمی‌گیرد و روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل نگاه بهزیستی نگاه تخصصی به حوزه آسیب‌های زنان دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مهم‌ترین رویکرد سازمان بهزیستی را فعالیت‌های پیشگیرانه فراگیر، پایدار و مبتنی بر شواهد و مستندات علمی اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین رویکرد ما در این زمینه شناخت آسیب اجتماعی، بررسی میزبان آن، شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر، توسعه غربال‌گری‌ها و توسعه مراکز ژنتیکی است.

محسنی بندپی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین رویکردهای پیشگیرانه ما جلوگیری از تولد نوزادان معلول است، تصریح کرد: پیگیری لازم برای اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج انجام شده و امیدواریم در بودجه ۹۵ برای این مهم ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شود تا بتوانیم از این طریق از اختلالات ژنتیکی و معلولیت‌های مادرزادی جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۱۰۰ هزار معلول در کل کشور تحت حمایت بهزیستی هستند و بر اساس برآوردهای انجام شده ۳۰۰ هزار معلول دیگر هم نیازمند خدمات تخصصی بهزیستی هستند که زیر پوشش این سازمان قرار ندارند.

وی با بیان اینکه سالانه فقط می‌توانیم ۱۰ درصد این جمعیت را تحت پوشش قرار دهیم، خاطر نشان کرد: با رویکرد علمی جدید و توان‌بخشی مبتنی بر جامعه به سمتی حرکت می‌کنیم که خانواده‌ها با فراغ بال بیشتری بتوانند به معلولان خود رسیدگی کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..