مشکلات کشتارگاه صنعتی یزد

no-thumbs

فعالیت کشتارگاه‌های سنتی، عرصه رقابت را برای تنها کشتارگاه صنعتی استان در شهر یزد، تنگ و این کشتارگاه را زیان‌ده کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز روزنامه همشهری نوشت:فعالیت کشتارگاه‌های سنتی، عرصه رقابت را برای تنها کشتارگاه صنعتی استان در شهر یزد، تنگ و این کشتارگاه را زیان‌ده کرده است.

استان دارای ۹ کشتارگاه شامل ۸ کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی است که قرار بوده به صورت متمرکز نیاز چند شهرستان استان را تامین کند.
با توجه به سنتی بودن کشتار دام در استان، استقبال از کشتارگاه‌های سنتی رو به افزایش بوده و کشتارگاه صنعتی در وضعیتی زیان‌ده و کمتر از ظرفیت در حال ارائه خدمات کشتار دام است.

تاکید برضرورت  کشتار بهداشتی دام
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد درباره فعالیت کشتارگاه‌های استان می‌گوید: کمیته کشتارگاه‌های استان با عضویت دستگاه‌های مسئول، تلاش‌های زیادی برای ساماندهی وضعیت کشتارگاه‌های سنتی استان و تامین و عرضه گوشت سالم داشته و دارد.
«حسن لطفی» با اشاره به جدیت مسئولان استان برای ساماندهی این وضعیت، افزود: متاسفانه به دلایل مختلف، کشتارگاه‌های سنتی کشتار دام، همچنان از وضعیت بهداشتی و زیست محیطی مطلوب و رضایت‌بخشی برخوردار نیستند. وی تاکید کرد: ادامه روند موجود نه تنها محیط زیست را با مخاطرات زیادی روبه‌رو می‌کند بلکه باعث به خطر افتادن سلامت جامعه نیز می‌شود و بهبود شرایط موجود نیازمند عزم تمام مسئولان استانی و شهرستانی است. این مسئول گفت: با توجه به به تغییرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی،  رویکرد و فرهنگ خرید و مصرف مواد غذایی نسبت به گذشته متفاوت شده است.
لطفی گفت: در چند دهه قبل، به علت دسترسی نداشتن به برخی از امکانات حمل و نگهداری مواد غذایی، مردم مجبور بودند مایحتاج غذایی خود به ویژه گوشت را به صورت روزانه تهیه کنند. وی ادامه داد: این فرهنگ امروزه به دلیل ساخت کشتارگاه‌ها، سیستم‌های پیشرفته تهیه و بسته‌بندی و امکان حمل و نگهداری در شرایط محیطی مناسب به کلی تغییر کرده است.

امکان انتقال بیماری‌های مشترک
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: جامعه امروز به دلیل انواع مشغله‌های موجود، فرصت لازم را برای خرید روزانه، تهیه و آماده‌سازی مواد غذایی  ندارد و این اصل برای تهیه گوشت و فرآورده‌های آن نیز صادق است. وی ادامه داد: در این شرایط ضروری است که گوشت قرمز و سفید پس از کشتار در شرایط بهداشتی، به شکل مناسب بسته‌بندی، حمل و عرضه شود و سیستم سنتی فعلی تغییر کند.
این مسئول با تاکید بر اینکه قصابی‌ها باید به فروشگاه‌های عرضه گوشت بسته‌بندی تغییر ماهیت دهند، ادامه داد: در شرایط موجود به دلیل تامین نشدن الزامات بهداشتی در عرضه گوشت سالم، امکان انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌های مختلف و گاهی کشنده وجود دارد. وی از جمله افراد دخیل در انتقال و سرایت این آلودگی‌ها را سلاخ‌ها، کارگران کشتارگاه و افراد فعال در حوزه حمل گوشت، فروشنده و افراد یا بهتر است بگوییم بانوانی که گوشت را برای مصرف آماده می‌کنند، معرفی کرد.
لطفی گفت: در سال‌های گذشته و حتی به تازگی شاهد موارد مرگ ناشی از بیماری‌های منتقله از گوشت قرمز به انسان بودیم که این آمار قابل تامل است.
این مسئول گفت: بر اساس قانون، سازمان دامپزشکی متولی اصلی و قانونی ساماندهی کشتارگاه‌های استان است اما کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت استان نیز بر مراحل کشتار دام در کشتارگاه‌ها نظارت می‌کنند. وی با اشاره به مشاهده مشکلاتی در فرآیند کشتار دام در کشتارگاه‌های استان، ادامه داد: پیگیری‌های اداری و قضایی لازم برای برخورد با متخلفان در کشتارگاه‌های استان انجام شده است.

ضرورت مشارکت مراجع قضایی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بر ضرورت همکاری دستگاه‌های مسئول استانی و شهرستانی و به ویژه مراجع قضایی استان برای جلوگیری از کشتار غیربهداشتی دام در کشتارگاه‌های استان تاکید کرد.
وی این مشارکت را در ایجاد تحول بنیادی در فرایند تولید، حمل و عرضه گوشت استان و همچنین ارتقای دانش بهداشتی جامعه موثر دانست.

نبود جدیت به دلیل ملاحظات اجتماعی
مدیرکل دامپزشکی استان دلایل نبود جدیت برای برخورد با کشتارگاه‌های سنتی استان را برخی ملاحظات اجتماعی عنوان کرد.
«علی‌اکبر حدادزاده» افزود: بعضی از مسئولان اعتقاد دارند که در صورت تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی، کشتار دام، زیرزمینی شده و تبعات منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت. وی با اشاره به نظارت مستمر کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بر تمام مراحل کشتار در کشتارگاه‌های سنتی گفت: اگر تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی برای استان هزینه نداشت، بلافاصله همه کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل می‌کردم.
این مسئول ادامه داد: اما باید توجه داشت که اگر کشتارگاه‌های سنتی تعطیل شود و جایگزین فعالی برای آنها تعیین نشود، شرایط نظارت بر کشتار به‌مراتب دشوار خواهد شد. وی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی دام سنگین در شهرهای میبد و اردکان گفت: مسئولان اردکان نسبت به بهسازی و استانداردسازی کشتار دام سنگین در کشتارگاه سنتی اقدام کرده است تا این کشتارگاه دوباره مجوز کشتار دام سنگین را به دست آورد.
حدادزاده ادامه داد: اما متولیان کشتارگاه سنتی میبد، هنوز تلاشی در این زمینه نکرده‌اند و به آنها مهلت داده شده است تا برای اصلاح و تجهیز کشتارگاه فعلی اقدام کنند. وی درباره نظارت بر کشتار دام در شهرستان‌های دور از مرکز استان از جمله خاتم، بهاباد و بافق نیز گفت: با توجه به دوری این شهرستان‌ها از کشتارگاه صنعتی مرکز استان، مجوز فعالیت کشتارگاه سنتی به این شهرستان‌ها داده شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان با تاکید بر اینکه مدیریت کشتارگاه‌ها با توجه به حجم انبوه سرمایه‌گذاری و دوره بازگشت طولانی برای دولت امکان‌پذیر نیست، مشارکت با بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار را بهترین راهکار برای صنعتی کردن کشتارگاه‌های سنتی عنوان کرد.

مکث

توجه به ایمنی غذا از مزرعه تا سفره
رئیس مرکز بهداشت استان ادامه داد: یکی از نیازهای انسان‌ها برای بقا و ادامه حیات، مصرف غذای سالم و کافی است. «حسن لطفی» افزود: بنا به دلایل مختلف از جمله  نیاز روز افزون به مواد غذایی، خشکسالی‌های پیاپی، شرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی و…، سلامت و ایمنی غذا در جهان با تهدید مواجه است. وی گفت: بر همین اساس سازمان جهانی بهداشت شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» را برای جلب توجه جامعه جهانی و تلاش بیش از پیش همگانی برای تحقق این مهم، برای سال‌جاری برگزیده است. وی ادامه داد: یکی از منابع تامین نیازهای غذایی، گوشت و فرآورده‌های آن است، از این رو پرورش صحیح دام، ذبح بهداشتی و شرعی، بسته‌بندی و انتقال گوشت و در آخر عرضه آن با رعایت اصول بهداشتی همواره مورد تاکید است. این مسئول گفت: رعایت نکردن نکات بهداشتی، خطر بروز و شیوع بسیاری از بیماری‌ها از جمله تب کشنده کریمه کنگو، تب مالت و… را افزایش می‌دهد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..