نبود امکانات در محله پرجمعیت جهانفر یزد

no-thumbs

محله جهانفر، یکی از محله‌های شهر یزد در منطقه یک شهرداری است که ساکنان آن انتظار دریافت خدمات بیشتری را از دستگاه‌های خدمات‌رسان دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز روزنامه همشهری نوشت این محله وسیع دارای معابر اصلی و فرعی زیادی است که از جمله آنها می‌توان به خیابان «ایمان» اشاره کرد.
ساکنان این خیابان از روند پیاده‌روسازی، آسفالت معابر، رها شدن زمین‌های بدون حصار، پراکنده شدن نخاله‌های ساختمانی در محله و مشکلاتی از این دست گلایه دارند.
آنها از کمبود فضای سبز و پارک در این محله که دارای باغ‌های سرزنده البته با مالکیت خصوصی است، گلایه دارند و از نظارت مسئولان بر تنها پارک خیابان ایمان که به گفته اهالی به پارک «اسب سفید» معروف است، راضی نیستند.

خواسته‎‎های ساکنان محله

لزوم حصارکشی زمین‌هایی که زباله‌دان شده‌اند
یکی از ساکنان این محله با تاکید بر لزوم حصارکشی زمین‌های رها شده در حاشیه خیابان ایمان و کوچه‌های فرعی این محله می‌گوید: این زمین‌ها به مرکز انباشت زباله‌ تبدیل شده است. «زهرا ادهمی» می‌افزاید: این معضل باعث شده است که آلودگی‌های بهداشتی و محیطی، سلامت ساکنان مجاور این مخروبه‌ها را به خطر بیندازد. وی با اشاره به پیگیری‌های مکرر اهالی برای شناخت مالکان زمین‌ها، ادامه می‌دهد: بیشتر مالکان این زمین‌ها اصلا در شهر یزد ساکن نیستند و زمین‌ها را تنها به قصد گران‌شدن به حال خود رها کرده‌اند. این شهروند با تاکید بر ضرورت توجه به آرامش و آسایش همسایگان، ادامه می‌دهد: شهرداری باید با شناسایی مالکان، اخطار لازم را برای حصارکشی زمین‌ها به آنها بدهد تا همسایگان از این معضل رهایی یابند. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه مسئولان شهرداری توجهی به این معضل بزرگ که در بسیاری از محله‌ها به ویژه در مرکز شهر مشهود است، ندارند.

خدمات نامطلوب حمل و نقل عمومی
یکی دیگر از شهروندان ساکن در خیابان ایمان، با گلایه از تردد نکردن تاکسی در این محله پرجمعیت می‌افزاید: آژانس‌های درون شهری بیشترین وسیله تردد شهروندان ساکن در محله چاه جهانفر است. «میترا دهقانی» می‌‌گوید: زمان انتظار برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی نیز در این خیابان بسیار طولانی است و متاسفانه صندلی و سایه‌بانی در ایستگاه‌های اتوبوس این نقطه از شهر قرار نگرفته است. وی این وضعیت را برای انتظار کشیدن و آمدن اتوبوس نامطلوب می‌داند و می‌افزاید: این وضعیت باعث شده است که شهروندان این محله، بیشتر از آژانس برای حمل و نقل استفاده کنند.

مشکلات تحصیل اتباع در مدارس محله
یکی از بانوان ساکن در خیابان ایمان، از ثبت نام اتباع بیگانه در مدارس این محله گلایه می‌کند و می‌افزاید: دستورالعملی که به تازگی به مدارس ابلاغ شده است، فرصت تحصیل را برای اتباع غیرمجاز نیز فراهم کرده است که مشکلات ساکنان را دو چندان خواهد کرد؛ چرا که برنامه‌ریزی مناسبی برای مکان تحصیل این دانش‌آموزان در مدرسه مخصوص خود نشده است.  «لیلا محمودی» با بیان اینکه   همه کودکان حق تحصیل دارند، ادامه می‌دهد: در برخی شهرستان‌های استان برای تحصیل اتباع مدارس خاصی وجود دارد اما محله‌های یزد فاقد مدرسه خاص هستند در صورتی که مسئولان باید فکری در این زمینه کرده و زمینه تحصیل دانش‌آموزان بومی و دانش‌آموزان مهاجر را در مدارس مخصوص خود فراهم کنند تا همه راضی باشند.  وی عقیده دارد که دانش‌آموزان اتباع باید در مدارس خاص خود تحصیل کنند تا تبعات اجتماعی ناشی از اختلاط فرهنگی که یکی از مشکلات مردم یزد با اتباع بیگانه است، کاهش یابد.

کاهش فشار و قطعی آب در تابستان
یکی از بانوان سالخورده این محله با اشاره به کاهش فشار آب و در مواردی قطعی آب شبکه در برخی از روزهای تابستان، خواستار توجه مسئولان برای رفع این مشکل می‌شود. «کبری محمدی» می‌افزاید: این معضل به ویژه در ساعات پایانی روز و نزدیک به زمان افطار در ماه مبارک رمضان تشدید می‌شود و گاهی تامین آب شرب و بهداشت ممکن نیست. وی ادامه می‌دهد: شاید مصرف آب در تابستان به مراتب افزایش یابد، اما مردم یک محله نباید چوب اضافه مصرف آب شهروندان سایر نقاط شهر را بخورند.

کیفیت بد نان نانوایی‌ها
یکی دیگر از سالخوردگان این محله با اشاره به فعالیت ۴ باب نانوایی در این نقطه از شهر، کیفیت نان همه این واحدها را نامطلوب می‌داند. «سیدرضا موسوی» می‌افزاید: زمانی که از کیفیت بد نان انتقاد می‌شود، نانوایان با تندی با مشتریان برخورد می‌کنند و از آنها می‌خواهند نان مورد نیاز خود را از دیگر نانوایی‌های شهر تهیه کنند. وی با اشاره به اینکه نانوایی هر محله موظف به تامین نان ساکنان است، ادامه می‌دهد: متاسفانه دستگاه‌های متولی بر کیفیت نان نانوایی‌ها نظارتی ندارند. این شهروند با اشاره به ادعای بی کیفیت بودن آرد از سوی نانوایان  ‌، می‌افزاید: آردی که در نانوایی‌های شهر توزیع می‌شود، کیفیت یکسانی دارد اما کیفیت نان تولیدی در برخی از نانوایی‌ها قابل تحسین است.

مزاحمت آب‌های سطحی برای اهالی
یکی دیگر از ساکنان این محله به نبود چاه‌های جذبی برای دفع آب‌های سطحی در کوچه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: شستن ماشین و حیاط خانه‌ها، انباشت آب در وسط کوچه را به دنبال دارد. «حسن مقیمی» این وضعیت را برای شهروندان مشکل‌آفرین می‌داند و می‌افزاید: این وضعیت باعث می‌شود که آب‌های آلوده وارد زندگی همسایگان شود و بهداشت محیط زندگی را کاهش دهد. وی ادامه می‌دهد: نبود چاه حتی در خیابان‌های اصلی این محله نیز باعث روان شدن آب در خیابان و ایجاد مزاحمت برای تردد خودروها و شهروندان شده است.

نبود پیاده‌رو در حاشیه معابر
یکی دیگر از ساکنان محله به نبود پیاده‌رو در حاشیه معابر به ویژه خیابان ایمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک سمت از پیاده‌رو خیابان ایمان پیاده‌روسازی شده اما سمت دیگر به حال خود رها شده است. «فاطمه محمدپور» اضافه می‌کند: این وضعیت، جان ساکنان محله به ویژه کودکان و دانش‌آموزان را در معرض خطر قرار داده و امکان بروز تصادف را تشدید کرده است. وی با اشاره به نبودن فضای تفریحی در دل محله، استفاده از پیاده‌روها برای پیاده‌روی را مورد تاکید قرار می‌دهد و خواستار توجه مسئولان به پیاده‌رو‌سازی معابر این محله می‌شود.

کمبود پارک و فضای سبز
یکی دیگر از شهروندان خیابان ایمان در محله چاه جهانفر معضل نبود محل پارک خودرو در این محله را مطرح می‌کند. وی اضافه می‌کند: تنها پارک این محله با نام «اسب سفید» نیز به پاتوق معتادان برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده است و استفاده عمومی ندارد. «اکبر ملانوری» می‌افزاید: ساکنان این محله که چندان سالخورده نیستند، فضای مناسبی برای تفریح و سرگرمی فرزندان خود ندارند و همواره برای پاسخگویی به این نیاز، باید به پارک‌های نقاط دیگر شهر مراجعه کنند. وی ادامه می‌دهد: باغ‌های زنده و زیبایی در این محله وجود دارد که قابلیت تبدیل‌شدن به پارک و فضای سبز عمومی را دارند. این شهروند شناسایی مالکان این باغ‌ها و مذاکره با آنها برای خرید باغ و تبدیل آن به فضای سبز عمومی را یکی از راهکارهای افزایش فضای سبز عمومی در این محله می‌داند.

آلودگی ماشین‌های حمل زباله
یکی دیگر از ساکنان محله، روند جمع‌آوری زباله در این محله را مطلوب می‌داند اما از آلودگی ماشین‌های حمل زباله گلایه دارد. «فاطمه زارع‌زاده» می‌افزاید: زمانی که خودروهای جمع‌آوری زباله در کوچه‌ها تردد می‌کنند، شیرابه زباله را در کوچه‌ها پخش می‌کنند که بوی نامطبوع آن قابل تحمل نیست. وی همچنین با اشاره به جمع نکردن زباله‌هایی که روی زمین‌های رها شده‌اند می‌افزاید: متاسفانه این وضعیت باعث شده است که همسایگان این زمین‌ها با هزینه شخصی زباله‌ها را از مجاورت محل زندگی خود دور کنند.

لزوم مرمت آسفالت محله
یکی دیگر از ساکنان محله جهانفر کیفیت آسفالت معابر این محله به ویژه خیابان ایمان را برای تردد خودروها مناسب نمی‌داند و می‌افزاید: سال‌ها از انجام عملیات آسفالت این خیابان می‌گذرد و هنوز مرمتی انجام نشده است. «احمد رضایی» می‌افزاید: کیفیت نامطلوب آسفالت در کنار وارد کردن خسارت به خودروهای عبوری، هدایت آب‌های سطحی را نیز با مشکل مواجه کرده است. وی با تاکید بر لزوم مرمت آسفالت حتی در کوچه‌های این محل، خواستار تخصیص اعتبار مناسب از سوی شهرداری منطقه یک برای بهسازی معابر جهانفر می‌شود.

پاسخ مسئولان


ساماندهی پارک محله
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری یزد از تلاش این سازمان برای ساماندهی، تجهیز و بهبود وضعیت پارک درون‌ محله‌ای ایمان در محله جهانفر خبر می‌دهد. «محمد صفدرپور» می‌افزاید: سازمان پارک‌ها و فضای سبز متولی ایجاد فضای سبز و پارک در زمین‌هایی است که از سوی شهرداری با این کاربری به سازمان واگذار می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در صورتی که نیاز به ایجاد پارک در این محله برای شهرداری محرز شود، با خرید زمین، ساخت پارک و ایجاد فضای سبز را به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری واگذار خواهد کرد. این مسئول تصمیم‌گیری برای تبدیل باغ‌های محله به پارک عمومی را در حیطه وظایف این سازمان ندانست.

رد ادعای قطعی آب
مدیر عامل سازمان آب و فاضلاب شهرداری یزد هر گونه ادعایی مبنی بر قطع شبکه آب آشامیدنی را رد می‌کند و می‌افزاید: کاهش فشار آب به ویژه در زمان افطار دور از انتظار نیست. «علی اسلامی» می‌افزاید: آب منطقه جهانفر از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما به دلیل افزایش مصرف آب در تابستان، احتمال کاهش فشار شبکه وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: شهروندان ساکن در این محله می‌توانند موارد کاهش فشار آب را به شرکت آب و فاضلاب اعلام کنند تا برطرف شود. این مسئول با اشاره به اینکه آب مورد نیاز شهروندان یزدی تامین شده است، می‌افزاید: کاهش فشار آب برای مدیریت مصرف در فصل تابستان امری بدیهی است. اسلامی می‌گوید: سرانه مصرف آب در حال حاضر به ۳۵۰ مترمکعب رسیده است و برای جلوگیری از کمبود آب، باید به مدیریت مصرف اقدام کرد.

معرفی باغ برای تبدیل به پارک
رئیس شورای اسلامی شهر یزد از آمادگی شهرداری و شورا برای تبدیل باغ‌های زنده شهر به فضای سبز عمومی و پارک خبر می‌دهد. حجت‌الاسلام «عباس زارع» می‌افزاید: امسال ۴‌درصد از بودجه شهرداری یزد معادل بیش از ۱۲‌میلیارد تومان به توسعه فضای سبز و پارک‌ها اختصاص یافته است. وی ادامه می‌دهد: شهروندان به جای گلایه از نبود پارک، باغ‌های محله را شناسایی کرده  و برای خریداری و تملک به شهرداری معرفی کنند. این عضو شورای شهر درباره نبود نظارت بر تنها پارک محله و بروز مشکلات اجتماعی از جمله مصرف مواد مخدر در این پارک نیز می‌گوید: جلسات مشترکی با نیروی انتظامی استان برای افزایش امنیت پارک‌های شهر برگزار شده است. وی با تاکید بر ضرورت ارتقای امنیت پارک‌ها با حضور ماموران نیروی انتظامی، از حضور فعال پلیس در پارک‌های شهر برای جلب رضایت شهروندان خبر می‌دهد.

سد معبر نخاله‌هاو برخورد با متخلفان
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از برخورد با متخلفانی که با رها کردن نخاله و مصالح ساختمانی مسیر تردد شهروندان را مسدود می‌کنند، خبر می‌دهد. «حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: مالکان موظف به جمع‌آوری مصالح و نخاله‌های ساختمانی از مسیر تردد شهروندان هستند و در غیر این صورت مرتکب جرم شده‌اند و با آنها برخورد می‌شود. وی می‌افزاید: مرکز پیام شهرداری با شماره ۳۷۲۵۰۰۲۰ آماده دریافت شکایات مردمی در زمینه مسدود کردن مسیر و معابر است. وی همچنین با اعلام شماره‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از شهروندان می‌خواهد موارد شکایت در محله جهانفر را با شماره‌های ۳۶۲۳۲۳۳۴ و ۳۶۲۹۱۰۲۱ در میان بگذارند. این مسئول خواستار پیگیری مشکلات ناشی از رها کردن زباله در زمین‌های رها شده و نیز مشکلات بهداشتی ماشین‌های حمل زباله از شهرداری منطقه می‌شود.

تخصیص اعتباربرای بهسازی خیابان ایمان در سال جاری
مدیر منطقه یک شهرداری یزد با اشاره به اقدامات عمرانی که در محله جهانفر و خیابان ایمان انجام شده است، یکی از برنامه‌های سال جاری در این محله را تداوم پیاده‌رو سازی و مرمت آسفالت خیابان ایمان اعلام می‌کند.  «ابوالفضل کشفی» می‌افزاید: شهرداری منطقه یک سال گذشته پیاده‌روسازی خیابان ارسلان‌ را انجام داده و امسال نیز پیاده‌روسازی خیابان شهید خلیل حسن بیگی و ایمان در بودجه پیش‌بینی شده است. وی با اشاره به تخصیص ۱۶۰‌میلیون تومان برای پیاده‌روسازی در منطقه یک شهرداری یزد از برگزاری مناقصه اجرای پیاده‌روهای این خیابان خبر می‌دهد. این مسئول با اشاره به انجام عملیات آسفالت معابر این محله در سال گذشته روکش آسفالت خیابان ایمان تا چهارراه شرکت نفت و یک باند از بلوار ۱۷ شهریور را در دستور کار شهرداری در سال جاری اعلام می‌کند. کشفی درباره ساماندهی زمین‌های رها شده در این محله نیز می‌گوید: بیشتر زمین‌های فاقد حصار این محله به ویژه در خیابان ایمان، موقوفه و یا تحت مالکیت کمیته امداد امام خمینی(ره) است. وی ادامه می‌دهد: شهرداری منطقه آمادگی دارد که مجوز حصارکشی این زمین‌ها را بدون دریافت وجه و تنها با هماهنگی به دستگاه‌های متولی صادر کند.

اعلام نیاز به حفر چاه‌های جذبی
مدیر منطقه یک شهرداری یزد درباره دفع آب‌های سطحی این محله نیز می‌گوید: شهرداری آمادگی دارد با اعلام درخواست ساکنان و نظرات تخصصی کارشناسان، حفر چاه جذبی را در این محله با مشارکت ۵۰ درصدی شهروندان انجام دهد. وی با بیان اینکه امسال ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای حفر چاه‌های جذبی در منطقه یک شهرداری یزد تخصیص یافته است، از آمادگی شهرداری برای حل این معضل در نقاط مختلف منطقه خبر می‌دهد. کشفی درباره کمبود پارک و فضای سبز در این محله نیز می‌گوید: با توجه به نظر مساعد شورای شهر برای خرید باغ‌های شهر، ساکنان می‌توانند باغ‌های زنده و شاداب محله را برای تبدیل شدن به پارک به شهرداری منطقه معرفی کنند. وی تفکیک نادرست اراضی و کاربری‌ها را در این محله دلیل کاهش فضای سبز محله می‌داند و می‌افزاید: شهرداری تمام تلاش خود را برای رفع نیاز مردم به فضای سبز در این محله از شهر به کار بسته است.

تحصیل ۱۰ هزار تبعه بیگانه در مدارس استان
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: ۱۰ هزار تبعه بیگانه در سال تحصیلی گذشته در مدارس استان تحصیل می‌کردند که با توجه به فرامین مقام معظم رهبری، امسال پیش‌بینی می‌شود که این تعداد افزایش یابد. «محمدحسن رادمنش» با اشاره به ضرورت فراهم آوردن زمینه تحصیل اتباع خارجی در استان گفت: سال گذشته چند مدرسه در شیفت مخالف برای تفکیک تحصیل دانش‌آموزان بومی از اتباع بیگانه در استان دایر شده است. وی هدف از جداسازی این دانش آموزان  را توجه بیشتر به آنها، دادن اختیار انجمن اولیا و مربیان به خود اتباع و فراهم کردن زمینه جذب امکانات و تجهیزات کمیساریای عالی اتباع عنوان کرد. این مسئول همچنین از تحصیل دانش‌آموزان تبعه بیگانه در شهرهای میبد، اردکان و تفت در مدارس مستقل در مهمانشهرها خبر داد. وی تاکید کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان همواره خود را نسبت به آموزش و پرورش دانش‌آموزان اتباع مسئول می‌داند و تلاش خود را برای تحصیل آنها به کار گرفته است.

بخش نظردهی بسته شده است..