فعالیت ۲۰۵ تشکل کارگری و کارفرمایی دریزد

no-thumbs

استان صنعتی نیازمند شکل‌گیری تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای تقویت روابط میان این 2 قشر و در نهایت تولید و بهره‌وری ایده‌آل است از این رو در حال حاضر 205‌تشکل کارگری و کارفرمایی در استان شکل گرفته است، اما بسیاری از کارگران و فعالان این حوزه معتقدند که نقش تشکل‌های کارگری بسیار اندک است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزرئیس مجمع نمایندگان کارگری استان به همشهری می‌گوید: نمایندگان کارگری به دلیل قراردادهای موقت کار، مصونیت لازم را برای دفاع از حقوق کارگران و بیان مطالبات آنها ندارند.
«حمیدرضا ماندگاری» در توضیح این موضوع می‌افزاید: کارفرمایان معمولا دل خوشی از نماینده کارگران ندارند و به محض اطلاع از انتصاب آنها به عنوان نماینده کارگران، قرارداد آنها را تمدید نمی‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: بارها از مسئولان استان از جمله اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداری خواسته شده است که حداقل ۲ سال مصونیت برای کارگران نماینده کارگری درنظر بگیرند تا جرات پیگیری مشکلات کارگران را پیدا کنند.
این کارگر می‌افزاید: جلسات ۱۵روزه نمایندگان کارگری معمولا بدون حضور اغلب نمایندگان کارگران در کارگاه‌های مختلف برگزار می‌شود چرا که کارفرمایان اجازه حضور آنها در این جلسات را نمی‌دهند در حالی که حضور این نمایندگان بر اساس قانون در این جلسات الزامی است.
وی قراردادهای موقت کار را اصلی‌ترین عامل بی‌توجهی کارفرمایان به تشکل‌های کارگری اعلام می‌کند و می‌گوید: کارگران استان مشکلات زیادی از جمله قراردادهای موقت کار، دریافت حداقل دستمزد و حقوق دارند اما این مشکلات همواره مورد بی‌توجهی کارفرمایان قرار می‌گیرد.

کارگران امنیت شغلی ندارند
رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان وضعیت رسیدگی به مشکلات کارگران در شوراهای اسلامی کار را مناسب می‌داند و می‌افزاید: زمانی که کارگر به وظایف خود پایبند باشد، از سوی کارفرما نیز حمایت می‌شود.
«محمدحسین خلیلی» با رد تاثیر قراردادهای موقت کار بر امنیت شغلی کارگران در کارگاه‌ها، فعالیت و پیگیری شوراهای اسلامی کار را در حل مشکلات کارگران استان موثر می‌داند. وی می‌افزاید: در شرایطی که کارفرمایان زیر بار پرداخت حق و حقوق کارگران نروند، درخواست‌های کارگران برای پیگیری به اداره کل تعاون و کار و رفاه اجتماعی ارجاع می‌شود.
این مسئول با اشاره به قول‌های مساعد مسئولان دولت جدید برای حمایت از تشکل‌های کارگری اعلام می‌کند: البته هنوز این قول‌ها خروجی‌ای نداشته است.

انواع تشکل‌های کارگری
رئیس اداره تشکل‌های کارگری استان می‌گوید: ۳‌نوع تشکل کارگری در استان شکل گرفته است که در مجموع ۲۰۵ تشکل کوچک‌تر را در بر می‌گیرد.
«حمیدرضا دهقان» می‌افزاید: این تشکل‌ها شامل نمایندگان کارگری، انجمن صنفی کارگری و کانون‌های مربوط و انجمن صنفی کارفرمایی با کانون‌های مربوطه است. وی ادامه می‌دهد: کارگران همچنین دارای شوراهای اسلامی کار هستند که در کارگاه‌های دارای بیش از ۵۰ کارگر، تشکیل می‌شود اما شرط ایجاد نمایندگی‌های کارگری، فعالیت ۱۰ کارگر در کارگاه است.
این مسئول می‌افزاید: هدف از تشکیل این انجمن‌ها طبق ماده ۱۳۱ قانون کار، حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی کارگران و بهبود وضع اقتصادی آنها و متضمن حفظ منافع جامعه است.
وی اضافه می‌کند: عضویت در این مجامع صنفی برای کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار برای هر حرفه و صنعت با رعایت قوانین و مقررات امکان‌پذیر است.

ضرورت توسعه تشکل‌های کارگری
دهقان می‌گوید: وجود و توسعه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در عرصه‌های مختلف به ویژه صنعت یک ضرورت است.
به گفته رئیس اداره تشکل‌های کارگری استان، تشکل‌ها می‌توانند در تدوین استراتژی و تعیین سیاست‌های صنعتی نقش موثری داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: تشکل‌ها به عنوان مشاور در زمینه‌های مختلف، تدوین قوانین و لوایح و اصلاح قوانین مرتبط با صنعت و مشارکت در شوراها و کمیسیون‌ها عاملی تعیین‌کننده در رشد و پیشرفت اقتصادی هستند.
وی تشکل‌ها را واسط بین بخش‌خصوصی و دولت معرفی می‌کند و می‌گوید: این تشکل‌ها می‌توانند با پذیرفتن مسئولیت‌های اجرایی و ارائه اطلاعات و طرح‌های مختلف به سازمان‌های دولتی آنها را در تدوین سیاست‌ها و اجرای برنامه‌ها یاری کنند و موجب کاهش نقش تصدی‌گری دولت و دولت سالاری شوند.

توسعه مدیریت دانش‌محور با کمک تشکل‌ها
رئیس اداره تشکل‌های کارگری استان ادامه می‌دهد: تقویت تشکل‌گرایی و بهره‌گیری از خرد جمعی به ترویج و توسعه مدیریت دانش‌محور در صنایع، ارتقای سطح فرهنگ صنعتی، شناسایی و بررسی مشکلات اساسی و نقاط ضعف و قوت منجر می‌شود.
به گفته دهقان، به این ترتیب زمینه برنامه‌ریزی جامع برای توسعه و رشد کمی و کیفی صنایع، افزایش بهره‌وری فرایندهای تولید، بهینه‌سازی مصرف انرژی و افزایش کارایی و راندمان صنایع و تهیه امکانات مناسب و مطلوب برای تولید محصولات رقابتی فراهم می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این اقدام برای توسعه داخلی و خارجی کشور با بهره‌گیری از استانداردهای ملی و بین‌المللی لازم و ضروری است.
این مسئول با تاکید بر اینکه ارتباط دولت با مردم بدون حضور تشکل‌ها امکان‌پذیر نیست، اضافه می‌کند: کشورهای توسعه‌یافته این مسیر را طی کرده‌اند و تشکل‌ها نقش پررنگی در این کشورها دارند.

نقش تشکل‌ها در تحقق شعار همدلی و همزبانی
رئیس اداره تشکل‌های کارگری استان با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال همدلی و همزبانی، بهترین گزینه را برای تحقق این مهم استفاده از تشکل‌ها به عنوان پل ارتباطی بین ملت و دولت دانست. «حمیدرضا دهقان» گفت: جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت به عنوان ۳ راس مثلث سه جانبه گرایی می‌توانند با همدلی و همراهی، تعامل سازنده با یکدیگر داشته باشند و از نظرات یکدیگر استفاده کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..