تبعات اجتماعی اسکان‌های غیرمجاز در یزد ادامه دارد

اسکان غیرمجاز روزانه ۳هزار مسافر در یزد

اجاره‌ بدون نظارت خانه‌های هسته مرکزی شهر به بیماران شهرستانی نگرانی‌هایی در بین مسئولان ایجاد کرده است، به طوری که برخورد با صاحبان این خانه‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند، چرا که روزانه 3 هزار مسافر غیربومی به صورت غیرمجاز در این خانه‌ها اسکان داده می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزنامه همشهری نوشت:در و دیوار داروخانه‌ها و حواشی مراکز درمانی شهر یزد با تبلیغات ریز و درشت سوئیت و اتاق، سیاه شده و با نازیبا کردن منظر شهری، مشکلات اجتماعی فراوانی را نیز در شهر ایجاد کرده است.
اجاره انواع سوئیت با کمترین قیمت با جای پارک امن، اجاره اتاق در کنار مراکز درمانی و داروخانه، اجاره اتاق مبله تمیز در مرکز شهر با شماره تماس‌های فراوان حتی بیماران شهرستانی را نیز در انتخاب با مشکل مواجه می‌کند.
نصب این تبلیغات در بلوار طالقانی در کنار مطب پزشکان، مجتمع خاتم‌الانبیا، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی از جمله عینک‌فروشی‌ها، بیمارستان مادر و… به وفور مشاهده می‌شود.

تبعات اجتماعی اسکان‌های غیرمجاز
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر با انتقاد از نبود نظارت بر عملکرد این خانه‌های مسافری در شهر گفت: سوئیت‌های غیرمجاز آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به دنبال دارند و لطمه بزرگی به مراکز اقامتی و صنعت هتلداری استان وارد می‌کنند.
«سپنتا نیک‌نام» افزود: این افرادی به راحتی ۵ تا ۶ هزار برگه تبلیغات را در نقاط مختلف شهر نصب می‌کنند و متاسفانه تاکنون برخورد جدی از سوی شهرداری برای جمع‌‌آوری این تبلیغات غیرقانونی انجام نشده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات این افراد در نقاط مختلف از جمله در و دیوار شهر، تیرهای برق، تابلوهای اعلانات شهری و… دیده می‌شود که به شدت به منظر شهری لطمه وارد می‌کند.
این عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به خالی بودن خانه‌های مسافر دارای مجوز شهر و در کنار آن استقبال از سوئیت‌های بدون نظارت از سوی بیماران و حتی افراد بومی، این وضعیت را برای آینده استان معضل دانست.
نیک‌نام با اشاره به تشکیل شبکه‌ای از سوی رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی به همراه مالکان این خانه‌ها برای هدایت مسافران غیربومی گفت: اهالی محله‌های مختلف شهر که درگیر این معضلات هستند بارها و بارها با ارائه استشهادیه به شورا و شهرداری، خواهان ساماندهی وضع موجود شده‌اند.
وی ادامه داد: برخورد با متخلفان و ساماندهی وضعیت نابسامان اسکان مسافران در این خانه‌ها، نیازمند همکاری بین بخشی است و قوه قضائیه نیز باید در این زمینه برخورد جدی‌تر کند.

جمع‌آوری تبلیغات
این عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به تصمیم شورا برای جمع‌آوری شماره‌های تماسی که در شهر اطلاع‌رسانی شده است و سوزاندن خطوط تلفن همراه، خواستار اجرای هر چه سریع تر این تصمیم شد. به گفته نیک‌نام اداره کل میراث فرهنگی استان مدعی است مالکان این خانه‌ها در صورت اعلام آمادگی برای همکاری و شناسایی، در طول یک روز مجوز ارائه خدمات دریافت خواهند کرد اما افراد محدودی از دریافت مجوزهای موقت استقبال کرده‌‌اند.
وی ادامه داد: همچنین لازم است که شهرداری اطلاع‌رسانی مناسبی درباره لزوم دریافت مجوز از سوی مالکان این خانه‌ها در شهر انجام دهد و سپس نسبت به جمع‌آوری تبلیغات محیطی غیرمجاز آنها اقدام کند.
وی بر ضرورت نظارت بر این خانه‌ها از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی تاکید کرد و افزود: مردم همچنان شهر یزد را امین و دارالعباده می‌دانند و نباید اتفاقاتی این نام را خدشه‌دار کند.

شناسایی ۴۰ خانه غیرمجاز
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز از شناسایی خانه‌ها و سوئیت‌های غیرمجاز در شهر یزد خبر داد و افزود: ۴۰ واحد غیرمجاز برای برخورد به اداره اماکن نیروی انتظامی معرفی شده است.
«سیدمصطفی فاطمی» افزود: بیشتر خانه‌های اجاره‌ای که برای اسکان بیماران غیربومی تجهیز شده است در مرکز شهر به‌ویژه در محله اکبرآباد و کوچه برخوردار مستقر هستند. وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان سامانه ثبت‌نام از مالکان خانه‌های استیجاری شهر را از سال گذشته فعال کرده است اما تاکنون فقط ۳۰ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند.
این مسئول گفت: به طور قطع در زمان بیشترین حضور مسافر به ویژه در ایام نوروز به فعالیت خانه‌های استیجاری نیاز داریم اما فعالیت آنها باید ساماندهی‌ شود و تحت نظارت قرار گیرد.
فاطمی ادامه داد: در شرایطی که تعداد تخت‌های تمام مراکز اقامتی استان ۴ هزار تخت است، روزانه ۳ هزار نفر مسافر در خانه‌های مسافری بدون مجوز اسکان داده می‌شوند.
وی فعالیت خانه‌های مسافر را در شرایطی که هتل‌ها و مهمانپذیرها در ایام خلوت، خالی از مسافر هستند به ضرر صنعت هتلداری استان عنوان کرد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان ضمن تاکید بر ساماندهی و شناسایی خانه‌های مسافر، گفت: لازم است که فعالیت خانه‌های مسافر فقط به زمان بیشترین حضور مسافر محدود شود.

مکث
حذف تبلیغات محیطی
شهردار یزد ساماندهی وضعیت سوئیت‌های مسافری غیرمجاز در شهر را به عهده اداره کل میراث فرهنگی دانست و افزود: شهرداری در زمینه حذف تبلیغات محیطی این مراکز، مسئول است و آن را در دستور کار قرار می‌دهد. «محمدرضا عظیمی‌زاده» افزود: بخشی از تبلیغات محیطی خانه‌های مسافر و سوئیت‌ها در گذشته جمع‌آوری شده است اما نیاز است که این اقدام با شدت بیشتری دنبال شود. وی درباره قطع خطوط تلفنی که در این تبلیغات به آن اشاره شده است، گفت: برای این اقدام لازم است که هماهنگی لازم با شرکت مخابرات استان انجام شود.

بخش نظردهی بسته شده است..