هنر فن بیان در آثار آذریزدی مثال زدنی است

no-thumbs

استاندار یزد، هنر فن بیان را در آثار مهدی آذریزدی، پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین، مثال زدنی است و این سادگی بیان و هنر او در طرح موضوعات را در کمتر مولفی می توان دید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سید محمد میرمحمدی،  در مراسم بزرگذاشت مهدی آذریزدی با عنوان «یاد پدر» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد با اشاره به اینکه آذریزدی ذهنی خلاق داشت و این خلاقیت را به کتابهای خود منتقل کرده بود، اظهار داشت: ذهن خلاق او علاوه بر اینکه او را ماندگار کرد، سبب خلق آثاری به زبان ساده و شیرین کرد.

وی با اشاره به استفاده مهدی آذریزدی از لهجه و گویش محلی در آثار و نوشته هایش، عنوان کرد: آذریزدی لهجه محلی را به نحوی زیبا در ادبیات نوشتاری اش وارد کرد و با این کار خود سبب شد علاوه بر اینکه سبب ماندگاری بیشتر آثارش شد، لهجه محلی را نیز احیا کرد.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: سادگی و روان بودن متن کتابهای آذریزدی، شوق خواندن این کتابها را در دل کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است و بسیاری از کودکان و نوجوانان در گذشته آثار او را پیگیری می کردند.

استاندار یزد با اشاره به اینکه آذریزدی توانسته کتاب سنگینی نظیر کلیه و دمنه را به زبان ساده و شیوای فارسی بازآفرینی کند، عنوان کرد: این سادگی سبب فهم بیشتر و علاقمندی مخاطبان وی به مطالعه آثار او شده است.

میرمحمدی تاکید کرد: در کتابهای آذریزدی با ظرافتی مثال زدی، خیر و شر، نیکی و بدی و بسیاری مضامین دیگر اخلاقی به چشم می خورد که این شیوه، راه درست را برای کودکان و نوجوانان ترسیم می کند.

وی همچنین با اشاره به تعریف و تمجید مقام معظم رهبری از آثار پدر ادبیات کودک و نوجوان در سفر معظم له در سال ۸۶ به یزد در جمع نخبگان با حضور مهدی آذریزدی عنوان کرد: ایشان فرمودند: «من وقتی کتاب ‌های آذر را تورق کردم، دیدم برای فرزندانم مناسب است، نه تنها به فرزندان خودم اهدا کردم بلکه برای کسانی که پیرامون من بودند از اقوام و فامیل، این کتاب را تدارک دیدم».

میرمحمدی تاکید کرد: این افتخار در کنار جایزه ای که آذریزدی از یونسکو دریافت کرد، نشان داد که آثار آذریزدی مورد توجه همگان قرار گرفته و در داخل و خارج کشور، مخاطبان خود را پیدا کرده است.

در این مراسم از کتاب «آذریزدی؛ شیفته کتاب» نوشته حسین مسرت با حضور استاندار، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مسئولان استان یزد رونمایی شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..