صنعت کاشی یزد دیگرظرفیت توسعه ندارد

no-thumbs

استاندار یزد با اشاره به فعالیت ۵۵ واحد کاشی و سرامیک در استان یزد و انبار شدن تولیدات آنها در کارخانه و نمایندگی های فروش گفت: صنعت کاشی یزد دیگر ظرفیت توسعه ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، سیدمحمد میرمحمدی، در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در استان یزد با بیان اینکه هم اکنون ۵۵ واحد کاشی و سرامیک در استان یزد در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: ۴۵ واحد دیگر نیز در دست احداث است که این واحدها از ۱۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر با انباشت کاشی در انبار کارخانه ها و نمایندگی های فروش مواجه هستیم و در این شرایط اگر بخواهیم دوباره در این زمینه شاهد سرمایه گذاری باشیم، در واقع شاهد هدر رفت سرمایه ها بوده ایم.

میرمحمدی با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت کاشی و سرامیک در چنین شرایطی توجیه ندارد، عنوان کرد: اکنون شرایط کاشی و سرامیک به دلیل مشکلات اقتصادی چندان مناسب نیست و اگر واحدهای در دست اجرا نیز در آینده وارد چرخه تولید شود، وضعیت بدتر خواهد شد و معتقدیم که صنعت کاشی و سرامیک در یزد دیگر ظرفیت توسعه ندارد.

وی از مسئولان و دست اندرکاران صنعت استان یزد خواست تا با صاحبان واحدهای تولید کاشی و سرامیک در دست احداث که واحدهای آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد پیشرفت داشته اند، صحبت کرده و موارد و مشکلات را برای آنها مطرح کنند و به واحدهای بالای ۵۰ درصد نیز صورت کار ارائه کنند.

استاندار یزد همچنین خواستار تدبیر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رونق این صنعت شد و گفت: امیدواریم هماهنگونه این وزارتخانه برای تکمیل زنجیره فولاد، یک برنامه ریزی مدون داشت، برای جلوگیری از راکد ماندن سرمایه در این بخش نیز یک برنامه معقول ارائه دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم استقرار صنایع جوار معدنی در شهرستانهای استان یزد خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذاران آماده سرمایه گذاری در این بخش باشند، در استان یزد به خوبی از آنها استقبال خواهیم کرد.

میرمحمدی در مورد افرادی که به دنبال ورود سرمایه گذاران، جوسازی کرده و به عنوان نگرانی برای سلامت مردم و بروز مشکلات زیست محیطی، سرمایه گذاران را فراری می دهند، عنوان کرد: نیازی به دلسوزی این افراد نیست زیرا هر صنعتی زمانی که در شورای برنامه ریزی رای به دایری می گیرد، یعنی همه زوایای موضوع مورد بررسی قرار گرفته و از مشکلات زیست محیطی تا دیگر مسائل احتمالی، رصد شده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه صنایع استان یزد نیازمند همراهی و حمایت هستند، خاطرنشان کرد: صنعتگران و تولیدکنندگان یزد با مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری دست و پنجه نرم می کند که یکی از آنها مالیات است.

وی با بیان اینکه مالیات در سطح کشور ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزایش ۵۰ درصدی مالیات در یزد را غیرمنطقی خواند و از این رویه پیش گرفته شده انتقاد کرد و افزود: در شرایطی که صنعتگران در انتظار حمایت هستند، شرایط برای آنها دشوارتر می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید جوابگوی نیاز صنایع باشند تا صنایع ما از حالت وارداتی خارج شده و از صفر تا صد ابزار تولید را بومی سازی کنند، اظهار داشت: آزمایشگاه های دانشگاه ها باید مانند برخی صنایع سه شیفت کار کرده و نیاز علمی و تکنولوژیک صنایع را تامین کنند.

محمدرضا علمدار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان یزد سه هزار و ۵۶۱ فقره پروانه بهره‌ برداری صادر شده است، بیان کرد: جمیت استان یزد، ۱.۳ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌ دهد این در حالی است که آمار پروانه ‌های صادر شده در این استان، سه درصد کل پروانه‌ های صادر شده در حوزه صنعت در سطح کشور را تشکیل می ‌دهد.

وی همچنین میزان سرمایه ‌گذاری ثابت در حوزه صنعت استان یزد را ۷۶ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان، ۳.۳ درصد کل سرمایه‌ گذاری صنعتی در سطح کشور را شامل می ‌شود ضمن اینکه صنایع استان یزد، برای ۱۰۰ هزار نفر اشتغال‌ آفرینی کرده‌ اند که این رقم نیز ۳.۷ درصد اشتغال ایجاد شده توسط صنایع در سطح کشور را تشکیل می‌ دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان یزد در مورد وضعیت معادن استان نیز اظهار داشت: تا پایان خرداد ماه سال جاری، ۳۷۱ پروانه اکتشاف با سرمایه‌گذاری ۳۰۲ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر صادر شده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..