بدهی حق انتفاع چادرملو تقسیط شد

no-thumbs

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد گفت: بدهی شرکت معدنی چادرملو در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و شرکت ایمیدرو تقسیط شده و پیگیری آن از سوی ما دیگر الزامی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسیدرضا نوربخش  در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد به مناسبت هفته مالیات در ارتباط با بدهی معادن استان یزد افزود : دو شرکت معدنی بزرگی که به عنوان بدهکار مالیاتی معرفی شده و خبرساز هم شده اند، بدهی مالیاتی ندارند بلکه بدهی آنها بدهی حق انتفاع پروانه بهره برداری در سالهای ۹۲ و ۹۳ به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی اظهار کرد : بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ، اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن موظفند حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری را به حساب عمومی واریز کنند.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان یزد بر این اساس تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج کننده معادن سنگ آهن که پروانه بهره برداری آن ها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت های تابعه است ، موظفند بابت حق انتفاع دارنده پروانه بهره برداری مبلغی را به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۳۰۴۱۹ جدول شماره ۵ این قانون واریز کنند.

نوربخش خاطرنشان کرد : طبق ماده ۴۸ قانون محاسبات عمومی، باید گزارش عدم پرداخت این بدهی به موقع به ما می رسید ولی متاسفانه اولین گزارشی که ایمیدرو به ما درباره چادرملو داد، ۲ مهرماه سال ۱۳۹۳ یعنی یکسال و نیم بعد از سررسید بود.

این مسوول ادامه داد: از آن تاریخ بلافاصله عملیات اجرایی را انجام داده و کارهایی که طبق قانون بر عهده ما بود به صورت مستمر و بدون وقفه صورت گرفت و در نتیجه این شرکت یک ماه قبل با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهی خود را تقسیط کرده است.

** مهلت دو ماهه به سنگ آهن بافق برای تقسیط یا پرداخت بدهی

وی درباره بدهی سنگ آهن گفت : گزارش بدهی این شرکت ۹ اردیبهشت امسال به ما رسید که ما هم بلافاصله پس از دریافت این گزارش فعالیت را شروع و برگه اجرایی ابلاغ کردیم و چون اختلاف عددی وجود دارد دو ماه به شرکت سنگ آهن بافق مهلت داده شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد ، درباره مبلغ و شیوه تعیین حق انتفاع گفت: این مبلغ در سال ۹۲ بر اساس قیمت فولاد خوزستان مشخص شده و شرکت ایمیدرو با توجه به اطلاعاتی که چادرملو در اختیار آنها قرار می داده این مبلغ را مشخص می کنند.

نوربخش اظهار کرد: مبلغ دقیق بدهی ها مبلغی است که شرکت ایمیدرو و وزارت صنعت به ما داده ولی با توجه به اینکه این شرکتها مقداری پرداختی داشته بخشی از مبلغ اعلامی کسر می شود.

وی با اشاره به نظارت دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور بر پرداخت این بدهی ها گفت : این دو مجموعه نظارتی بر نحوه قسط بندی و پرداخت آن نظارت خواهند داشت.

این مسوول درباره لزوم جبران خسارت های آلایندگی برخی صنایع یادآور شد: واحدهای آلاینده طبق قانون باید یک درصد از عوارض را به حساب شهرداری همان شهر یا استان واریز کند و به حساب هیچ نهاد دیگری نمی رود.

وی با تاکید بر لزوم تمکین در برابر قانون مکلف و پاسخگو بودن اظهار کرد: دستگاههای نظارتی پیگیر لجرای قانون بوده و ما نیز پیرو حرف شخص خاصی در این مسائل نیستیم .

** مالیات استان تحت تاثیر شرایط اقتصادی / مالیات عقب تر از مبلغ پیش بینی شده

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در ادامه با اشاره هفته مالیات از ۱۶ تا ۲۲ تیرماه گفت: هم اکنون بخشی از مالیات استان از بخش کاشی و سرامیک تامین می شود ولی با توجه مشکلات تولید و فروش این محصول و نیز وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن وضعیت اقتصادی استان یزد، این وضعیت بر وصول بدهی های مالیاتی تاثیر گذاشته است.

نوربخش خاطرنشان کرد: در بخش مالیات مستقیم ۱۰۰ میلیارد تومان و در بخش مالیات غیر مستقیم که ارزش افزوده است، تقریبا ۷۵ میلیارد تومان وصولی داشتیم که نسبت به رقم پیش بینی شده با کاهش مواجه است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون ۹۴ درصد درآمدهای استان یزد باید از طریق مالیات تامین شود، اظهار امیدواری کرد تا پایان تیرماه و تسلیم اظهارنامه های مالیاتی این وضعیت بهبود یابد.

** رتبه ۱۴ در جذب مالیات و رتبه ۲۳ در اعتبارات و بودجه کشور

وی با اشاره به اینکه استان یزد رتبه ۱۴ کشور از لحاظ دریافت مالیات را دارد، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که ارائه شده بود، استان یزد رتبه ۲۳ کشور از لحاظ اعتبارات هزینه ای را دارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد یک استان صنعتی است، افزود: دیدگاه دولت هم به استان یزد این است که این استان یک استان صنعتی است در نتیجه هم نسبت به سایر استانها، سهمیه درآمد مالیاتی را به نسبت منابع در نظر می گیرد.

نوربخش درباره وضعیت مالیات دهندگان استان اظهار کرد: بیشترین آمار وصول مالیاتی در استان یزد در سال گذشته بیشتر از افراد حقوقی بوده، مشاغل حدود ۸ درصد و مالیات حقوق نزدیک به ۱۴ درصد بوده است.

** ۹۵۰میلیارد تومان مالیات یکساله استان یزد

این مسوول در باره میزان وصول مالیات در سال ۹۲ گفت : مالیات هر سال در سال بعد محاسبه و جمع بندی می شود از این رو در سال ۹۲ نزدیک به ۹۵۰ میلیارد تومان وصول درآمدهای مالیاتی داشتیم و ما سعی داریم بیشترین آمار وصول را از بدهی های مالیاتی تامین کنیم.

نوربخش با اشاره به وجود ۶۴ اتحادیه صنفی در استان یزد از امضای تفاهم نامه با این صنوف برای دریافت راحت تر مالیات خبر داد .

وی درباره مالیات از مشاغل خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه هر سال حدود هشت درصد مالیات استان از مشاغل است، سعی می کنیم هر سال این موضوع را به صورت توافقی حل کنیم و قرار شد کسانی که در سال ۹۲، مالیاتشان یک میلیون تومان بود، در سال ۹۳ با هشت درصد افزایش، مالیاتشان را پرداخت کنند.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان ، مالیات دهندگان از یک تا سه میلیون تومان، ۱۲ درصد و از سه میلیون تومان به بالا با افزایش ۱۸ درصد افزایش می توانند از این توافق استفاده کنند.

نوربخش در ارتباط با شرایط این موضوع، گفت: برای استفاده از این توافق، صنوف می توانند ۴۰ درصد را نقد و مابقی را به صورت اقساطی در شش ماه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

وی بیان کرد: تفاوتی که امسال با سال قبل دارد این است که در سال قبل زمانی که اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی می دادند، باید برگه آن را به اداره تحویل می دادند اما امسال اگر به صورت الکترونیکی انجام دادند، نیازی به حضور در اداره را ندارند.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد خاطرنشان کرد: مودیان مالیاتی اگر خودشان بخواهند اظهارنامه مالیاتی پر کنند باید به وب سایت مالیاتی مراجعه و از کد ملی به عنوان شناسه و از کد رهگیری که قبلا دریافت کرده اند به عنوان رمز استفاده کنند.

نوربخش در ارتباط با معافیت مالیاتی، گفت: در سال ۹۳، اشخاص حقیقی تا سقف ۱۲ میلیون تومان در سال می توانند از معافیت استفاده کنند اما شرط این موضوع این است که اظهارنامه را در زمان مشخص شده تسلیم نماید وگرنه امکان استفاده از این اظهار نامه را ندارند.

وی با شاره به ارائه آموزش های مرتبط با پرکردن اظهارنامه به متصدیان کافی نت ها و دفاتر پستی و خدمات الکترونیکی، اضافه کرد : هر سال ۱۰ اتحادیه که ملزم به داشتن صندوق مکانیزه فروش هستند را مشخص می کنیم و در صورتی که این صندوق را نداشته باشند، نمی توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند.

** استفاده از معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی به شرط ارائه اظهارنامه

نوربخش در ارتباط با معافیت های مالیاتی فعالیت های فرهنگی و مطبوعاتی، گفت: در بند ل ماده ۱۳۹ بیان شده که فعالیت های انتشاراتی ،مطبوعاتی و هنری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز هستند به شرط تحویل اظهارنامه ، می توانند از این معافیت استفاده کنند.

وی در ارتباط با معافیت های مطبوعاتی گفت: تولید و نشر خبر و اطلاعات، انتشارات نشریات و مطبوعات (شامل نویسندگی، گزارشگری ، کاریکاتوریستی ، سردبیری ، طراحی و گرافیک و …) جزو فعالیت های مطبوعاتی است که می توانند از معافیت استفاده کنند.

مدیرکل امور مالیاتی با بیان اینکه فعالان عرصه تئاتر ، کارگردانی ، صداگذاری ، هنرهای تجسمی و امثالهم شامل این قانون می شوند ، تاکید کرد: البته حقوق بگیران این مراکز شامل این قانون نیستند و مالیات از حقوق آنها کسر می شود.

** املاک با زیربنای ۲۰۰ متر اجاره ای در استان شامل معافیت کامل مالیاتی

وی در ارتباط با مالکانی که املاک خود را به اجاره داده اند، خاطرنشان کرد: این افراد هم باید اظهار نامه مالیاتی خود را تا پایان موعد مقرر به سازمان ارائه نمایند.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد خاطرنشان کرد : این بخش هم معافیت هایی در بخش مسکونی دارد که اگر ملک زیر ۲۰۰ متر باشد و اجاره داده شود، معافیت مالیاتی بصورت کامل دارد.

نوربخش افزود: فعالان اقتصادی باید هر سه ماه یک بار صورت معامله های خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند و مبنای محاسبه بر تشخیص مالیات هم همین صورت معامله ها می شود.

** سیستم الکترونیکی راهی برای کاهش فرار مالیاتی

این مسوول در ارتباط با فرار مالیاتی در یزد، خاطرنشان کرد: به طور کلی در کشور بیان می شود که ۲۰ درصد پرداخت کنندگان مالیاتی، زیرچتر سازمان مالیاتی نیستند.

وی ادامه داد: الان با الکترونیکی شدن فعالیت های مالیاتی، فرار مالیاتی به حداقل ممکن می رسد اما در هیچ کشور جهان نمی توان فرار مالیاتی را به صفر رساند.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در ارتباط با شرکت هایی که فعالیت آنها در یزد است اما دفتر مرکزی آنها در تهران گفت: در حال حاضر عوارض آلایندگی و ارزش افزوده تعدادی از این شرکت ها را در استان دریافت و به شهرداری مربوطه پرداخت می کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..