ازرقابت دو طیف سنتی و جدید اصولگرایان در یزد

ساز ناکوک اصولگرایان یزدی برای ائتلاف

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور شخصیت‌ها و یا حمایت آن‌ها از افراد در استان یزد بیشتر می‌شود.بدین منظور،طیف دیگری از شاخه اصولگرایان در یزد فعالیت رسمی انتخاباتی خود را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزجبهه پایداری که از طرفداران جدی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق هستند در حالی دور جدیدی از فعالیت های سیاسی و انتخاباتی خود را در یزد آغاز کرده اند که پیش از این نیز اصولگرایان سنتی(حزب موتلفه یزد)درشهرستانهای استان یزد جلسات محفلی خود را به منصه ظهور گذاشته بودند.

به گزارش پرگار،جبهه پایداری از تشکل های سیاسی جنجال برانگیز سالهای اخیر است که با پشتوانه های نیروهای سابق دولتی خود تصمیم جدی برای انتخابات مجلس دهم دارد.اگرچه اکنون برخی یاران این جبهه سیاسی مثل معاونین احمدی نژاد در دولت دهم در دستگاه قضا با پرونده های ریز و درشتی مواجه شده اند اما با آگاهی از این مسئله ازماههای گذشته این تشکل اصولگرا با برنامه های انتخاباتی خود که از دانشگاه یزد کلید خورده است بنا دارد همچون مجلس نهم، یاران اصلی خود را در صندلی های سبز مجلس بنشاند.

قاسم روانبخش،حمیدرسایی،فریدون عباسی،کوچک زاده،روح الله حسینیان و…از فعالان سیاسی این حوزه بودند که با سخنرانی های متعدد در دانشگاه یزد ومجالس عمومی برای رونق حزب متبوعشان(جبهه پایداری) در یزد تلاشهای دوچندانی را از خود نشان دادند.آنها در یزد کوشیدند با انتقادهای جدی به دولت تدبیر،خصوصا در قضیه مذاکرات هسته ای و مسائل اقتصادی،از حاشیه های دولت احمدی نژاد افکار عمومی را با چرخش جدی مواجه نمایندواز همه مهمتر از تیغ تیزی که رسانه ها به سمت دولت سابق نشانه گرفته شده است آنرا کند کنند.

رفتارسیاسی دو نماینده یزد به سمت پایداری

البته در این مسیر ،محمد صالح جوکار نماینده فعلی یزد و دخیل عباس زارع زاده نماینده ۵شهرستان دیگر استان یزد با حمایت و طرفداری این جبهه سیاسی پا در میان مجلس نهم گذاشتند،این در حالی است که شواهد مورد بررسی نشان می دهد که اکثریت نمایندگان فعلی مجلس با عضویت جبهه پایداری، خود را برای مجلس آینده آماده کرده اند، برای همین سهم استان یزد نیز در این خصوص پررنگ دیده شده است.این دو نماینده استان یزد اگرچه به طورواضح اعلام نکرده اند که وابستگی به جبهه پایداری دارند یا خیر؟ اما رفتارهای سیاسی و عملکرد آنها به خوبی نشان دهنده سمت و سوی دوچندان این دوی نماینده استان یزد به مسیر جبهه پایداری است.حتی درزمان انتخاب شدن آنها درمجلس نهم جبهه پایداری رسما اعلام کرد که این دو نماینده درلیست جبهه پایداری بودند.

در همین حال ،جبهه پایداری در یزد نیک می داند که امسال برای کرسی های مجلس در حوزه های انتخابیه یزد رقابتی سخت دارد.امسال علاوه بر اصلاح طلبان ،حامیان دولت نیز حضوری پرنگ تردارندو از طرف دیگر معلوم نیست که طیف های دیگر اصولگرایان یزدی با آنها در ارائه یک لیست واحد همراه شوند یا خیر؟

زمزمه های اختلاف

چندوقت پیش، حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری که از نزدیکان و مشاوران اصلی احمدی نژاد محسوب می شود، به یزد آمد تا در همگرایی بیشتر اصولگرایان و تلطیف کردن موضوع سرلیستی " احمدی نژادی ها"برای انتخابات ،اصولگرایان یزدی را آماده نماید.او با درک چند قطبی شدن فضای سیاسی اصولگرایان یزدی و از همه مهمتر نظر سنجی از دوستان یزدی خود برای احمدی نژادی ها پای مذاکره نشست.همچنانکه روح الله حسینیان عضوارشد جبهه پایداری هم طی سخنانی در یزد با انتقاد از عملکرد دولت تدبیر به طور غیر مستقیم فضای سیاسی انتخابات را برای یاران احمدی نژاد کلید زد.البته هفته های پیش هم دبیرکل حزب موتلفه برای آرام کردن و خط دادن سیاست های جدید منشور اصولگرایی در راستای همگرایی به استان یزد آمده بود.اما این سفر بزرگان اصولگرا به یزد نشان از یک مسئله دیگر هم دارد و آن چیزی نیست جزء اینکه زمزمه هایی از اختلاف های جدی دراردوگاه اصولگرایان یزدی به گوش می رسد!همچنین این مسائل در حالی مطرح می شود که حجه الاسلام قاسم روانبخش از نزدیکان جبهه پایداری در یزد و شهر ستانهای استان جلسات متناوبی دارد که بیانگر فعالیت دوچندان این حزب سیاسی در استان یزد برای رفع اختلاف ها حکایت دارد.

مهمتر اینکه درروزهای اخیر فعالیت انتخاباتی "احمدی نژادی ها" در یزد با جبهه یکتا رقم خورده است. سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم  که هم اکنون مسئولیت این جبهه سیاسی را برای فراهم کردن یاران احمدی نژاد در انتخابات مجلس دردست گرفته است رسما  فعالیت آن را در شهر یزد کلید زده است. وزیر سابق ارشاد با اشاره به فعالیت انتخاباتی این جبهه در یزد رسما اعلام کرده است: "اگر این جبهه خود را در قالب حزب مطرح کند طبیعتا فعالیت انتخاباتی نیز خواهد داشت ولی اگر در قالب جبهه گفتمانی باقی بمانیم که فعالیت انتخاباتی نخواهیم داشت و نهایت کار این خواهد بود که مردم را تشویق کنیم به شرکت در انتخابات و ارائه شاخص های مرتبط."

به هر روی در شرایطی که جناح اصولگرای یزد در شش و بش وحدت و همگرایی مانده است و جریان‌هایی مثل نزدیکان آیت‌الله مصباح یزدی و نیز یاران محمود احمدی‌نژاد به عنوان مجهول‌های اساسی معادله وحدت در جناح راست سیاسی  مطرحند ،معلوم نیست درائتلاف و وحدت با دیگر گروههای اصولگرا در استان یزد به چه نتیجه ای برسند.شواهد نشان می دهد که این دوجبهه سیاسی(یکتا و پایداری)فعلا نظرات دیگر گروههای اصولگرا را قبول ندارند و همچنان بر ساز ناکوک خود پافشاری می کنند.

جبهه پایداری مرداد ماه ۹۰با شعار عقلانیت، معنویت و عدالت حول محور ولایت به دبیر کلی حجت الاسلام مرتضی اقا تهرانی پا به عرصه سیاسی کشور گذاشت. اعضاء این جبههٔ عده‌ای از اصولگرایان و برخی اعضای پیشین دولت احمدی‌نژاد هستند که عقیده دارند، پایبند به اصولگرایی واقعی هستند و خود را از جبهه متحد اصولگرایان جدا می‌دانند.ضمن این که تاکید بر مبارزه با جریان موسوم به انحرافی دارند.این جبهه مهمترین رقیب انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایی محسوب می شد.تا جاییکه حتی  شنیده می شود نماینده تندرو استان تهران(کوچک زاده)نیزقصد کاندیداتوری از حوزه یزد را دارد. جبهه گفتمان "یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی" (یکتا(هم جمعی از وزرا و مسئولان اجرایی دولت‌های نهم و دهم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می دهند که از حامیان جدی محمود احمدی نژاد هستند.

معادلات سیاسی احمدی نژادی های چگونه رقم می خورد؟

با این وصف،تا انتخابات مجلس ۹ ماه باقی مانده و باید دید تا فرا رسیدن زمان انتخابات گروه‌های سیاسی یزد چه استراتژی را برای کسب اکثریت کرسی های مجلس به کار خواهند بست. جریان محمود احمدی نژاد نیز گروهی است که در انتخابات مجلس دهم حاضر خواهد شد. این جریان اما سخت به دنبال کسب اقلیتی قدرتمند در مجلس دهم است. احمدی نژاد فعلا به دنبال کسب ریاست مجلس نیست و او می‌خواهد از انتخابات مجلس دهم جریان تازه خود را به مردم معرفی کند و در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم آن را برداشت کند. احمدی نژادی‌های گزینه‌ مورد نظری را برای مجلس دهم ندارند و سعی می‌کنند در زمان مناسب خود با گروه‌های سیاسی سر رای خود معامله کنند. اصولگرایان نیز رسیدن به نوعی اتحاد را رمز پیروزی خود می دانند اما با مشکل های قابل توجهی برای دستیابی به این هدف رو به رو هستند. نشست های اصولگرایان بر محور جامعتین («جامعه ی روحانیت مبارز» و «جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه ی قم» ) همه  طیف های این جریان را در بر نمی گیرد و همگرایی با طیف نزدیک به «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری پیشین نیز مطلوب چهره های میانه رو نیست.

یکی از مهم ترین دردسرهای جریان اصولگرا بازگشت احمدی نژاد یا حلقه  پیرامونی وی به عرصه ی قدرت سوار بر موج اصولگرایی است. احمدی نژاد که در ماه های گذشته سکوت کرده بود، به تدریج نشانه های تلاش برای بازگشت به قدرت را نمودار ساخته است. او با انتشار تصویری در صفحه ی اینستاگرام و راه اندازی یک تارنمای خبری فعالیت های خود را آغاز کرد و از مراسمی به مناسبت دهه فجر در مسجدی نه چندان بزرگ در شهر ری برای تبلیغات انتخاباتی بهره برد، آنچنان که هواداران وی بی درنگ در شبکه های مجازی از احتمال رای ۳۰ میلیونی احمدی نژاد نوشتند.

فوت مادر احمدی نژاد نیز سبب شد تا مراسم هایی برای گرامیداشت وی در شهر ها و استان های دیگر برگزار شود و رنگ و بوی سیاسی بگیرد. در هفته های اخیر نیز نشست هایی در مشهد، ارومیه ، یزدو… برای فراهم کردن بستر بازگشت رییس جمهوری پیشین برگزار شده که توانسته نظر اعضای جبهه ی پایداری را به خود جلب کند.در چنین شرایطی، دستیابی به وحدت را باید مهمترین چالش جریان اصولگرا دانست که طی یک سال گذشته با برگزاری نشست های مختلف در جهت رفع آن کوشیده اند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..