نائب رئیس اتاق بازرگانی استان یزد:

افزایش ۵۰ درصدی مالیات در یزد توجیه ندارد

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد با بیان اینکه مالیات در سطح کشور افزایش 30 درصدی داشته اما در یزد 50 درصد افزایش یافته است، گفت: این میزان افزایش توجیهی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزغضنفر میرجلیلی،  در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن با اشاره به سابقه فعالیت ۸۰ ساله اتاق بازرگانی در استان یزد اظهار داشت: هر چند اتاق بازرگانی قدرت اجرایی ندارد اما پیگیر رفع مشکلات و موانع پیش روی تولید و صنعت است.

وی با برشمردن برخی از مسائل و مشکلات حوزه صنعت استان یزد عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکل این بخش، کمبود نقدینگی است و این بزرگترین معضل صنعتگران استان است که البته عوامل ریشه‌ای دارد و یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به تامین این نقدینگی کمک کند، بانک‌ها هستند.

میرجلیلی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید بخش‌نامه‌های دولتی را اجرایی کنند اما از آن طفره می‌روند، بیان کرد: بر اساس آنچه در دنیا مشاهده می‌شود، بانک‌ها باید در خدمت تولید باشند اما اکنون در استان یزد، صنعتگران در خدمت بانک‌ها هستند.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی استان یزد همچنین با اشاره به مباحث مالیاتی تصریح کرد: مالیات را باید پرداخت و همه ما در پرداخت آن متفق‌القول هستیم و یکی از افتخارات صنعت استان یزد، پیشتازی در پرداخت مالیات است اما اینکه افزایش مالیات در کشور ۳۰ درصد و در استان یزد ۵۰ درصد است، توجیهی ندارد.

میرجلیلی همچنین یادآور شد: یکی دیگر از ضعف‌های حوزه مالیاتی این است که اکنون ۷۰ درصد مالیات استان یزد را بخش تولید پرداخت می‌کند.

وی، مالیات بر ارزش افزوده و نحوه وصول آن را نیز از موضوعات مورد انتقاد صنعتگران و تولیدکنندگان استان یزد دانست و افزود: دولت برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده یک مهلت سه‌ماهه برای تولیدکنندگان مقرر کرده در حالی که تولیدکنندگان اغلب یک سال طول می‌کشد تا بتوانند آن را نقد کنند.

میرجلیلی تصریح کرد: با چنین شیوه‌ای به نظر می‌رسد صنعتگران به ماموران وصول مالیات تبدیل شده‌اند و این روند اصولی نیست.

نائب‌رئیس اتاق بازرگانی استان یزد یکی دیگر از دغدغه‌های تولیدکنندگان استان یزد را حق بیمه دانست و گفت: در حالی که حق بیمه در بخش دولتی ۱۰ درصد است، در بخش خصوصی و صنعت ۳۰ درصد است و حق بیمه کارگران در کشور ما از حقوق کارگران در برخی کشورها بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صنایع استان یزد در زمینه صادرات و واردات با مشکلاتی مواجه هستند، عنوان کرد: ایران بعد از چین، بیشترین همسایه را در اطراف خود دارد به نحوی که ایران با ۱۵ کشور جهان همسایه است و باید بتواند به همه این کشورها صادرات داشته باشد در حالی که اینگونه نیست.

میرجلیلی با بیان اینکه واردات بی‌رویه کمر صنایع استان یزد را شکسته است، افزود: در گمرکات با تغییر نام کالا، بداظهاری و کم‌اظهاری، اجناس نامرغوب، بی‌کیفیت و ارزان را وارد کشور می‌کنند و مانع فروش تولید تولیدکنندگان داخلی می‌شوند.

وی همچنین به بیان برخی درخواست‌ها و نیازهای معدنکاران استان یزد اشاره کرد و افزود: معدنکاران انتظار دریافت حقوق منطقی از معادن، کمک به نوسازی ماشین‌آلات و قبول استمهال بدهی‌های بانکی معادن را دارند که امیدواریم بتوان به نیازهای این بخش نیز جامه عمل پوشانده شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد اظهار امیدواری کرد که دولت بتواند سربازان جبهه اول تولید را حمایت کمک کند تا چراغ کارگاه‌ها روشن بماند.منبع فارس

بخش نظردهی بسته شده است..