رابطه قاچاق تلفن همراه و سرطان

no-thumbs

سرطان زابودن تلفن همراه و در واقع همه وسایل الکترونیکی سال ها است که مورد بحث و جدل قرار دارد.عده ای از مردم اعلام این شایعات سرطانی را به دلیل مخالفت با تکنولوژی می دانند و عده ای دیگر عمیقا معتقدند که این نوع وسایل سراطان زا هستند اما نکته مهم اینجاست که همه از این وسایل به خصوص تلفن همراه استفاده...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهر چند درباره سرطان‌زا بودن تلفن‌های همراه نمی‌توان نظر قطعی داد چرا که نتایج تحقیقات انجام شده کاملا ضدونقیض است اما به گفته پزشکان طور کلی امواج الکترومغناطیس که اساس کار تلفن‌های همراه را تشکیل داده‌اند می‌توانند در ابتلا به سرطان نقش داشته باشند.
\
سال ۹۰ بود که نتیجه تحقیقی منتشر شد مبنی بر اینکه تلفن‌های همراه بر عملکرد مغز اثر می‌گذارند و در قسمت‌هایی به خصوص از آن، متابولیسم گلوکز را بالا می‌برند اما هنوز مشخص نیست که این تاثیر برای بدن خطرناک است یاخیر.
 
در این تحقیق مشخص شده که ۵۰ دقیقه استفاده از تلفن همراه میزان مصرف گلوکز نقاطی از مغز که نزدیک آنتن این وسیله هستند را تا ۷ درصد افزایش می‌دهد و این یعنی قسمت‌های مربوط به حافظه و دیگر مهارت‌های شناختی. جالب اینجاست که این اثر ربطی به خاموش یا روشن بودن دستگاه ندارد.به این ترتیب نظر قطعی در خصوص آسیب زا بودن تلفن همراه وجود ندارد اما در هر حال رعایت جانب احتیاط همواره شرط عقل بوده و هست.

چگونه در استفاده از تلفن همراه احتیاط کنیم؟

در هر حال، باید به این نکته توجه داشت که برخی توصیه‌هایی که توسط پزشکان و متخصصان مختلف ارائه شده گویای آن است که استفاده طولانی‌مدت از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند موجب عوارضی همچون سردردهای مداوم، احساس درد در ناحیه گوش، بی‌خوابی و حتی پایین آمدن سرعت گوارش در بدن ‌شود. 

در این میان یکی از راهکارهای موثری که گفته می‌شود که تاثیر به‌سزایی در کاهش تاثیرگذاری امواج دارد، استفاده از هدفون‌ها یا هندزفری موبایل است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی استفاده از هندزفری بی‌سیم (بلوتوث) آسیب ناشی از تشعشعات مضر موبایل را تا ۸۰۰ برابر کاهش می‌دهد و این در حالی است که طبق آخرین آمارها تنها چهار درصد مشترکان ایرانی از هندزفری و هدست استفاده می‌کنند.  

راهکار دیگری که می‌توان برای کاهش تاثیر تشعشعات موبایلی به کار برد استفاده کمتر از تلفن همراه، کوتاه کردن مدت زمان مکالمات و جایگزینی پیامک به جای تماس است. 

همچنین گفته می‌شود اگر فاصله افراد از دکل‌های تلفن همراه بیشتر باشد امنیت آنها بالاتر خواهد بود که البته در این زمینه مدیران مخابراتی کشور بر این نکته تاکید دارند که تجهیزات آنها به گونه‌ای است که کمترین میزان مشکل را برای افراد ایجاد می‌کند و بر اساس آخرین و بالاترین استانداردهای جهانی خریداری شده است.
 
رابطه قاچاق تلفن همراه و سرطان

از سوی دیگر، بنا بر برخی آمار، بیش از ۹۰ درصد بازار موبایل از طریق واردات قاچاق است و در این میان خریداران اغلب هنگام خرید توجه چندانی به بحث ایمنی و سلامت گوشی ندارند.

 طی هفته‌های اخیر بحث‌های مختلفی درباره اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر در زمینه گوشی‌های قاچاق تلفن همراه مطرح شده چرا که در این زمینه بخش قابل توجهی از بازار در قبضه نمونه‌هایی است که به شکل قاچاق وارد کشور شده‌اند.
 
حال شاید خریداری چنین گوشی‌هایی از نظر مالی برای واردکنندگان آن و گاهی خود خریدار منافع مادی به دنبال داشته باشد، اما نکته‌ای که معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد بحث ایمنی این گوشی‌هاست.

 در شیوه قانونی گوشی‌های تلفن همراهی که از گمرک به کشور وارد می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته و از نظر میزان اشعه تست می‌شوند. در صورتی که برای گوشی‌هایی که از طریق قاچاق وارد شده‌اند چنین امکانی وجود ندارد و قطعا مشکل این بخش برای کاربر این کالا خواهد بود. 

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که به گفته رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و لوازم جانبی، حدود ۹۰ درصد گوشی‌های موجود در بازار به صورت قاچاق و از مبادی غیرقانونی وارد می‌شوند. رئیس اتحادیه فناوران رایانه نیز معتقد است: بحث قاچاق بازار گوشی موبایل به حدی رسیده که می‌توان گفت سرسام‌آور شده است.

در چنین شرایطی در موارد متعدد حتی برخی برندهای مطرح تلفن همراه هم گاهی گوشی‌هایی را وارد بازار می‌کنند که پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود در زمینه جذب تشعشات توسط سر انسان نامناسب عمل می‌کنند. 

به این ترتیب شاید بهتر باشد جانب احتیاط هم از سوی مسئولین امر و هم از سوی  مردم رعایت شود تا در روزهای فراگیر شدن انواع سرطان در میان دود و دم و خوراکی های آلوده، تلفن همراه عامل سرطان زا نباشد!

بخش نظردهی بسته شده است..