چرا جایگزینی کولر گازی به جای آبی در یزد نقشی در کاهش مصرف آب ندارد؟

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه ۸۲ درصد برق یزد در حوزه تولید و اشتغال مصرف می‌شود، گفت: افزایش هر یک درجه دما مصرف برق را ۱۵۴۲ مگاوات زیاد می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز ابوالفضل اسدی در نشست مجمع نمایندگان استان با شورای انسجام بخشی آب و برق استان یزد با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای در شهرستان‌های مختلف شبکه‌های انتقال و فوق توزیع را برای انتقال توان از نیروگاه‌ها به شبکه‌های توزیع احداث کرده گفت: در استان یزد ۲۷ مشترک صنایع بزرگ داریم و ۲۷۸۰ مگاوات نیروگاه داریم.

 
وی خاطرنشان کرد: استان یزد خوشبختانه با استان‌های همجوار با ۱۱ خط فوق توزیع و انتقال ارتباط دارد و این نشان دهنده پایداری خوب استان یزد در شبکه برق کشور است.
 
مدیرعامل برق منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: ۷۵ درصد مصرف برق استان یزد در سال گذشته مربوط به بخش صنعت و هفت درصد در بخش کشاورزی بوده که مجموعا ۸۲ درصد مصرف برق استان یزد بار مولد و اشتغال‌زا است که در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.
 
اسدی با تاکید بر اینکه پیش بینی نیاز مصرف استان در سال گذشته یک هزار و ۶۶۸ مگاوات بوده افزود: پیش‌بینی می‌شود این میزان امسال به یک هزار و ۸۳۵ مگاوات برسد که به دلیل رشد مشترکین در شبکه بوده است.
 
وی ادامه داد: وخامت اوضاع به این است که تداوم پنج درصدی پیک که معادل دو هزار مگاوات برق به حساب می‌آید، تنها برای ۲۴۵ ساعت در طول سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش زیادی از نیروگاه‌ها و شبکه توزیع و فوق توزیع عمدتا برای این ساعات باید فعالیت داشته باشند و عملا سبب خواب سرمایه می‌شود.
 
 
مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد هر یک درجه افزایش دما نیاز مصرف را به مقدار یک هزار و ۵۴۲ مگاوات افزایش می‌دهد و به تبع آن بار در استان حدود هفت و هشت دهم درصد افزایش پیدا می‌کند.
 
اسدی گفت: برای اینکه زمان تیر و مرداد را پوشش دهیم چاره‌ای نداریم که از طرح‌های مختلفی که در دنیا مورد استفاده قرار گرفته از جمله طرح‌های ذخیره عملیاتی صنایع، طرح‌های اوج بار، طرح‌های تعطیلات تعمیرات و طرح‌های مختلف تشویقی استفاده کنیم.
 
وی افزود: سال گذشته بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان تشویق صنایع داشتیم که اقدام به مدیریت مصرف در زمان پیک بار کرده بودند و به همین دلیل این مبلغ به عنوان تشویقی به آنها پرداخت شد.
 
مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد افزود: در حوزه قوانین و مقررات، قیمت برق تکلیفی و پایین است و عملا هزینه تمام شده پوشش داده نمی‌شود به گونه‌ای که متوسط قیمت الان ۸۰ تومان است ولی هزینه تولید آن بالای ۲۰۰ تومان است.
 
اسدی تصریح کرد: خیلی از افراد فکر می‌کنند جایگزین کردن کولر گازی به جای کولر آبی مصرف آّب را کاهش می‌دهد ولی با توجه به اینکه در نیروگاه‌ها هم برای تولید برق مقدار زیادی آب مصرف می‌شود، این موضوع تاثیری در کاهش مصرف آب ندارد.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..