مدیرکل زندان‌های استان یزد:

۱۲ درصد زندانیان استان اتباع بیگانه هستند/ فقر اقتصادی و فرهنگی عامل اصلی افزایش آمار زندانیان

مدیرکل زندان‌های استان یزد با بیان اینکه فقر اقتصادی و فرهنگی عامل اصلی افزایش آمار زندانیان است، گفت: ۶۰ درصد زندانیان استان بومی، ۴۰ درصد غیر بومی و از این تعداد ۱۲ درصد از اتباع بیگانه و خارجی هستند.

به گزارش یزدی نیوز"رضا ذو‌الفعلی نژاد" مدیرکل امور زندان‌های استان در نشست خبری با اهالی رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در زندان‌های استان از اولویت‌های اصلی است که هر ساله در پی ارتقا آن هستیم، گفت: فقر فرهنگی و اقتصادی عامل اصلی افزایش آمار زندانیان است و تا زمانیکه زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی در جامعه اصلاح نشود، شرایط به همین نحو خواهد بود.

وی با بیان اینکه سوادآموزی و ورزش دو اولویت اصلی  در زندان‌های استان یزد است، ادامه داد: در حال حاضر ۸۵ درصد زندانیان استان کم‌سواد یا بی‌سواد هستند.
ذو‌الفعلی نژاد با بیان اینکه زندانیان پس از ورود به زندان پنج مرحله را طی می‌کنند، افزود: در مرحله نخست مشکلات و بیماری‌های جسمی و سپس بیماری‌ها و اختلالات روحی زندانیان بررسی و درمان می‌شود زیرا ۶۰ درصد زندانیان در این دو زمینه دارای مشکلاتی هستند.
مدیرکل زندان‌های استان یزد خاطرنشان کرد: پس از طی این دو مرحله، فعالیت‌های فرهنگی اعم از سوادآموزی، قرآن آموزی، حرفه آموزی و ورزش آغاز می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی زندان‌های استان و اعطای مدرک تحصیلی بدون قید نام زندان، گفت: این دانشگاه هم اکنون ۳۵ دانشجو دارد.
ذوالفعلی نژاد همچنین از فعالیت دو هزار و ۳۰۰ نفر زندانی در رشته‌های مختلف قرآن آموزی خبر و ادامه داد: ۷۶۴ نفر از زندانیان حافظ نیم جز تا ۳۰ جز قرآن مجید، هستند.‌
مدیرکل امور زندان های استان افزود: در مورد فعالیت‌های کتابخوانی زندان‌های ‌استان در حال حاضر ۴۸ هزار و ۹۷۵ جلد کتاب در شش باب کتابخانه زندان‌های یزد وجود دارد و به ازای هر نفر زندانی ۱۳ جلد کتاب برای مطالعه در دسترس آنهاست.
وی عنوان کرد: اشتغال و حرفه آموزی از اولویت‌های ما برای زندانیان است و آمارها نشان می‌دهد اگر زندانیان پس از آزادی دارای شغل و حرفه باشند، کمتر از یک درصد از آنها دوباره مرتکب خلاف می‌شوند و به زندان باز می‌گردند بنابراین باید فرصت حرفه آموزی در زندان برای آنها فراهم شود.
مدیرکل امور زندان های استان گفت: در سال گذشته و تا قبل از شیوع کرونا، ۱۹۸ دوره در قالب ۶۳ رشته برگزار شد و در حال حاضر ۶۳۷ نفر از زندانیان جزو شاغلان تولید کننده هستند یعنی در زندان درآمدی بالای ۴۰۰ هزار تومان دارند و در مجموع آمار شاغلان مولد و غیرمولد در زندان‌های استان هزار و ۳۷۱ نفر است.
ذوالفعلی نژاد در مورد زندانیان دارای شرایط زندان باز نیز، اظهار ‌کرد: ۲۲۰ زندانی به دنبال عقد قرارداد با ۴۲ واحد خدماتی و تولیدی از طریق بنیاد تعاون مشغول به کار شدند که درآمد آنها ۷۰۰ میلیون تومان بوده و شرایط کار بعد از آزادی نیز برای آنها فراهم شده است.
وی در مورد پابند الکترونیک نیز‌، ‌ادامه داد: استان یزد در این زمینه بعد از تهران دارای بیشترین فراوانی استفاده از پابند الکترونیک است.
مدیر کل امور زندانهای استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار نفر در زندان‌های استان یزد تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۶۰ درصد بومی و ساکن یزد و ۴۰ درصد غیر بومی و ۱۲ درصد از غیربومی‌ها اتباع بیگانه هستند.‌
ذوالفعلی نژاد با بیان اینکه ۹۵ درصد زندانیان را مردان و پنج درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند،‌افزو‌د: میانگین سنی زندانیان استان یزد بین ۱۹ تا ۴۵ سال ‌است و ۷۰ درصد زندانیان استان در این رده سنی و ۷۰ درصد آنها متأهل هستند.
مدیرکل امور زندان‌های استان در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مواد مخدر ۵۴ درصد، سرقت ۲۳ درصد، جرایم علیه اشخاص ۶ درصد و محکومیت‌های مالی ۴ درصد از جرایم زندانیان استان یزد را به خود اختصاص داده ‌و بیشترین آمار جرایم زنان زندانی نیز مربوط به مواد مخدر، سرقت و چک برگشتی است.
 
★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..