مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد:

فعالیت معادن از عوامل ‌اصلی گسترش بیابان‌زایی در استان ‌یزد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان استعلام انجام شده در ارتباط با معادن یزد را ٢٣٨ مورد با مساحت نزدیک به ٧٠٠ هزار هکتار دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این درخواست‌ها، موافقت منابع طبیعی تنها برای ۶۰ هزار هکتار صورت گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز"محمدرضا آخوندی" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ‌در نشست خبری ‌با اهالی رسانه استان که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران در کمربند خشک جهان واقع شده است، ‌اظهار کرد: در سال های گذشته اتفاقات خوبی در عرصه‌های بیابانی استان یزد رخ داده است.

آخوندی با اشاره به اینکه ۳۶ درصد کل مساحت استان یزد معادل ٢ و شش دهم میلیون هکتار بیابانی است، گفت: از این میزان نزدیک به‌ ۶۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی داریم که در حوزه بیابانی استان قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به بودجه اختصاص یافته از محل صندوق توسعه ملی برای آبخیزداری و بیابان‌زدایی در کشور، ‌ادامه داد: سهم استان یزد از این میزان در دو سال گذشته ۱۶ میلیارد تومان و در سال ٩٨ بیش از ٣٢ میلیارد تومان از محل بخش آبخیزداری بود و در سال گڋشته برای بخش بیابان هم ١٠ میلیارد تومان اختصاص یافت.
وی نهال‌کاری در سطح ۷۰۵ هکتار در محدوده شهرستان بافق، مدیریت روان‌آب در ابرکوه در سطح دو هزار و ٣٠٠ هکتار، آبیاری و مراقبت از کشت های سنواتی در سطح دو هزار و ۹۴۷ هکتار، اجرای پروژه ترسیب کربن در بخش بهمن شهرستان ابرکوه و به دنبال آن اجرای این طرح در شهرستان خاتم با اعتباری بالغ بر ٩٠٠ میلیارد تومان را از جمله اقدامات صورت گرفته منابع طبیعی استان یزد در سال گذشته عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی استان عمده پروژه‌های ملی و استانی این اداره کل برای امسال را تهیه طرح مطالعاتی در سطح یک و دو دهم میلیون هکتار، آبیاری و نهال‌کاری در سطح سه هزار و ٢٢٨ هکتار، مدیریت روان‌آب در پنج هزار هکتار، نهال کاری در سطح ٣٠٠ هکتار عنوان کرد که با اعتبار ٣٠ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.
آخوندی با اشاره به اینکه توسعه استان باید همه جانبه باشد، ‌ادامه داد: با این وجود خط قرمزها و ممنوعیت‌هایی در رابطه با فعالیت معادن داریم.
مدیرکل منابع طبیعی استان افزود: فعالیت معادن از عوامل ‌اصلی گسترش بیابان‌زایی در استان ‌یزد ‌است، ‌استعلام صورت گرفته در ارتباط با معادن یزد در مدت یک سال گذشته ٢٣٨ مورد با مساحت نزدیک به ٧٠٠ هزار هکتار بوده که با وجود این درخواست استعلام ها، موافقت منابع طبیعی تنها برای ‌١٠ درصد این منابع یعنی ۶۰ هزار هکتار انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های قبل اقدامات گسترده‌ای در حوزه بیابان‌زدایی ‌استان یزد صورت گرفته ولی منابع طبیعی به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات در این حوزه را برطرف کند و باید تمام رسانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان های مردم نهاد به کمک منابع طبیعی بیایند.
مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه در استان یزد از ابتدای امسال تاکنون، پنج فقره آتش‌سوزی به میزان ٨ و نیم هکتار داشتیم، ‌گفت: در سال جاری اعتبار قابل توجهی در حوزه خرید تجهیزات و هماهنگی بحث بالگرد صورت گرفته تا بتوانیم در حوادث احتمالی، عملکرد بهتری داشته باشیم.
آخوندی به طرح اجرای کاداستر اراضی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون سه میلیون و ٣٠٠ هزار هکتار از زمین های یزد در این سامانه تثبیت شده و از سوی سازمان برای امسال دومیلیون و ۴۰۰ هزار هکتار ابلاغ شده است.
مدیرکل آبخیزداری و منابع طبیعی استان افزود: برای امسال از محل صندوق ‌ملی در بخش آبخیزداری برای سه حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری، ١٨ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای استان یزد منظور شده است.
وی در ارتباط با وضعیت کمربند سبز استان یزد با اشاره به اینکه این پروژه در سه فاز پیگیری می‌شود، ‌خاطرنشان کرد: سال قبل با محوریت استانداری یزد و مشارکت دستگاه‌های مرتبط دارای عرصه و مالکیت در این محور، مصوب شد که ۵۰ هکتار شامل ٣٠ هکتار از سوی منابع طبیعی و ٢٠ هکتار هم از سوی سایر نهادها باید انجام می‌شد و با همین اقدامات ۴۰ هکتار از این کمربند سبز اجرایی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی استان در پایان سخنان خود گفت: در سال گذشته برای نخستین بار از موضوع برگشت منابع‌ نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به استان اختصاص پیدا کرد که پروژه کمربند سبز و چند پروژه دیگر را به وسیله این موضوع پیگیری کردیم.
 
★‌خبرنگار: ‌مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..