۳۷ خانه تاریخی ابرکوه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: بیش از 200خانه تاریخی و قدیمی مربوط به دوران قاجاریه دراین شهرستان شناسائی که 37باب آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزعباس قدیریان در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد : بیشتراین خانه ها در محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده است که در مجموع حدود پنج هزار متر مربع مساحت دارد.

وی ادامه داد: خانه های شاخص ابرکوه شامل آقازاده، موسوی، سید علی آقا، حسینی دوست و حاجی خان است که در محله دروازه میدان یکی از محلات بافت تاریخی شهرستان ابرکوه واقع شده است .

قدیریان اضافه کرد: خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است با و دو بادگیر با ۱۸ متر ارتفاع ومساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت درسه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت : کارمرمت خانه علی آقا عزیزی معروف به خانه عاشورا در بافت تاریخی شهر به پایان رسید.

وی بابیان اینکه این بنا مربوط به دوره قاجار است افزود: عمده اقدامات مرمتی بنا شامل تخریب و حمل نخاله های کف هشتی، آجر فرش کف هشتی و دالان ورودی، بند کشی، ساماندهی آشپز خانه بنا، بند کشی ازاره بدنه بیرونی کوچه است که با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیون ریال از اعتبارات استانی مرمت شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه خاطرنشان کرد : آثار طبیعی و تاریخی این شهرستان از ظرفیت خوبی برخوردارند و به همین خاطر ابرکوه یکی از ۱۴شهرهای نمونه گردشگری کشور است.

قدیریان بابیان اینکه بیش از۴۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان شناسائی شده است که ( ۱۱۹) اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است تصریح کرد: منزلگاه امام رضا(ع) ، بیوت قدیمی ، قلعه های تاریخی ، مسجد جامع ،خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی و درخت سرو ۴ هزار و ۵۰۰ ساله آثار تاریخی و طبیعی شاخص ابرکوه هستند .

ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..