رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

جذب ۴۳ میلیارد تومان اعتبار ملی برای سیستم‌های نوین آبیاری کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد:‌ در سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض ملی در حوزه تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، جذب استان یزد ‌شد.

به گزارش یزدی نیوز ‌"‌سیدجمال سجادی پور" رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ماه در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه ‌که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد، با اشاره به فرا‌رسیدن هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این هفته ۴۶ پروژه با سرمایه گذاری ۵۰۳ میلیارد ریال افتتاح می‌شود که ۱۹۲ میلیارد ریال از این میزان سرمایه گذاری دولتی و بقیه منابع بانکی و آورده سرمایه گذاران است.

 ‌سجادی پور ادامه داد: ۲۸ پروژه از این تعداد مربوط به حوزه آب و خاک ازجمله سیستم‌های نوین آبیاری است که با کمک بلاعوض دولت به مبلغ ١٨ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان بهره برداری می‌شود.‌
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در زمینه تولیدات دامی نیز ‌شش واحد با سرمایه گذاری ۱۰۱ میلیارد ریال در زمینه تولیدات گیاهی، چهار واحد با سرمایه گذاری ۶۸ میلیارد ریال در زمینه صنایع تبدیلی و هشت واحد با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال، افتتاح می‌شود.
وی در رابطه با وضعیت تأمین نهاده‌های دامی در استان، ‌خاطرنشان کرد: کشور ما در زمینه نهاده‌های دامی ازجمله جو، ذرت و کنجاله سویا وابسته است و این امر سبب شده که فعالیت دامداران متأثر از تحریم‌ها باشد، برای اینکه بتوانیم از ناپایداری‌های تأمین ‌نهاده ها جلوگیری کنیم، ظرفیت ذخیره سازی نهاده‌های استان را از ۱۲ هزار تن در سال ۹۳ به ۶۰ هزار تن افزایش دادیم که این اقدام کمک قابل توجهی به رفع نیاز دامداران می کند.
سجادی پور گفت: سامانه‌ای با عنوان بازارگاه نیز راه اندازی شده که عرضه کنجاله سویا و ذرت از طریق این سامانه انجام می‌شود و تلاش این است که تمام مراحل از طریق این سامانه رصد شود تا شاهد انحرافی در زمینه عرضه نهاده‌های دامی نباشیم.
وی ادامه داد: در مجموع استان یزد در زمینه تأمین نهاده‌ها در وضعیت عادی نیست و گرچه سیستم دولتی خوب عمل کرده است اما با توجه به اینکه پیش از این ۸۰ درصد نهاده‌ها توسط خود مرغداران و دامداران تأمین می‌شد، دولت اکنون توانسته ۵۰ درصد کنجاله و ۴۶ درصد ذرت مورد نیاز دامداران و مرغداران را تأمین کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با سیستم‌های آبیاری نوین و کمک دولت به بهره برداران کشاورزی در این زمینه، ‌افزود: مجموع اراضی استان ۱۱۵ هزار هکتار است و آنچه در برنامه مطالعاتی بخش کشاورزی باید تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار می‌گرفت، ۶۰ هزار هکتار بود اما تلاش ما این است که تمام سطوح کشاورزی استان را به این سیستم مجهز کنیم.
سجادی پور خاطرنشان کرد: دولت نیز در این زمینه حمایت‌های خوبی داشته است و عمده اعتبارات سیستم‌های نوین آبیاری از صندوق توسعه ملی با مجوز مقام معظم رهبری با توجه به مسائل مدیریت و اهمیت آب، برداشت شده است.
وی ‌گفت: استان یزد در زمینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در کشور نسبت به اراضی موجود در جایگاه سیزدهم قرار گرفته است و در سال ۹۸ بالغ بر ۳ هزار هکتار تحویل پروژه در این زمینه داشته‌ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در سال جاری نیز تلاش ما رکورد زنی در این حوزه است زیرا راندمان آبیاری را دو برابر کرده و ارزش زمین را افزایش داده ایم و اطمینان به سرمایه گذاری ارتقا یافته است.
سجادی پور افزود: در سال گذشته در بحث سیستم‌های نوین آبیاری، برای تجهیز هر هکتار زمین کشاورزی به سیستم آبیاری قطره‌ای ۱۳ میلیون تومان و سیستم آبیاری کم فشار تا هفت میلیون تومان و امسال ۱۷ میلیون تومان برای سیستم آبیاری قطره‌ای و هفت تا ۱۰ میلیون تومان برای سیستم آبیاری کم فشار پرداخت شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض ملی در زمینه تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری، جذب استان ‌یزد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود در مورد تأثیر بروز و شیوع بیماری کرونا بر بخش کشاورزی استان، ‌گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در ۷۰ روز اول سال جاری، ویروس کرونا ۲۱۰ میلیارد تومان به بخشهای مختلف کشاورزی استان ضرر و زیان وارد کرد که بالاترین آن مربوط به مرغ گوشتی بوده است و واحدهای تولیدکننده گوشت قرمز نیز ١٢ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان متضرر شده‌اند.
سجادی پور تصریح کرد: میزان خسارت‌های وارد شده در بخش تولیدات شیر ‌نیز ۱۵ میلیارد تومان، گلخانه‌ها ۵۴ میلیارد تومان، دامپزشکی ۴ میلیارد تومان و مرغ تخم گذار ۹ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان بوده است.
 
★‌خبرنگار: مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..