مدیرکل استاندارد استان یزد:

۱۱ محصول کشاورزی استان یزد گواهی «سالم» از استاندارد دریافت کردند

مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: از ابتدای سال جهش تولید تاکنون، پنج مجوز محصول سالم برای تولیدات کشاورزی یزد صادر شد که با این حساب، مجموع تولیدات کشاورزی سالم یزد به ۱۱ مورد رسید.

به گزارش یزدی نیوز محمدرضا زارع بنادکودکی در نشست فصلی کارشناسان حوزه نظارت بر اجرای استاندارد اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون پنج کشاورز یزدی موفق شده‌اند برای محصولات کشاورزی تولید خود از قبیل فلفل دلمه‌ای، گوجه سبز و زردآلو نشان استاندارد محصول گواهی شده (سالم)، دریافت کنند.

 
وی در مورد تعاریف محصولات گواهی شده و ارگانیک افزود: محصولی که در تولید آن از هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نشده باشد ارگانیک و محصولی که در تولید آن از سم و کود شیمیایی استفاده شده اما آثار آن در محصول وجود ندارد، تحت عنوان گواهی شده (سالم) یاد می‌شود.
 
زارع بنادکوکی عنوان کرد: مردم با رؤیت این گواهی مطمئن باشند که این گونه محصولات از نظر عدم وجود سم مهلک افلاتوکسین، باقی مانده دیگر سموم و آلاینده‌ها کاملاً مورد تأیید هستند.
 
مدیرکل استاندارد استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: با توجه به استفاده کشاورزان از کود و سموم در محصولات کشاورزی که در بسیاری از موارد استفاده از این نهاده‌ها در تولید الزامی و اجتناب ناپذیر است، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعملی تدوین کرده‌اند تا محصولات خام کشاورزی برچسب گذاری شوند.
 
زارع تاکید کرد: کاربرد مجوز محصول گواهی شده از نظر اجرای استاندارد به صورت تشویقی (داوطلبی) است و کشاورزان متقاضی می‌توانند برای هر محصولی که از میزان باقی مانده سموم، کود (نیترات)، فلزات سنگین و افلاتوکسین آنها مطمئن هستند نسبت به دریافت «پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی» از اداره کل استاندارد استان یزد اقدام کنند.
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..