مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مطرح کرد:

کمبود جدی امکانات در صورت آتش‌سوزی در جنگل‌های یزد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه درصورت رخداد آتش‌سوزی در جنگل‌های استان با کمبود جدی امکانات اطفای حریق روبه‌رو هستیم، از ایجاد آتش‌بر در جنگل باغ شادی شهرستان خاتم خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز"‌نیره پورملایی" روز شنبه ۱۷ خرداد ماه در نشست خبری آنلاین با اهالی رسانه که به همت خانه مطبوعات استان برگزار شد، شعار امسال روز جهانی محیط زیست را "پاسداشت تنوع زیستی" عنوان کرد و گفت: از مهم‌ترین مسائلی که در شعار هفته محیط زیست امسال پنهان ا‌ست حفظ منابع و محیط زیست برای توسعه پایدار ایران و سهم آیندگان از این منابع است.

پورملایی ضمن ابراز تأسف از آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس، ‌ادامه داد: خطر آتش سوزی در کمین جنگل هاست و عامل ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها انسانی است که عدم توجه انسان در این عرصه‌ها سبب شده تا شاهد افزایش آتش‌سوزی‌ در سال های اخیر باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به افزایش پوشش گیاهی در جنگل‌ها به دنبال افزایش بارندگی، گرمای شدید هوا و قابل اشتعال شدن این پوشش، افزود: محافظت از جنگل باغ شادی ‌شهرستان خاتم از دغدغه‌های محیط زیست استان یزد می باشد و در همین راستا اقدامات پیشگیرانه ای نیز انجام شده است.
وی بر توجه جدی و همکاری مردم در حفاظت از این جنگل تاکید کرد و گفت: مردم باید ضمن آموزش، دیدگاه‌های حفاظتی داشته باشند و تلاش کنند در این عرصه‌ها اقدام به روشن کردن آتش نکنند یا اگر آتشی برافروخته شد، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان پیدا کنند.
پورملایی خاطرنشان کرد: حتی یک بطری پلاستیکی و انعکاس نور خورشید در آن می‌تواند به آتش سوزی منجر شود بنابراین مردم از رها کردن هرگونه زباله و پسماند در طبیعت جدا خودداری کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با تاکید براینکه با کمبود جدی امکانات در صورت رخداد آتش سوزی مواجه هستیم، ادامه داد: تلاش ما انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله ایجاد آتش‌بر در جنگل باغ شادی خاتم است.
وی در مورد گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض در استان یزد، گفت: توجه محیط زیست به حفظ و بقای تمام گونه‌های جانوری است اما از آنجا که گونه‌هایی همچون "هوبره" و "یوز آسیایی" در معرض خطر انقراض هستند، توجه ویژه ای به آنها معطوف ‌شده است.
پورملایی در مورد حفاظت از یوز آسیایی، ‌افزود: حفاظت از یوز آسیایی موضوع استانی نیست بلکه در مورد این گونه در سطح ملی تصمیم گیری می‌شود و ما نیز تابع تصمیمات ملی هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: ‌استان های یزد، خراسان شمالی و سمنان تنها زیستگاه‌ها و قلمرو یوز آسیایی به شمار می‌روند و اقداماتی برای تکثیر و پرورش این گونه در سمنان انجام شده که نتایج آن را نیز در صورت موفقیت در یزد شاهد خواهیم بود.
وی مهم‌ترین خطری که درحال حاضر یوز آسیایی را در استان یزد تهدید می‌کند، تخریب زیستگاه اعلام کرد و ادامه داد: حتی اگر ناچار به جاده کشی در زیستگاه یوز باشیم، می‌توانیم با رعایت برخی استانداردها، از تلف شدن این گونه نادر در تصادفات جلوگیری کنیم.
پور ملایی با تاکید براینکه لازم است صنایع استان یزد با استانداردهای محیط زیست منطبق باشند، اظهار کرد: رعایت استانداردها توسط صنایع مقطعی است اما درحال حاضر ۹۰ درصد صنایع فولادی مستقر در اشکذر که از مهم‌ترین صنایع استان به‌شمار می‌روند و می‌توانند جزو آلاینده ترین‌ها باشند، استانداردهای محیط زیست را رعایت می‌کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: برخی صنایع که ماهیت آنها آلاینده است همچنین صنایع کاشی و سرامیک، فاصله زیادی با استانداردهای زیست محیطی دارند که تلاش ما کاهش آلایندگی آنهاست.
پورملایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که هم استانداردها رعایت شود و هم بتوانیم با رعایت شاخص‌های مدنظر محیط زیست، صنایع استان را توسعه دهیم.
به گزارش یزدی نیوز در این نشست آنلاین گزارشی در رابطه با مهم‌ترین دغدغه ها و مسائل زیست محیطی توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ارائه شد و خبرنگاران سوالات خود را در حوزه‌های مختلف ازجمله: وضعیت معادن ‌مستقر در مناطق حفاظت شده محیط زیست، مجوز بهره برداری از معدن مس دره‌زرشک، ‌صنایع آلاینده مستقر در محور یزد- اردکان، انقراض گونه های جانوری نادر و وضعیت قرق های اختصاصی حفاظت از حیات وحش و مدیریت زیستگاه‌ها‌ی استان، صدور پروانه شکار، وضعیت محیط بانان،‌ و امکانات اطفای حریق برای آتش سوزی احتمالی در جنگل‌های استان، ‌مطرح کردند.
 
★‌خبرنگار: مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..