اعتیاد؛ بیشترین علت تماس‌ با صدای مشاوریزد

اعتیاد یکی از پدیده‌های شومی است که امروزه در صدر آسیب‌های اجتماعی استان قرار گرفته است و به بروز آسیب‌های اجتماعی دیگری از جمله طلاق دامن می‌زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزافزایش اعتیاد و کاهش سن معتادان، اصلی‌ترین نگرانی کارشناسان اجتماعی در استان است چرا که سال گذشته علت اصلی تماس‌های مددجویان با صدای مشاور استان، اعتیاد بود.

روزنامه همشهری نوشت:شاید بسیاری از خانواده‌ها خود را از این بلای شوم دور بدانند اما این آسیب در کمین بسیاری از خانواده‌ها و به ویژه فرزندان خانواده قرار گرفته و در یک قدمی آنهاست.
کارشناس مسئول دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی استان اعلام کرد: سال گذشته ۴۴ هزار تماس با صدای مشاور استان برقرار شد که بیشترین موضوع این تماس‌ها اعتیاد بود.
«حسین‌علی دهقانی‌زاده» افزود: صدای مشاور سازمان بهزیستی استان با محوریت پیشگیری، در حال ارائه خدمات مشاوره از سوی ۱۳ مشاور و یک مشاور حقوقی است. وی ادامه داد: هدف از فعالیت این مرکز، کاهش آسیب‌ها، ناهنجاری‌ها و مشکلات عاطفی خانواده‌ها از جمله اعتیاد است و مشاوران برای هر تماس تلفنی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان برای مشاوره اختصاص می‌دهند.
این مسئول افزود: افراد با تماس با مشاوران این مرکز به کمک به ترک اعتیاد افراد معتاد خانواده و کاهش آسیب‌های در پیش رو تشویق شده‌اند. وی ادامه داد: مشاوران صدای مشاور ۲ برنامه اصلی آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی و آموزش و اجرای برنامه‌های اجتماعی محور ر را با مشارکت جدی مردم در دستور کار خود دارند.

کاهش سن اعتیاد در استان
دهقانی‌زاده با اشاره به  کاهش سن  اعتیاد در استان گفت: اعتیاد یک پدیده شوم است که جامعه را درگیر خود می‌کند و به بروز سایر آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و ناهنجاری‌های دوران نوجوانی منجر می شود.
وی افزود: اعتیاد، رفتار اجتماعی مخربی است که متاسفانه آمار ابتلا به آن در استان بالاست و افراد خانواده نقش اساسی در پیشگیری یا رشد آن دارند.
به گفته کارشناس مسئول دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی استان اگر خانواده مقید به کنترل رفت و آمد و ارتباطات فرزندان باشد، از این پدیده در امان خواهد ماند و در غیر این صورت، با درگیر شدن به اعتیاد، جامعه را نیز درگیر خواهد کرد.

توجه به غنی‌سازی اوقات فراغت
دهقانی‌زاده با اشاره به اهمیت بها دادن به اوقات فراغت نوجوانان گفت: اوقات فراغت مهم‌ترین زمان برای محک‌زدن نوجوانان است و اگر اوقاتی سالم و غنی در اختیار نوجوانان قرار داده شود، دیگر درگیر دوستان ناباب و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد نخواهند شد.
وی تاکید کرد: تفریح سالم با ایجاد زیرساخت‌هایی برای رشد و نمو اجتماعی و فکری نوجوانان، نقشی اساسی در بلوغ اجتماعی و کاهش ابتلا به آسیب‌های اجتماعی خواهد داشت. به گفته این مشاور، اگر نوجوان در زمان فراغت، در وجود فضای نشاط‌آور، تفریحات سالم، کلاس‌های فوق برنامه و غیره احساس کمبود کند، به خوشی های دیگری روی می‌آورد که اگر چه کاذب است اما نیاز نوجوان را رفع می‌کند.
وی ادامه داد: اعتیاد یک لذت کاذب است بنابراین والدینی که تلاشی برای غنی‌سازی اوقات فراغت فرزندان خود نمی‌کنند و بر روند سپری شدن این اوقات نظارت ندارند باید منتظر این پدیده شوم باشند.

زنان، مهم‌ترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی
کارشناس مسئول دفتر مشاوره اداره کل بهزیستی استان با هشدار درباره اینکه زنان، مهم‌ترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی هستند، گفت: آمار زنان معتاد استان نیز قابل توجه است.
وی شیوع اعتیاد در بین بانوان استان را ناشی از حرکت سریع جامعه از سبک سنتی به فضای باز و مدرن دانست و افزود: در جامعه سنتی کنترل‌ها زیاد بود اما در حال حاضر زنان و دختران در فضای باز و بدون نظارت زندگی می‌کنند که زمینه ابتلا به آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را در آنها تشدید می‌کند. به گفته دهقانی‌زاده، متاسفانه با کمرنگ شدن ارزش‌ها، فرهنگ و اصالت، رشد فضاهای اجتماعی غیرمجاز، شبکه‌های اجتماعی، وجود همسران معتاد، مهاجرت و تغییر سبک زندگی، زمینه اعتیاد بانوان فراهم شده است. وی با اشاره به رشد اعتیاد در بین دختران در سنین پایین، شیوع اعتیاد در جوامع دانشجویی را نیز قابل ملاحظه دانست. این مشاور با بیان اینکه اعتیاد، عامل مهم اختلاف خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های یزدی است، افزود: افزایش اعتیاد در بین مردم استان ناشی از تغییر سبک و روش زندگی با الگوبرداری از سبک زندگی غیرسنتی است.

خطر اعتیاد به مواد مخدر صنعتی
دهقانی‌زاده افزود: متاسفانه مصرف مواد مخدر در بین جوانان از مواد سنتی به سمت مواد صنعتی و موادی چون شیشه تغییر کرده و این در حالی است که مواد مخدر صنعتی محرک‌تر و خطرناک‌تر از انواع سنتی هستند. وی گفت: این مواد که دسترسی به آنها نیز ساده‌تر است، طیف تخریبی وسیعی دارند و ترک آنها نیز به مراتب دشوارتر از مواد مخدر سنتی است.
به گفته این کارشناس مسئول، افراد سودجو در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد جاذبه‌های کاذب برای جوانان هستند تا آنها را در دام اعتیاد اسیر کنند و متاسفانه نوجوانان و دختران، مهم‌ترین قربانیان این خوشی های کاذب به شمار می‌روند.

ناهنجاری‌های ناشی از صنعتی شدن
کارشناس مسئول صدای مشاور اداره کل بهزیستی استان با اشاره به صنعتی شدن استان، گفت: اگر فرصت‌های شغلی ناشی از فرآیند صنعتی شدن، مدیریت نشود، تبدیل به یک ناهنجاری اجتماعی می‌شود. «حسین‌علی دهقانی‌زاده» افزود: باید در جذب نیروی کار دقت لازم انجام شود تا نیروهایی که به کار گرفته می‌شوند با فرهنگ ما همخوانی داشته باشند و بافت اجتماعی استان را تغییر ندهند، چرا که تغییر این بافت می‌تواند مسبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد باشد.

بخش نظردهی بسته شده است..