اقدام ارزشمند دستگاه قضا در یزد؛ قانون پیش فروش ساختمان از امروز لازم الاجرا شد

با امضای تفاهم‌نامه قانون پیش فروش ساختمان در یزد، این قانون ازامروز به صورت لازم الاجرا و زمینه پیشگیری از ۲۵ درصد دعاوی ورودی به دادگستری یزد فراهم شد.

به گزارش یزدی نیوزغلامعلی دهشیری در آیین امضای تفاهم نامه قانون پیش فروش ساختمان یزد با بیان اینکه در حوزه اراضی و املاک به ویژه ساختمان، دعاوی متعددی در دستگاه قضائی مطرح می‌شود، اظهار داشت: اگر بخواهیم مزایای سند پیش فروش ساختمان را که از امروز به صورت رسمی لازم الاجرا است، یکی از مهمترین آنها پیشگیری از وقوع جرم و تولید دعاوی در دستگاه قضائی است.

 
وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که دستگاه قضائی در سند تحول خود دنبال می‌کند کاهش ورودی دعاوی به دستگاه قضائی است چرا که هرچه این پرونده‌ها کمتر وارد شود، مجال و فرصت برای قضات در رسیدگی به پرونده های پیچیده بیشتر می شود.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد ادامه داد: با اجرای این سند دعاوی از جمله کلاهبرداری، فروش مال غیر، خیانت در امانت، پولشویی، رباخواری با اسناد و عادی خود به خود در حوزه صنعت ساختمان از بین می‌رود.
 
دهشیری گفت: در حوزه دعاوی حقوقی، می‌توان گفت که ۲۵ درصد از دعاوی با ۴۵ عنوان خواسته مربوط به همین اراضی و قرادادهای ساختمانی است که با این قانون ورود این موارد منتفی می‌شود.
 
 
وی با اشاره به تصویب طرح ارتقای اسناد رسمی در مجلس شواری اسلامی خاطرنشان کرد: پیوست این قانون با قانون پیش فروش ساختمان سبب می‌شود که خود به خود اعتبار اسناد عادی از بین برود.
 
رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: علاوه بر این مزایا، یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهمی که این قانون دارد، جلوگیری از تلف شدن وقت مردم در رسیدگی به دعاوی است چرا که مشکل و پرونده ای به وجود نمی آید که بخواهد به آن پرداخته شود.
 
دهشیری تعیین مجازات حبس برای فروش ساختمان‌ها بدون ثبت رسمی را یکی از ویژگی‌های آن دانست و افزود: با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه، بنگاه‌های املاک تنها در حد واسطه بین پیش خریدار و پیش فروشنده فعالیت می‌کنند و حق ثبت هیچ گونه قراردادی را ندارند.
 
 
منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..