امام جمعه یزد:

زکات مستحبی در منابر ترویج شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد بر لزوم ترویج و تبلیغ برای پرداخت زکات مستحبی تاکید کرد و گفت: زکات یکی از پایه های اقتصاد جامعه است که باید در مورد آن فرهنگ سازی صورت گیرد.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله محمدرضا ناصری در جلسه شورای زکات استان یزد با بیان اینکه زکات از جمله واجباتی است که حدود ۳۰ مرتبه در قرآن در مورد آن بحث شده است و در ۲۷ آیه زکات همراه با نماز ذکر شده است، اظهار داشت: زکات یکی از پایه‌های تقویت اقتصاد جامعه به‌ویژه کمک به اقشار نیازمند است تا آن‌ها هم بتوانند مانند مردم دیگر زندگی کنند و این عنایتی از سوی خداوند است.

 
وی افزود: در حکومت‌ها از زمان پیامبر اکرم (ص) همواره اهمیت زیادی به پرداخت زکات داده شده و اگر در منطقه‌ای زکات پرداخت نمی‌شد، با آن منطقه به‌عنوان متمرد با نظام برخورد جدی می‌شد.
 
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد تصریح کرد: اگرچه پرداخت زکات واجب منحصر به ۹ چیز می‌شود، اما فقها در این مورد بحث‌هایی دارند که باید محدودیت‌ها در پرداخت زکات برداشته شود چون در کنار مصرف گندم، مصرف برنج را هم داریم و شاید بیشتر از گندم مصرف می‌شود، به همین منظور برخی فقها موضوع زکات مستحبی برای کمک به فقرا را در کنار زکات واجب مطرح کرده‌اند که موارد مختلفی را در برمی گیرد.
 
وی ادامه داد: پرداخت زکات اثرات و برکات زیادی در زنگی و اموال کسانی که زکات پرداخت کرده‌اند، داشته و ضرورت دارد روحانیون، مبلغین و مروجان و دستگاه‌های مرتبط با امر تبلیغات و فرهنگ‌سازی این فریضه الهی نسبت به نشر و بیان این برکات و آثار و مسائل و احکام شرعی پرداخت زکات داشته باشند و مردم را تشویق و ترغیب به پرداخت کنند.
 
ناصری تأکید کرد: زکات بیشتر حق فقراست و در موارد دیگر باید بنا به‌ضرورت هزینه شود و مستحب است زکات در همان منطقه‌ای که جمع‌آوری شده، برای فقرای همان محل هزینه شود.
 
وی یادآور شد: کمیته امداد و بهزیستی با همکاری و مشارکت یکدیگر با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود باید زمینه مناسب برای پرداخت آسان زکات فطریه در روز عید سعید فطر به شیوه‌های مختلف با توجه به شرایط کنونی جامعه فراهم کنند.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..