یک چشم پزشک:

تاری دید در ساعات منتهی به افطار نگران‌کننده نیست

یک چشم پزشک گفت: تاری دید در ساعات پایانی منتهی به افطار برای روزه‌داران، نگران‌کننده نیست و تنها علت آن افت موقتی سطح قند خون است و با صرف افطاری، به حالت اولیه برمی‌گردد و تنها در تاری‌های مستمر و طولانی به مدت چند روز مراجعه به پزشک ضروری است.

به گزارش یزدی نیوز«ملیحه فتحی» در بیان راهکارهای حفظ سلامت چشم و سیستم بینایی در زمان روزه‌داری، بر مصرف میزان کافی از قندهای طبیعی همچون عسل، خرما و انواع کربوهیدرات‌ها تأکید کرد و گفت: برخی افراد که مجاز به روزه‌داری هستند، در ساعات پایانی روز و قبل از افطار دچاری تاری دید می‌شوند که این موضوع اصلاً نگران‌کننده نیست و مربوط به افت موقتی سطح قند خون است و با مصرف قندهای طبیعی جبران می‌شود.

 
این اپتومتریست ابرکوهی اظهار کرد: اگر تاری دید به مدت چند روز و به طور مستمر ادامه داشته باشد به طوری که موجب اختلال در بینایی شده و امور عادی و روزمره را مختل کند به عنوان مثال باعث ندیدن زیرنویس تلویزیون شود، مراجعه به پزشک را الزامی می‌کند.
 
فتحی با تأکید بر این که نوسانات قند خون موجب تاری دید می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است قضیه برعکس شده و تاری دید به دلیل افزایش سطح قند خون باشد که این موضوع بیشتر در مورد افراد دیابتی صدق می‌کند که سیستم بدن آنان توانایی از بین بردن حجم زیاد قند را نداشته و مجبور به تزریق انسولین می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در طول ماه مبارک رمضان امکان دارد به دلیل کم‌آبی، بدن دچار خشکی چشم خفیف شود که برای جلوگیری از تشدید این خشکی نیاز است که در وعده بین افطار و سحر مایعات(ترجیحاً آب) به میزان کافی مصرف شود. ضمن این که مشاهده علائمی همچون سوزش، قرمزی و احساس وجود جسم خارجی در چشم، مشورت با پزشک برای جلوگیری از تشدید خشکی را گوشزد می‌کند.
 
 این کارشناس ابراز کرد: برای حفظ سلامتی، جلوگیری از خستگی و تاری موقت چشم‌ها، بهتر است در ساعات روزه‌داری از فعالیت‌های چشمی مانند استفاده از موبایل، کامپیوتر و مطالعه را کاهش داده و بیش از حد معمول پلک بزنیم تا مقدار اشکی که در چشم وجود دارد به طور یکسان در تمام چشم، پخش شود.
 
فتحی به مصرف انواع سبزی و میوه‌جات برای تأمین ویتامین‌های مورد نیاز چشم اشاره کرد و گفت: سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند مانند کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و نیز آب گوجه‌فرنگی تازه، هویج، میوه‌های دارای ویتامین C مانند مرکبات، توت فرهنگی، کیوی و غیره برای حفظ سلامت چشم توصیه می‌شوند.
 
وی با بیان این که ساعت و میزان استفاده از قطره‌های چشمی را نباید به واسطه روزه‌داری، بدون مشورت با پزشک تغییر داد، ابزار کرد: طبق استفتائاتی که وجود دارد اگر قطره چشمی طوری ریخته شود که به حلق نرسد، روزه را باطل نمی‌کند، بدین ترتیب که بعد از ریختن قطره به داخل چشم به مدت سه دقیقه با انگشتان سبابه دو دست گوشه‌های چشم (سمت بینی) را فشار دهند تا مجرایی که قطره را به سمت بینی و حلق هدایت می‌کند، بسته شود.
 
این اپتومتریست در پایان توصیه کرد تا تعویض عینک به دلیل تغییر نمره چشم به بعد از ماه رمضان موکول شود و در این رابطه اذعان کرد: در ماه رمضان به علت روزه‌داری، چشم دچار تاری می شود که ناشی از همان نوسانات قند خون است بنابراین بهتر است تعویض عینک به بعد از ماه موکول شود تا سیستم بینایی به حالت اولیه قبل از روزه‌داری برگردد.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..