نبود کشتارگاه صنعتی از چالش‌های شهرستان پر دام استان یزد

مدیر کل جدید دامپزشکی استان یزد با اشاره به این که ابرکوه دومین شهرستان دارای بیشترین جمعیت دام سبک در این استان است، یکی از چالش‌های فعلی این شهرستان را نداشتن کشتارگاه صنعتی خواند و تاکید کرد: با راه‌اندازی صنایع تکمیلی می‌توان برای جذب سرمایه‌گذاری در این طرح توجیه اقتصادی ایجاد کرد.

به گزارش یزدی نیوز«علی فاتحی‌نیا» در آیین تکریم و معارفه روسای شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه، اظهار کرد: طی ۹ سال گذشته شبکه دامپزشکی ابرکوه دارای سه نیرو بود که با حجم و گستردگی کار این مجموعه با مشکلات بسیاری مواجه بود تا این که با تلاش‌های انجام شده، تعداد نیروها به هشت نفر افزایش یافت، هرچند این مقوله هنوز نیاز به رشد دارد.

 
وی همچنین از افزایش اعتبارات دامپزشکی ابرکوه از ۳۵۰ میلیون ریال در سال ۹۰ به سه میلیارد ریال در سال جاری نیز خبر داد و افزود: دامپزشکی وابستگی شدیدی به اعتبارات دارد و جدای از بحث تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی، حوزه پیشگیری نیز اعتبارات زیادی را می‌طلبد تا بتوان از سلامت جامعه و افراد محافظت کرد.
 
فاتحی‌نیا بیان کرد: از نظر جمعیت دام سبک، ابرکوه دومین شهرستان استان بعد از خاتم است که دارای عشایر و دام‌های پراکنده بوده و این دو شهرستان نیازمند توجه ویژه در حوزه دام هستند.
 
وی از جمله اقدامات انجام شده مؤثر در ابرکوه را برچسب‌گذاری گوشت قرمز و همچنین انجام پیش سرد لاشه‌ها دانست و ادامه داد: یکی از چالش‌های فعلی ابرکوه بحث ایجاد یک کشتارگاه صنعتی است که طرح، نقشه و پلان آن تهیه و در مرحله جذب سرمایه‌گذار متوقف شده است که با راه‌اندازی صنایع تکمیلی می‌توان برای آن توجیه اقتصادی ایجاد کرد.
 
فاتحی نیا در بیان عملکرد ۹ ساله خود در ابرکوه نیز اظهار کرد: اقدامات پیشگیرانه و مؤثر موجب شد تا طی ۹ سال اخیر تنها شش رأس دام دارای بیماری سل و چهار رأس بروسلوز گاوی مثبت شناسایی شود. ضمن این که در رابطه با بیماری تب مالت نیز مدیریت و کنترل خوبی صورت گرفته تا جایی که تعداد مبتلایان کل استان روند افزایشی داشته ولی در شهرستان بین ۹ تا ۲۰ نفر بوده است.
 
مدیر کل دامپزشکی استان همچنین واکسیناسیون هشت هزار و ۱۱۰ قلاده سگ صاحب‌دار، واکسیناسیون ۱۳۵ هزار قطعه طیور به صورت تزریقی و آشامیدنی، معدوم‌سازی طیور آلوده صنعتی و روستایی جهت کنترل بیماری‌های ویروسی، معدوم‌سازی ۴۰ هزار قطعه مرغ، راه‌اندازی آزمایشگاه دامپزشکی و راه‌اندازی پست قرنطینه دامپزشکی را از جمله اقدامات شبکه دامپزشکی ابرکوه بوده است.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..