رمز موفقیت ندوشن بدون‌کرونا در قلب شهری با وضعیت قرمز!

شهر ندوشن از توابع شهرستان میبد یزد در حالی پس از گذشت دو ماه از شیوع کرونا، همچنان دارای وضعیت سفید است که میبد از شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز استان یزد بوده و همچنان درگیر بیماری کروناست؛ اما رمز و راز این موفقیت چیست؟

به گزارش یزدی نیوز«سید هادی موسوی ندوشن» شهردار ندوشن، با اشاره به این که ندوشن در مرکزی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته و از نزدیک‌ترین شهرهای میبد به عنوان یکی از کانون‌های بیماری کرونا در استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: یک سری اتفاقات باعث شد تا ندوشن به عنوان شهر بدون کرونا شناخته شود.

 
وی در رابطه با نکات پیشگیرانه این شهر در مقابله با شیوع کرونا، تصریح کرد: مهمترین عامل موثر در کنترل کرونا در ندوشن، خودکفایی ساکنانش از قدیم الایام تاکنون بوده به طوری که این فرهنگ از گذشته در بین مردم ندوشن باقی مانده است.
 
این مسئول با اشاره به همکاری مردم با نهادهای اجرایی مانند شورای اسلامی، شهرداری و بخشداری به منظور ممانعت و پیشگیری از شیوع کرونا، عنوان کرد: هماهنگی‌های ایجاد شده و فعالیت‌های صورت گرفته با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در ندوشن از اواخر بهمن ماه شروع شد و عامل این آغاز به کار زودهنگام، مشاوره نخبگان ندوشن در خارج از کشور بود.
 
وی با بیان این که موسسه «اندیشه روشن» در ندوشن شامل تعدادی از پزشکان ندوشنی که دارای روابطی با کشورهای خارجی به خصوص چین بودند یا در این کشورها درس می‌خواندند، اولین زنگ خطر را برای ندوشن به صدا در آوردند و ما را نسبت به پیشگیری زودهنگام حساس کردند.
 
شهردار ندوشن از تشکیل شورای سلامت در این شهر متشکل از بخشداری، مرکز بهداشت و مرکز سلامت ندوشن، اعضای شورای شهر و شهرداری در بهمن ماه خبر داد و گفت: در همین راستا نیز ضمن فاصله‌گذاری اجتماعی، ورود و خروج به این شهر به طور دقیق رصد شد.
 
موسوی ندوشن با اشاره به فراخوان شهرداری برای جذب نیروهای همکار در زمینه غربالگری و سایر اقدامات برای مقابله با کروناویروس، بیان کرد: ۵۰ نیروی داوطلب در زمینه‌های تب سنجی، کنترل ورود و خروج‌ها، ضد عفونی و گندزدایی معابر اعلام همکاری کردند که در همین راستا از اواخر بهمن اقدامات خود را آغاز کردیم و این نیروهای مردمی به نام «مدافعان سلامت ندوشن»، نظارت در این زمینه را برعهده گرفتند.
 
وی اضافه کرد: البته در این راستا مردم و اقدام پسندیده وقف نیز منجر شد تا هزینه‌های جاری این نیروها، روزانه از سوی شهروندان ندوشن تامین شود و این اقدام جالب منجر شد تا این نیروها نه تنها درآمد داشته باشند بلکه با جدیت به اقدام خود ادامه دهند.
 
این مسئول به تاثیر طرح فاصله‌گذاری و اطلاع‌رسانی‌های مجازی در این رابطه اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی با توجه به ظرفیت فضای مجازی، آموزش‌هایی برای قانع کردن مردم انجام شد و تاثیرگذاری آن نیز به میزانی بود که اهالی ندوشن که ساکن یزد بودند نیز به ندوشن نیامدند و بعضاً تا دو ماه رفت و آمدی را در ندوشن شاهد نبودیم.
 
این مسئول با تاکید بر این که ندوشن به عنوان شهری گردشگرپذیر اقدامات پیشگیرانه‌ای را در زمینه جلوگیری از ورود گردشگران نیز انجام داد، گفت: درهمین راستا نه تنها از انجام مسافرت‌های نوروزی جلوگیری شد، بلکه در این زمینه، بومگردی‌های ندوشن نسبت به متوقف کردن برنامه‌های خود در سریعترین زمان اقدام کردند.
 
وی به همکاری بسیار خوب دامداران ندوشنی اشاره و در این باره بیان کرد: دامداران ندوشن با وجود این که از اواخر اسفند با زایش گوسفندان و دام‌های خود روبرو بودند اما به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، شیر دام‌های خود را به فرآورده‌های ماندگارتری مانند پنیر و کشک تبدیل کردند تا در شرایط بهتری در آینده، محصولات خود را عرضه کنند.
 
شهردار با تاکید بر این که ندوشن تنها شهر بدون کرونا در کشور نیست، گفت: ندوشن یکی از شهرهایی است که با بسیج مردمی و همکاری مردم در بدنه دولت توانست، این کار ارزشمند را انجام دهد ولی در کشور نمونه‌های موفق دیگری نیز وجود دارند.
 
مشارکت اجتماعی برگ برنده ندوشن بدون کرونا
 
«عباس عسکری ندوشن» عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های محلی و مشارکت اجتماعی مردم به عنوان عامل موفقیت شهر ندوشن در عبور از بیماری کرونا، اظهار کرد: مهمترین عامل موفقیت ندوشن در زمینه مبارزه با کرونا ویروس را می‌توانیم استفاده از ظرفیت‌های محلی موجود و همیاری و مشارکت اجتماعی مردم در مواجهه با بحران بدانیم.
 
وی اضافه کرد: با گسترس کووید ۱۹ در دنیا و ایران، نگرانی از گسترش آن در همه استان‌ها قوت گرفت و بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق استان یزد در وضعیت قرمز قرار گرفتند اما ندوشن جزو مناطقی بود که موردی از ابتلا در آن تاکنون گزارش نشده است.
 
این متخصص حوزه علوم اجتماعی با بیان این که در ندوشن، شکل‌گیری یک پویش مردمی و خودجوش در مقابله با کرونا موثر واقع شد، گفت: در شهر ندوشن، یک الگوی مشارکت اجتماعی در بین سه ضلع یک مثلث شامل اقشار مردمی، نهادهای مدنی فعال و دستگاه‌های حاکمیتی دولتی و عمومی شکل گرفت و هم‌افزایی بین این سه ضلع مثلث کمک مؤثری در عبور از موج اول بحران کرونا کرد.
 
وی ضمن اشاره به همراهی و حمایت معنوی نهادهای حاکمیتی به عنوان ضلع سوم مثلث، معتقد است که آنچه به موفقیت شهر ندوشن در مهار بحران کرونا کمک کرد، دو ضلع اول این مثلث یعنی گروه‌های مردمی و نهادهای مدنی بودند که نقش اصلی را در صحنه اجرا و عمل عهده دار بودند و اساسا استفاده از همین ظرفیت‌های محلی را شاید بتوان وجه تمایز اصلی ندوشن در مقایسه با سایر مناطق دانست.
 
وی با اشاره به این که در ضلع اول مثلث یعنی گروه‌های مردمی نیز نقش خیرین، جوانان مدافع سلامت و کانون‌های سلامت محله مصداق این وجه محسوب می‌شوند، بیان کرد: در ضلع دوم این مثلث یعنی نهادهای مدنی، فعالیت‌های «مؤسسه مردم نهاد اندیشه روشن ندوشن» و اعضای این مؤسسه به عنوان نهادی مردمی و اجتماعی بسیار برجسته و چشمگیر بود به طوری که این مؤسسه از زمان تأسیس تاکنون در قلمروهای اجتماعی مختلف نقش حلقه واسط و تسهیل‌گر را میان نهادهای حاکمیتی و بدنه جامعه ایفا کرد.
 
استاد دانشگاه یزد: الگوی مشارکت اجتماعی مردم ندوشن در مواجهه با بحران کووید ۱۹ نشان داد که چگونه یک جامعه محلی با استفاده مطلوب از ظرفیت‌های ریشه‌دار فرهنگی گذشته خود می‌تواند با بحران‌های گوناگون مواجه و عملکرد مؤثر و موفقی داشته باشد.
 
عسکری خاطرنشان کرد: بر پایه همین الگوی مشارکت اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی، اقدامات به موقع و سریعی برای مهار کرونا در ندوشن انجام شد، آموزش همگانی و ترویج الگوهای صحیح رفتارهای فردی و گروهی در مقابله با ویروس، با استفاده از فضای مجازی و توزیع بروشورهای مختلف، خرید و توزیع رایگان ضد عفونی و ماسک و دستکش، تولید و دوخت ماسک با همکاری داوطلبانه بانوان ندوشن، همگی نمونه‌ای از فعالیت‌های جمعی و مشارکتی انجام شده در ندوشن بود.
 
وی با بیان این که در بحران کرونا اهمیت مشارکت جمعی و همیاری اجتماعی مردم مشخص است، عنوان کرد: استفاده از این ظرفیت در آینده و در بحران‌های بعدی نیز می‌تواند الگوی موثری باشد، از طرفی خوشبختانه این پتانسیل اجتماعی در فرهنگ و تاریخ گذشته‌ی منطقه ندوشن و اکثر مناطق ایران وجود دارد و چنانچه این ظرفیت‌ها به فعلیت درآیند به بهترین نحو قابل بهره‌برداری هستند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که در ندوشن ۸۰ درصدی فعالیت‌های اجتماعی و مشارکتی دارای ریشه دیرینه است، به عنوان نمونه گفت: فعالیت‌هایی که با مشارکت اجتماعی و همیاری مردم در چارچوب سنت‌های ریشه داری مانند سنت حسنه وقف انجام می‌شده، بدون تکیه به دولت و نهادهای حاکمیتی بوده است یا به عنوان مثال، مشارکت‌ها و همیاری‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که توسط مردم در مراسم‌هایی مانند عزادارای‌های محرم و عاشورا به بهترین شکل عملیاتی شدند، نمونه‌های ریشه‌داری از فرهنگ مشارکت جمعی مردم این منطقه در فعالیت‌های اجتماعی هستند.
 
عسکری در پایان خاطرنشان کرد: الگوی مشارکت اجتماعی مردم منطقه ندوشن در مواجهه با بحران کووید ۱۹ نشان داد که چگونه یک جامعه محلی با استفاده مطلوب از ظرفیت‌های ریشه‌دار فرهنگی گذشته خود می‌تواند با بحران‌های گوناگون مواجه و عملکرد مؤثر و موفقی داشته باشد.
 
 
منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..