علت اصلی معلولیت ها در یزدچیست؟

no-thumbs

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: سوانح و حوادث، بیماریها و ازدواجهای فامیلی از علل و عوامل معلولیت ها در این استان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از ایرنا جلیل عفتی به مناسبت هفته بهزیستی (۲۰ تا ۲۶ تیرماه) در جمع خبرنگاران استان با اشاره به ۲۲۰ معلول ضایع نخاعی در این خطه افزود: علت معلولیت این افراد ناشی از حوادث و سوانح بوده است.


وی با بیان اینکه آمار مبتلایات به دیابت در استان بالا است اظهار کرد: اختلالات جسمی حرکتی ، کم بینایی و نابینایی ، نارسایی کلیه و سکته مغزی از عوارض بیماری دیابت است که همه این ها به نوعی موجب معلولیت در افراد می شود.

عفتی ازدواج های فامیلی را از دیگر علل و عوامل معلولیت در استان بیان کرد و گفت: ۴۰ درصد ازدواجها در استان فامیلی است.

وی مشاوره ژنتیک را در این زمینه لازم و ضروری خواند و افزود: تمام افراد باید برای پیشگیری از تولد فرزند معلول مشاوره ژنیتک و ازمایش ان را انجام دهند.

عفتی از رایگان بودن خدمات مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در شهرستانهای میبد و مهریز خبر داد و اضافه کرد: خدمات ژنتیک هزینه های بالایی دارند به همین لحاظ مردم دچار مشکل هستند.

***رویکرد ارایه خدمات طرح نظام سلامت پیشگیرانه نیست

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه رویکرد ارایه خدمات سلامت پیشگیرانه نیست گفت: رویکرد این طرح بیشتر بر محور درمان است.

وی افزود: هزینه خدمات پیشگیری بالا است و برای بررسی کامل ژنهای ناشنوایی هر فرد حدود ۳۰۰میلیون ریال هزینه آن می شود.

وی اظهار کرد: امکانات برای پیشگیری از معلولیت خوب است اما افراد بدلیل گران بودن آزمایشات و تحت پوشش بیمه قرار ندارد از این امر خود داری می کنند.

وی گفت: انتظار می رود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسوولان و سیاستگذاران این بخش به این موضوع بهای بیشتری دهند.

*** جذب ۱۵۰ میلیارد ریال توسط مشارکتهای مردمی

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال کمکهای نقدی و غیر نقدی از مراکز و موسسات دولتی و خیرین جذب شد.

مدیر کل بهزیستی استان یزد از ساخت دو هزار ۵۰۰ واحد مسکونی مهر به مددجویان تحت پوشش خبر داد و گفت: یکهزار و ۵۵۳ واحد واگذار و ۹۴۶ واحد هم در دست ساخت است.

وی تعداد مراکز همسو با بهزیستی را یکهزار مورد بیان کرد و افزود: پیش بینی می شود در سالجاری به ۲۲۰ مرکز دیگر مجوز داده شود.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان اینکه سیاست سازمان بهزیستی پیشگیری است گفت: در سال گذشته ۲۳ هزار کودک تحت طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد ۳۰ نوزاد مورد مشکل شنوایی داشتند.

عفتی سن قبل از شش ماهگی را دوره طلایی تشخیص کم شنوایی عنوان کرد و افزود: هر چه درمان سریعتر انجام شود نتیجه موفق تر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا شش ساله افزود: در سال گذشته ۵۰ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند

عفتی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۱۸ مرکز حرفه آموزی ، سه کارگاه تولیدی حمایتی ، شش مرکز جسمی حرکتی ، ۱۱ مرکز آموزشی توان بخشی سالمندان، سه مرکز آموزشی توانبخشی روانی مزمن، سه مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا ف یک مرکز خانواده کم بینا و نابینا و سه مرکز آموزشی و توانبخشی ذهنی زیر ۱۵ سال و یک مرکز آموزشی و توانبخشی اختلالات در این استان وجود دارد.

عفتی، کمک هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان ، ارائه سمعک و غیره را از جمله خدمات این سازمان برای افراد ناشنوا و کم شنوا اعلام و اضافه کرد: در سال گذشته به ۱۴ نفر کمک هزینه کاشت حلزون به مبلغ ۳۰ میلیون ریال کمک شد.

*** ۲۳ مرکز ویزیت در منزل

مدیر کل بهزیستی استان یزد تعداد مراکز ویزیت در منزل را ۲۳ مرکز اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۱ مرکز مخصوص بیماران روانی مزمن، پنج مرکز سالمندان و چهار مورد معلولان جسمی حرکتی و دو مرکز معلولان ذهنی است.

وی اظهار کرد: در این مراکز گروههای تخصصی شامل پزشک عمومی ، فیزیوتراپ، کاردرمان، پرستار، گفتار درمان ، روانشناس و مددکار اجتماعی است.

وی در ادامه با اشاره طرح بررسی معلولیتها در روستاها استان افزود: در این طرح ۱۸۴ نفر در روستاها تحت پوشش قرار گرفتند که از این تعداد پنج هزار و ۸۹۳ نفر معلول شناسایی شد.

عفتی گفت: از این تعداد ۷۸۸ نفر معلول بینایی ، ۷۵۵ نفر معلول شنوایی، ۳۲۰ نفر معلول صوتی و و یکهزار و ۹۶۲ نفر معلول جسمی حرکتی ، یکهزار و ۱۳۵ نفر معلول ذهنی و ۹۳۳ نفر دارای اختلالات روانی بودند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد یاد اور شد: این طرح از سال ۷۶ در استان با هدف ارتقا سطح سلامت و افزایش امید به زندگی و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت آغاز شد.

*** ۴۰۰ خانواده یزدی در لیست انتظار دریافت فرزندخوانده قرار دارند

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت:در حال حاضر ۴۰۰ خانواده متقاضی در استان یزد در لیست انتظار و نویت دریافت فرزندخوانده از این سازمان هستند.

وی افزود: در سال گذشته در مجموع با نظارت و طی مراحل قانونی ۲۰ کودک به خانواده های متقاضی سپرده شد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..