معاون آموزش ابتدایی استان یزد:

۹۰ درصد دانش‌آموزان ابتدایی یزد تحت پوشش اپلیکیشن شاد هستند

معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان یزد با بیان این که ۹۰ درصد دانش‌آموزان ابتدایی استان تحت پوشش اپلیکیشن شاد هستند، گفت: سایر دانش اموزان از آموزش‌های شبکه آموزش تلویزیون و بسته‌ها و محتواهای آموزشی تهیه شده، بهره می‌گیرند.

به گزارش یزدی نیوز«سعیده بهادرزاده»  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۱ هزار و ۵۵۸ دانش‌آموز دوره ابتدایی در ۵۶۱۷ کلاس درس استان یزد مشغول به تحصیل هستند و خوشبختانه آموزگاران این دوره در استان با توجه به شرایط خاص کرونا جزو استان‌های پیشتاز در ارائه آموزش‌های مجازی و غیرحضوری با حداکثر پوشش به دانش‌آموزان خود بودند به نحوی که با تولید محتواهای درسی به صورت خلاقانه و خودجوش اقدام به تدریس دانش اموزان خود کردند.

 
وی با اشاره به تهیه بانک اطلاعاتی دانش اموزان با همکاری مدیران مدارس ابتدایی استان، گفت: قریب ۸۰۰۰ نفر دانش اموز فاقد دسترسی به فضای مجازی در استان شناسایی شد که عمدتاً چزو اتباع خارجی با دانش آموزان روستایی و عشایر بودند که کارگروه‌هایی برای تهیه محتواهای درسی برای این دسته از دانش آموزان تشکیل شد.
 
وی با بیان این که این دانش اموزان به سه سطح دسته بندی شدند، تصریح مرد: گروه اول شامل آنهایی بودند که به شبکه ملی آموزش تلویزیون دسترسی داشتند که در کنار این آموزش‌ها، معلمان با آنها به صورت تلفنی در ارتباط هستند و راهبرهایی را در قالب طرح صدای معلم برای آنها در نظر گرفته‌ایم.
 
بهادرزاده افزود: یکسری از دانش اموزان که قریب سه هزار نفر از این هشت هزار نفر بودند به شبکه آموزش تلویزیون نیز دسترسی نداشتند که از این تعداد ۱۵۴۰ نفر هیچگونه امکاناتی برای آموزش نداشتند که برای آنها درس نامه به صورت مکتوب و خودآموز تهیه و بین آنها توزیع شد و گروه سوم نیز در صورت در اختیار داشتن دستگاه سی دی پلیر برایشان علاوه بر درس نامه، کلیه فیلم‌های شبکه اموزش و درس نامه تولیدی سرگروه‌های اموزشی استان در قالب بسته آموزشی ارائه شد ولی در تمام موارد سعی شده تا ارتباط دانش اموزان با معلم حفظ شود.
 
وی با بیان این که با اقدامات صورت گرفته حداکثر پوشش آموزشی را برای دانش اموزان دوره ابتدایی استان فراهم کرده‌ایم، گفت: بخش جزئی از دانش اموزان که عمدتا اتباع خارجی هستند به دلیل این که بعضاً اقدام به مهاجرت به دلیل ترس از بیماری کرده‌اند، هنوز شناسایی نشده‌اند.
 
وی با بیان این که سعی داریم تا تدریس کلیه دروس تا پایان اردیبشت ماه به اتمام برسانیم، اظهار کرد: بنا بر دستورات وزراتی هیچ درسی از برنامه دانش اموزان حذف نخواهد شد و آزمون‌های پایان سال تحصیلی در تمام دوره‌های ابتدایی به صورت توصیفی انجام خواهد شد.
 
این مسئول به برگزاری اولین شورای آموزش و پرورش استان پس از بحران کرونا با حضور استاندار نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با طرح مشکلات این مقطع در این جلسه، بنا به دستور استاندار مبلغ دو میلیارد ریال از طرف شهرداری برای تهیه دستگاهی جهت تولید محتوای برای دانش اموزانی که هیچ درسی ندارند، اختصاص یافت.
 
وی به دغدغه اولیاء در خصوص دسترسی دانش اموزان به فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: در همین راستا وزارت آموزش و پرورش اپلیکیشن صرفا آموزشی شاد را طراحی و در اختیار اولیا و دانش اموزان قرار داد که هرچند در ابتدا با پاره‌ای از مشکلات همراه بود ولی خوشبختانه به تدریج این موانع و مشکلات نیز مرتفع شده است و قرار است در سالهای آینده نیز مورد استفاده برای آموزش به عنوان مکمل آموزش های حضوری دانش اموزان قرار گیرد.
 
وی همچنین از رایزنی وزیر آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات برای اختصاص اینترنت رایگان برای اپلیکیشن شاد خبر داد و ابراز امیدواری کرد؛ با تحقق این اقدام باری از دوش اولیاء برای تامین هزینه های جنبی اموزش مجازی برداشته شود.
 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: تمام این تلاش‌ها در راستای رعایت عدالت آموزشی به ویژه در مورد دانش اموزان محروم شکل گرفته و خوشبختانه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی استان تحت پوشش شبکه شاد قرار دارند.
 
وی در ادامه از طراحی کانال ایتا در بخش آموزش‌های مجازی با عنوان «تربیت اثربخش» خبر داد و گفت: در این کانال فیلم‌های تدریس، نمونه سوالات، درس نامه‌ها و حتی فعالیت های هنری و ورزشی را برای دانش اموزان به منظور همسان‌سازی تدریس قرار گرفته است.
 
وی افزود: علاوه بر تهیه فایل های مشاوره ای برای خانواده ها و اولیاء، یکسری پویش برای فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان تدارک دیده شده که از آن جمله پویش «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است که در آن به منظور مهارت درک مطلب دانش اموزان، یک فایل شنیداری از قصه‌های کوتاه برای دانش اموزان تهیه شده است.
 
وی از راه اندازی پویش سپاس معلم برای جمع آوری دلنوشته‌ها و فیلم‌های دانش اموزان در موضوع تقدیر از معلمان با توجه به قرار گرفته در آستانه روز معلم خبر داد و گفت: در این رابطه آثار خوبی تاکنون ارسال شده که چکیده آنها برای روز معلم تهیه و متشر خواهد شد.
 
وی به پویش جلوه های ایثار برای معلمانی که به طور خاص فعالیت‌هایی را در امر اموزش دانش اموزان دارند، اشاره کرد و گفت: برترین‌ها از سوی وزارت آموزش و پرورش تقدیر خواهند شد.
 
بهادرزاده در پایان نیز به فعالیت‌های خاص معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان که در سال گذشته اجرایی شده و امسال نیز در صورت عادی شدن شرایط دنبال خواهد شد، اشاره و تصریح کرد: از جمله این اقدامات آموزشهای مبتنی بر پروژه است که با تلفیق آموزشها در نواحی یک و دو استان در سال گذشته اجرایی شد و در سال آینده برای تمام نواحی اجرایی خواهد شد و طی آن پیشرفت خوبی در مهارت‌های اجتماعی و جایگزینی مهارت آموزی به جای حافظه محوری صورت گرفته است.
 
این مسئول همچنین از تشکیل شش کارگروه کیفیت بخشی برای ارتقاء آموزش‌ها در استان خبر داد و گفت: از جمله این کارگروه‌ها، کارگروه بازی و یادگیری، کارگروه اختلال یادگیری، کارگروه ارزشیابی توصیفی، کارگروه سواد خواندن و نوشتن و سواد مالی است که نتایج آنها در مهرماه در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..