رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد:

عدم انتقال کرونا از دام و حیوانات به انسان/ استان یزد ‌رتبه برتر کشور در پرورش اسب و ماکیان

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مورد مثبتی در جهان مبنی بر امکان انتقال ویروس کرونا از دام و طیور و حیوانات به انسان گزارش نشده است.

به گزارش یزدی نیوز«علیرضا رفیعی پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جمع خبرنگاران و مدیران خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان اظهار کرد: دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در شرایطی که با بروز چندین سیل‌ و زلزله و تحریم‌های سخت‌گیرانه همراه بود، عبور موفقیت‌آمیزی داشت به طوری که هیچ اپیدمی در جمعیت دام، طیور و ماکیان کشور اتفاق نیفتاد و به دلیل برخورداری از شرایط پاک بین المللی در صادارت محصولات و فرآورده‌های دامی خوراکی و غیرخوراکی از کشورمان نیز توقفی رخ نداده است.

وی ادامه داد: امروز نیز در اوج تحریم‌ها کشورمان در حوزه محصولات دامی مازاد تولید دارد و به دلیل محدودیت‌های صادراتی، ذخایر استراتژیکی و صادراتی خوبی را در این بخش داریم و کشور از امنیت غذایی خوبی برخوردار است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در سال گذشته با تولید ۱۵ میلیون تن محصولات دامی تولید کشور در این بخش رکورد زد که از این مقدار ۱۰ میلیون تن شیر و لبنیات، ‌یک میلیون و ٢٠٠ تن آبزیان، ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ، دو میلیون و ۵۰۰ تن مرغ و ۱۰۰ هزار تن عسل و سایر محصولات، ‌صادرات این حوزه بوده است.
رفیعی پور این موفقیت را حاصل دانش و تلاش فعالان حوزه دامپزشکی کشور و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها برای رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود این که سالیانه نزدیک به سه میلیون دوز واکسن برای واکسن دام و طیور کشور مصرف می‌شود ولی با آگاه‌سازی مردم و با کمک رسانه باعث شده تا در برخی بیماری‌های مشترک که پیشگیری و درمان مشخصی ندارند مانند تب کریمه کنگو بتوانیم بیماری را در کشورمان مهار کنیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد خسارت ناشی از کروناویروس بر جمعیت دامی کشور، ‌گفت: بیماری کرونا یک بیماری مشترک شناخته شده از سال‌های گذشته بوده که مواردی از آن نیز در دام‌های کشور در سالهای گذشته مشاهده شده ولی متاسفانه در ۲۰۱۹ میلادی با جهش این ویروس و امکان انتقال انسان به انسان تحت عنوان ویروس کووید ۱۹ به یک اپیدمی جهانی تبدیل شد و اینکه در سال‌های متمادی این بیماری مشترک انسان و دام به اپیدمی انسانی تبدیل نشده، ناشی از تلاش مجموعه دامپزشکی در جهان بوده است.
وی ادامه داد: تاکنون هیچ گزارش جهانی در مورد انتقال ویروس کووید ۱۹ بین انسان و حیوان و دام و طیور اعلام نشده و با اقدامات پیشگیرانه‌ای که دامپزشکی کشور از همان ابتدای شیوع بیماری در برخی کشورها با جلوگیری از ورود دام از این مبادی داشته نیز تاکنون خسارتی به این بخش از کشورمان در اثر بیماری وارد نشده است.
رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با موضوع زنده‌ به گور کردن جوجه‌ها نیز بیان کرد: متاسفانه این اقدام یک رفتار ناشایست و غیر اخلاقی بود که دامپزشکی در این زمینه با دستگاه‌های متولی رسیدگی به موضوع، در حال همکاری است، برای تمام عوامل آن پرونده قضایی تشکیل شده و امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار‌ان مبنی بر مزیت استان یزد در حوزه پرورش اسب اصیل در کشور نیز، گفت: خوشبختانه استان یزد در بخش‌هایی مانند پرورش ماکیان و اسب رتبه برتر کشور را در اختیار دارد و این موارد به ظرفیت‌هایی برای ‌یزد تبدیل شده است اما سازمان دامپزشکی به این مهم بسنده نکرده و در تلاش برای فعال کردن بخش تجارت در این بخش‌هاست.
رفیعی پور در پایان ‌سخنان خود به امضای تفاهم‌نامه دامپزشکی کشور با اتحادیه اروپا و درخواست برخورداری از آخرین روش‌های آزمایش بیماری‌های مشترک بین انسان و اسب و همچنین رایزنی با کشور آلمان برای بهره‌مندی از آخرین روش های آزمایش بیماری مشترک مشمشه اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش آزمایش بیماری‌ها در حوزه صنعت اسب و کسب گواهی‌های الزامی تجارت جهانی در این حوزه، شاهد فعالیت بخش تجارت اسب کشور و استان یزد در سطح بین المللی باشیم.
به گزارش یزدی نیوز در سفر رئیس سازمان دامپزشکی کشور به استان یزد از اقدامات و خدمات ۱۲ ساله "علی‌اکبر حدادزاده" مدیرکل سابق دامپزشکی استان تجلیل و "علی فا‌تحی نیا" به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
 
★‌خبرنگار: مجید وفایی شاهی★

بخش نظردهی بسته شده است..