یک مقام مسئول خبر داد

آمار عضویت در کتابخانه‌های یزد کاهش یافته است

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد از کاهش آمار عضویت در کتابخانه‌های عمومی مرکز استان یزد ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز محسن رفیعی، در دیدار رؤسای کتابخانه‌های عمومی مرکز استان با مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کتابخوانی در کشور، آمار عضویت در کتابخانه‌ها است، اظهار داشت: متاسفانه در مرکز استان یزد با کاهش آمار عضویت در کتابخانه‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه علل و عوامل کاهش اعضای کتابخانه‌ها باید بررسی شود، عنوان کرد: باید راه‌هایی برای ایجاد تغییرات مثبت در کتابخانه‌ها و ایجاد رغبت در مردم به‌ویژه جوانان برای عضویت در کتابخانه‌ها وجود داشته باشد که این راهکارها باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در بخش دیگری از سخنان خود بر زیباسازی کتابخانه‌های یزد تاکید کرد و بیان داشت: باید از ظرفیت خیران نیک‌اندیش استان یزد در این زمینه استفاده شود.

رفیعی همچنین نحوه برخورد کتابداران با ارباب رجوع و بهره‌مندی آنها از اطلاعات کامل کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها می‌تواند در افزایش مراجعات مردمی اثرگذار باشد اما برای این امر باید برای کتابداران انگیزه ایجاد شود.

این مسئول با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد، مشکلات مشترک بسیاری دارند، خاطر نشان کرد: کمبود نیروی انسانی ماهر و کافی در برخی کتابخانه‌ها، نیاز به برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای افزایش دانش تخصصی کتابداران، نبود سیستم ارزشیابی مناسب و عدم وجود ملاک‌هایی برای انتخاب کتابداران و مسئولان برتر کتابخانه‌ها و تشویق آنها همچنین ضرورت چیدمان درست و منطبق با تخصص، تجربه و خلاقیت نیروها در کتابخانه‌های سطح شهر و … از مهم‌ترین نیازها، کمبودها و درخواست‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کمبودهای موجود در کتابخانه‌های استان یزد در بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رصد شده است، اظهار داشت: این مشکلات و کمبودها از مرکز در حال پیگیری و رفع است.

رقیه دوست‌فاطمی‌ها با بیان اینکه باید در کتابخانه‌ها پویایی و نشاط وجود داشته باشد، وضعیت کتابخانه‌های شهرستان یزد را از این لحاظ نامطلوب خواند و بیان کرد: فضای کتابخانه‌های یزد پویایی، نشاط و فعالیت لازم را ندارد در حالی که چنین فضاهایی باید برای مخاطبان خود رغبت برای جذب ایجاد کنند.

وی، فضای مطلوب و نیروی انسانی ماهر را از شاخصه‌های اصلی در موفقیت کتابخانه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: از مسئولان کتابخانه‌ها و همکاران کتابدار به‌ویژه در مرکز استان یزد انتظار می‌رود که در حوزه‌های تخصصی، اخلاقی و رفتاری، سرآمد باشند تا بتوانند مخاطبان و مراجعان را با رفتار و عمل خود به کتاب و کتابخوانی جذب کنند.

وی تصریح کرد: البته فضای مطلوب نیز در افزایش انگیزه کتابدار بسیار مؤثر است و می‌تواند به بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های همکار کمک کند اما نیروی انسانی خوب و پویا می‌تواند فضا را هم دستخوش دگرگونی کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی ساختمان جدید کتابخانه دکتر جوادی اظهار داشت: تلاش می‌کنیم با توجه به کیفیت بالای این فضا و توقعی که از این کتابخانه بزرگ و استاندارد وجود دارد، بهترین نیروها را در این مجموعه به کارگیری کنیم.

وی همچنین بر ارتقاء سطح کیفی کتابخانه‌ها تاکید کرد و افزود: علاوه بر به‌روزرسانی منابع و کیفی کردن آنها، فضای کتابخانه‌ها و نیروهای مشغول به کار نیز باید بهبود کیفی پیدا کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..