نماینده یزد

توسعه یزد به قیمت از بین رفتن سلامتی مردم تمام شده است

نماینده مردم یزد و اشکذر درمجلس گفت : توسعه نامتوازن و ناعادلانه صنایع و کارخانجات در استان یزد باعث سلب آسایش از مردم شده واین صنایع فقط برای مردم غیربومی شغل ایجاد کرده اند و تبعات آن دامنگیر بومیان استان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحمدصالح جوکار، در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت : مشکلات جدی و زیرساختی در بخش صنعت استان وجود دارد و کار در این حوزه گره خورده بگونه ای که تعطیلی یک واحد آلاینده با بیکاری تعداد زیادی کارگر مواجه می شود.

وی افزود: اتخاذ سیاست گذاری های غلط گذشته چه سهوی یا عمدی توسط مسوولان باعث شده آلایندگی زیادی در کریدور یزد که محل اسکان و زتدگی بیش از ۷۵ درصد جمعیت استان است ایجاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد تصریح کرد : در محل سکونت مردم مجوز فعالیت کارخانجات شیشه و فولاد به نام توسعه داده شده و حق مردم را پایمال کردند و کسانی که صدایشان در حفاظت از محیط زیست گوش عالم را کر کرده، چنان برخلاف محیط زیست عمل کردند که فریاد مردم نزدیک کارخانجات نیز اکنون بلند شده است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان ساخت : مردم استان یزد هزینه توسعه مدنظر عده ای خاص را پرداخت می کنند و آنها با هزینه از بین رفتن سلامتی مردم، سرمایه دار می شوند حال اینکه این سئوال مطرح است که چرا باید توسعه ناعادلانه باعث شود این گونه زندگی مردم در گسترش غیر اصولی کارخانجات به خطر بیفتد.

 

نماینده یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد اراضی باغ شهر کوثر برای تامین منابع خط انتقال آب به استان با توجه به مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در استان، عملکرد این شرکت را تاکنون رضایت‌بخش ندانست و گفت: باید بسیار فعال‌تر و پویاتر در این رابطه اقدام شود.

وی در این باره به اختصاص سهمیه ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب خلیج فارس به استان به نام شرکت کوثر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه عدم اقدام استان در این باره طی یک سال گذشته موجب لغو این مجوز شده و باید مجدداً برای کسب مجوز این تخصیص تلاش شود.

جوکار  با اشاره به برخی اقدامات جزئی صورت گرفته برای سهمیه ۱۵۰ میلیون مترمکعبی آب استان از خلیج فارس، گفت: البته در این رابطه استان کرمان پیشتاز از یزد عمل کرده و بخشی از لوله‌گذاری‌ها و اقدام به نصب آب شیرین‌کن‌ها را در حال انجام دارد.

نماینده یزد در محلس  در مورد خط دوم انتقال آب از سرچشمه‌های بهشت آباد به یزد نیز گفت: بخشی از لوله‌گذاری‌ها در استان صورت گرفته ولی با توجه به کمبود لوله و اعتبارات این روند به کندی پیش می‌رود و در رایزنی‌های اخیر با معاون وزیر نیرو خواستار تعیین تکلیف در مورد نحوه تخصیص اعتبارات دولتی، محل آبگیری و شروع اجرای سد بهشت آباد در مهلتی یک ماهه شده‌ایم.

جوکار در مورد موضوع اتباع بیگانه و پیگیری ساماندهی آنها در استان هم اظهار داشت : یکی از مشکلات در این رابطه سوق یافتن اتباع بیگانه از مشاغل سخت مجاز به سمت مشاغل غیرمجاز تعیین شده برای آنهاست که برای بسیاری از  کارفرمایان به دلیل پایین بودن هزینه‌های این بکارگیری مقرون به صرفه است.

وی ادامه داد: از طرفی اسکان بدون مجوز و غیرقانونی اتباع بیگانه در مناطق مسکونی شهر از سوی شهروندان و نبود نظارت کافی بر ورود اتباع غیرمجاز به داخل استان و کشور و پدیده قاچاق انسان نیز از دیگر معضلات  در رابطه با ساماندهی اتباع بیگانه است.

این نماینده مردم به کمبود امکانات و اعتبارات استانی برای ساماندهی اتباع بیگانه، مهمترین مسئله در این رابطه را عدم ارائه برنامه‌ی جامع در کشور در این خصوص دانست.

جوکار در مورد روند تخصیص اعتبار به طرح‌های دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصد استان نیز گفت: با توجه به این که اعتبارات سال گذشته در بخش تبصره ۲۲ قانون تنها نزدیک به ۶۰ درصد و اعتبارات تملک  داریی‌ها تا ۴۰ درصد برای اتان تحقق یافت، هرچند برخی طرح‌ها پیشرفت خوبی داشته ولی قطعاً تمام این طرح‌هاتکمیل نشده است و امسال نیز قطعاً موضوع را دنبال خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در مورد تصفیه‌خانه یزد، خاطرنشان ساخت: موضوع تصفیه‌خانه شهر یزد یکی از معضلات ناشی از بی‌برنامگی است و بی‌نظمی در مورد آن مشهود است به نحوی که رها شدن پساب در این محل علی رغم پیگیری‌های مکرر و اقدامات انجام شده از سوی آبفا، برای ساکنان شهرهایی مانند شاهدیه، زارچ و اشکذر و غیره مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کردخ است.

وی افزود: این در حالی است که مقرر شده بود که بخش زیادی از این پساب برای آبادانی باغ شهر کوثر تخصیص یابد و علاوه بر این نیز ۱۰ شرکت صنعتی معدنی استان نیز مجوز تخصیص مقادیری از این پساب را کسب کرده بودند ولی تاکنون هیچ کدام از این شرکت‌ها اقدامی در این باره انجام نداده‌اند.

جوکار در مورد اخرین پیگیری‌های خود در این رابطه به نامه اخیرش به استاندار یزد مبنی بر درخواست تعیین مهلت یک ماهه برای انجام اقدامات لازم از سوی این شرکت‌ها برای جلوگیری از لغو این مجوز خبر داد و گفت: البته اخیراً نیز مقادیری از این پساب برای ایجاد فضای سبز توسط منابع طبیعی و شهرداری در قابل تفاهم‌نامه‌ای تخصیص یافته است ولی با توجه به لزوم تخصیص اعتبار در این رابطه، استفاده این تخصیص بعید به نظر می‌رسد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان افزود: مذاکرات در حالی به آستانه اتمام خود نزدیک می‌شود که آمریکایی‌ها در برخی موضوعات همچنان زیاده‌خواهی‌های خود را دنبال می‌کنند و این موضوع به آفتی برای پیشرفت سریع مذاکرات تبدیل شده است.

وی با اشاره به عدم پایبندی آمریکایی‌ها به مفاد بیانیه لوزان به عنوان پایه و اساس مذاکرات و طرح مسائلی مانند موضوع بازرسی‌های نظامی و PMD و غیره پس از توافق لوزان را عامل بی‌اعتمادی نسبت به وعده‌های آمریکایی‌ها دانست.

نماینده مردم یزد با بیان این که ادامه این روند منجر به توافق کتبی و جدی نخواهد شد، اظهار داشت : در این صورت شاید توافقی به صورت بیانیه انجام شود و همچنان شاهد ادامه چنین نشست‌هایی باشیم.

جوکار خاطرنشان ساخت : البته اگر توافقی نیز انجام شد مهمترین بحث ما لغو تحریم‌ها خواهد بود هر چند که به اعتقاد اقتصادانان کشورمان حداکثر ۳۰ درصد از مشکلات اقتصادی کشورمان با رفع تحریم‌ها برطرف خواهد شد و ۷۰ درصد باقیمانده به مشکلات زیرساختی و مسائل داخل کشورمان باز‌می‌گردد.

وی با بیان این که گره زدن تمام مشکلات به تحریم‌ها کاری اشتباه است، گفت: هر چند با انجام توافقات برخی کاهش‌ها را خواهیم داشت ولی نباید مردم را شرطی کنیم که با لغو تحریم‌ها، همه‌ی مشکلات برطرف می‌شود و وضعیت بهبود خواهد یافت.

وی افزود: البته اجرای تعهدات نیز زمان‌بر خواهد بود و معتقدیم که باید اجرای تعهدات متناظر باشد و هر دو طرف متعهد به اجرای آن باشند.

نماینده مردم یزد با تاکید بر این که معماری تحریم‌های غرب بسیار هوشمندانه و دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و اظهار داشت : باید کارشناسان فنی حوزه‌های مالی، بانکی و حقوقی کشورمان در این رابطه جدی باشند.

وی در رابطه با اهمیت این موضوع، با اشاره به تجربیات ناخوشایند گذشته از عملکرد آژانس جهانی انرژی اتمی در مورد راستی‌آزمایی‌ها، گفت: اگر رفع تحریم‌ها را تنها منوط به اجرای تعهدات در وهله اول و بعد راستی آزمایی آژانس گره بزنیم، اشتباه کرده‌ایم چرا که در این صورت تجربیات تلخ گذشته را استفاده نکرده، کنار گذاشته‌ایم و می‌توانند در آینده با قار دادن موضوع در مسیر دیگری، برای کشورمان مشکل‌ساز شوند و ما را مجبود به کنار گشیدن از مواضع اصلی‌مان کنند.

جوکار متذکر شد: البته بحث آمریکایی‌ها در واقع مباحث هسته‌ای و موضوع حقوق بشر در ایران نیست بلکه موضوع به مباحث اصولی و اساسی انقلاب باز می‌گردد و قطعاً این موضوع را در صورت توافق، در ماوراء این توافق و دوران پست توافق خواهیم دید که آیا ایران را رها خواهند کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..