چرایی افزایش گرایش دختران به سیگار

چرا دخترها سیگار می‌کشند؟

یکی از دختران سیگاری می‌گوید فکر می‌کنم از وقتی گروه‌های دوستی دخترها و پسرها با هم اختلاط پیدا کرد، مسئله سیگار کشیدن دخترها رایج‌تر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروزنامه آفتاب یزد نوشت: بعد از رد کردن ایستگاه تاکسی ها در خیابان اصلی، سر در یکی از مهم ترین دانشگاه های تهران را می توانستی ببینی .در امتداد آسفالت های خاکستری رنگ یکی از دانشکده هایش، حجم دانشجویانی بودند که برای انتخاب کاندید های شورای صنفی‌شان، مغضوبانه، توی سر و کله یکدیگر می کوبیدند. از جمع پر از استرس شان که فاصله می گرفتی، پشت درخت های سر سبز و پیر دانشکده، در حیاط پشتی آن، بعضی هاشان ایستاده بودند و دور از چشم حراست، تکیه کنان به دیوار، مشغول کشیدن سیگارهایشان بودند. چیزی که جلب توجه می کرد این بود که غیر از نوع پوشش متفاوتشان، دختران و پسران کنار یکدیگر (انگار که دارند یک حرکت رایج را انجام می دهند) با فراخی بال، سیگار ها را، دود می کردند. تعداد دختران، اگر بیشتر هم نبود، کمتر هم به نظر نمی رسید.

می گویند زنان برای اولین بار در آمریکا، سیگار را به عنوان کلید آزادی‌شان در دست گرفتند و در راستای اهداف جنبش های آزادی خواهانه شان، خیابان های کشورشان را متر کردند و از آثار همان متر کردن‌ها، جنبش های آزادیخواهانه ای نیز در کاسه جوامع در حال توسعه سنتی سرازیر شد. رفتار هایی که در این کاسه ها، نمود یک واقعیت درونی را پیدا کردند.این رفتار ها می توانند منشاءهای متفاوتی را دارا باشند.رسانه ها، اندیشه و فرهنگ عمومی و پیامد های اجتماعی و سیاسی که بدون شک همه این موارد، بیشترین تاثیر خود را از چیزی نگرفته اند، به جز "مدرنیته".
مدرنیته به معنای تجدد خواهی همراه با پیش رفت است و آنچنان که در دایره المعارف فارسی آمده است، "مدرنیتیسم "، تجدد خواهی است درهمه زمینه های مورد علاقه انسان. از فلسفه و تاریخ و ادبیات گرفته تا روند شهرنشینی و تعاملات انسان ها با یکدیگر.آبشار سرازیر فرهنگی بر کشورهای جهان سوم .از بارز ترین خصوصیات مدرنیته، توسعه ابزارهای ارتباطی و کم شدن مرز بندی های جغرافیایی است.

اما، برای ارزیابی یک جامعه با خصوصیت های تعریف شده در مدرنیته، می شود راه های مختلفی را یافت. آنچه مورد نظر است این است که سیگار کشیدن دختران از آثار فمینیسم ناشی شده از مدرنیتیسم است یا مثل پسران یک رفتار روتین اجتماعی؟

با خیلی از این دختران که حرف می زنی، خودشان هم اذغان دارند که سیگار کشیدنشان، نمودی از یک هنجار شکنی است.جالب اینجاست که بیشتر آنان هم از تحصیلکرده های جامعه هستند. در واقع نقطه عطف داستان اینجاست که طیف سیگاری دختران، امروزه مانند پسران از سنین کم شروع به کشیدن آن می کنند، با این تفاوت که دختران سیگار را برای اثبات خودشان به دیگران می کشند، اما پسران آن را برای اثبات خودشان به خودشان. به گزارش پایگاه خبری سلامت،سن روی آوردن به سیگار، در میان دختران به هفده سالگی رسیده است.

با چند نفرشان که حرف می زدی، نوع نگرششان به این اعتیاد را متوجه می شدی. آن ها مشخصا از طبقه بالای جامعه بودند. مدل لباس پوشیدن شان نمودی بود از بچه های دانشکده های هنری که روابط آزاد تری با هم کلاسی هایشان، نسبت به دانشکده های دیگر داشتند. از یکی از آنها پرسیدیم که سن سیگاری شدن و علتش را برایمان بگوید .

*چند سالت بود که شروع کردی به سیگار کشیدن؟

اولش نوزده سالم بود. یک مدت فقط پیش دوستام می کشیدم. بعدا واسه خودم. الان سعی می کنم که تو جمع کمتر بکشم.

*به نظرت چرا آن قدر سیگار کشیدن بین دختران زیاد شده؟

فکر می کنم از وقتی گروه های دوستی دخترا و پسرا با هم اختلاط پیدا کرد، این مسئله رایج تر شد و اینکه خیلی هامون فکر

می کنیم که با سیگار کشیدن، از بقیه دخترا، تافته جدا بافته می شیم. انگار که یک چیزی مد شده باشه.توی کشور های دیگه، کشیدن سیگار هیچ مزیت یا مضرّتی به جایگاه اجتماعیشون وارد نمی کنه. یک چیز عادیه. اما توی ایران نه! اکثر روشنفکر نماها

می کشن. آدم سنتی ندیدم سمت سیگار بره.

*روشنفکر نما؟

نمی دونم. آخه من خیلی ها رو دیدم که روشنفکرن و سمت سیگار نمی رن.

*یعنی به نظرت صرف یک ژست هستش؟

آره، دقیقا! اونایی که می خوان بگن ما ضد ارزشیم می کشن. در حالی که به نظرم اصلا چیزی از مدرنیته نمی فهمن.خیلی هاشون حتی عقایدشون هم تصنعیه. ولی خب خیلی زیاد هم نیستند.

بیشتر توی تهران اینجوریه.

دختر کنار دستیش هم، شبیه به او حرف می زد:

*از چند سالگی شروع کردی؟

الان سه ساله دیگه. یعنی از ۲۲ سالگی.

*تنهایی سیگار می کشی؟

اول با دوستای خارج از دانشگاهم. بعد که دیدم بچه های دانشگاه هم اهلش هستند، با اون ها هم.

*خود سیگار بیشتر برات موضوعیت داره یا اون چهره ای که دیگران از یک دختر سیگاری می بینند؟

ببینید دنیای این دو تا خیلی از هم جدا نیستند. من خودم از اون حالتی که سیگار بهم میده خوشم میاد و این باعث میشه که به خود سیگار هم علاقمند بشم. اما حقیقتا بخواید بدونید، اون اوایل از تیپی که بهم می داد خوشم می اومد، اما بعد شروع کردم که توی تنهایی بکشم.

*به نظرت چهره ات با سیگار کشیدن بین پسرهای اطرافت تغییر می کنه؟ می دونی، می خوام بگم شاید از اون ظاهری که برای دیگران می سازی، لذت می بری.

الان می خواستم همینو بگم. اصلا اون نگاهی که دیگران به یک سیگاری دارن واسه اون خیلی لذت بخشه.یک حس آزادی می تونم بهش بگم و نه حتی سرکشی.

*علت شیوع سیگار رو چی می دونی؟

ببینید، دختر های الان دیگه مثل قبلا نیستند. ارزش ها عوض شده. نمیگم سیگار کشیدن ارزشه، اما الان توی هر جامعه ای، اولین حسی که یک جوان یا نوجوان پیدا می کنه، حس استقلال و آزادیه. حالا هر چی جامعه مدرن تر باشه و زن و مرد برابرتر باشند، احساسات مشترک بالتبع زیاد تر میشه. سیگار هم همینه. وقتی دختری تفاوتی بین خودش و یک پسر نمی بینه، اون هم همین کار رو می کنه، مسئله سر سیگار نیست!

آنچه به نظر می رسد این است که نمی توان تاثیر محیط و اطرافیان را در کشیدن سیگار، نادیده انگاشت.

سیگار کشیدن برای دختران، تفاوتی را به دنبال می آورد که بخواهند ماهیت وجود خودشان را به نظام مردسالارانه، اثبات کنند و هر قدر که این حس تحسین اطرافیان و توجهشان بیشتر باشد، نور افکن سیگار کشیدن برای آنان هم بیشتر خواهد بود. شخصیت اصلی این داستان هم کسی نیست جز، رسانه. در سینما برای مخاطب، دختر تابو شکن، همیشه با سیگاری بر پشت لب، تصویر می شود. تیپ نیز یک ظاهر سازی دیگر خواهد بود. در جوامعی که ثروت، یک شخصیت اجتماعی را برای فرد می خرد، مارک سیگار نیز می تواند مانند مارک کتانی، شخصیت ساز باشد.

بر مبنای دانشنامه روانشناسی و علوم تربیتی، اعتیاد دارای سه معیار است: اعتیاد در مصرف، اثر های روانگردان و رفتارهای مداوم در جست و جو ومصرف است که سیگار دارای هر سه ویژگی می باشد. اعتیاد به سیگار می تواند دری باشد برای ورود به سایر اختلالات رفتاری.

از منظر روانی، فرد سیگاری در یک مقطع مشخصی سیگاری نمی شود، بلکه همه عوامل از دوران کودکی دست به دست هم

می دهند تا از او فردی سیگاری بسازند.هر چه سن فرد بالاتر می رود دیگر برای تاثیر همسن و سالانش و حتی ارائه یک تیپ خاصی از خود، به سراغ سیگار نمی رود .

بلکه اعتیاد به معنای واقعی می شود یک عادت روانی گریز ناپذیر. همان چیزی که خود دختران به آن خود آگاهی دارند و آن اینست که بعد ها تنهایی کشیدن آن را به در جمع کشیدنش، ترجیح داده اند! و حالا تصور کنید برای زنان به دلیل قوی بودن قوه احساساتشان،ترک کردن آن به مقدار سخت تر خواهد بود.البته صرف تابو شکنی اجتماعی را نیز نمی توان به همه تعمیم داد. بحث فعلی به نام "تجربه کردن " نیز در سنین پایین مطرح است همان طیف به دلیل نگرانی از پس زده شدن های اجتماع هم، در ترس و تنهایی خود، پک های سریع‌تری به سیگار هایشان می زنند و به استناد سایت سلامت، به دلیل رسیدن نیکوتین بیشتر، در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان قرار می گیرند.

سیگار کشیدن زنان، ناشی از تصورات ته مانده جامعه نیمه مدرنیته ای است که اغلب بی پایه اند.خوب است، در این آشفته بازار سیاست، جایی که فرهنگ و اجتماع دارد می شود اولویت دوم افراد و منفعت طلبی ها به جهل عمومی کشور، بیشتر دامن می زنند، بخواهیم که زخم های این چنینی را باز کنیم و به جای پس زدنشان و گریز از چالش هایی مانند مدرنیته، به فکر حل کردن آن ها در میان فرهنگ کشورمان و درمانشان باشیم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..