گزارش عملکرد پروژه بارورسازی ابرها

باروری ابرها ناقص ماند؟

سال گذشته رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها وعده داد بود که تا سال آینده 12 استان کشور تحت پوشش عملیات باروری ابرها قرار می‌گیرند، اما اکنون بر اساس آمار این وعده محقق نشده و تنها 10 استان تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اما در سال آبی جاری تعداد پرواز نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نقل از ایسنا، فناوری‌های مرتبط با باران‌زایی سابقه ۷۰ ساله دارند. در توضیح این فرایند باید گفت که در حالت طبیعی باروری ابرها بر اثر ایجاد شرایطی در طبیعت و جمع شدن ذرات مولکول آب صورت می‌گیرد ولی در بارورسازی مصنوعی ابرها با استفاده از "یدید" نقره که از طریق هواپیما و یا از طریق شلیک توپ‌هایی از زمین اقدام به تزریق آن می‌شود، هستکی ایجاد می‌شود تا ذرات بخار آب جمع و تبدیل به بارش شود.

روسیه و آمریکا پیشتاز در باروری ابرها

"یونیزاسیون" یکی از روش‌های مطرح در زمینه بارورسازی ابرها است که برخی کارشناسان مدعی هستند که با استفاده از یون می‌توان اقدام به بارورسازی ابرها کرد که البته در این زمینه برخی از کشورها چون روسیه پیشتاز هستند؛ اما اکنون آمریکا اقدام به جذب دانشمندان روسیه و تقویت خود در این زمینه کرده و در مواردی از روسیه پیشی گرفته است.

در ایران نیز این عملیات از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و طبق گفته محمدمهدی جوادیان زاده، رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها که قرار بود تا امسال ۱۲ استان را تحت پوشش قرار دهد در ۱۰ استان خلاصه شد.

وی با موفق خواندن عملیات باروری ابرها در گذشته، به ایسنا گفته بود که بررسی‎‎ها و ارزیابی‎‎های سالانه نشان می‎‎دهد که اجرای عملیات باروری ابرها در مناطق هدف در کشور به طور متوسط باعث افزایش ۱۵ درصدی بارش شده و این درصد معادل افزایش حجم سالیانه یک میلیارد مترمکعب بارش در مناطق هدف بوده است.

جوادیان‌زاده در مورد میزان اعتبارات تخصیصی به این مرکز گفت: این مرکز در سال های گذشته در تنگنای شدید مالی قرار گرفته بود بطوری که در سال ۱۳۹۱ تنها هفت درصد از اعتبارات پیش‌‏‏بینی شده برای مرکز تخصیص داده شد و همین موضوع باعث شد تا امکان اجرای عملیات در سال آبی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ میسر نشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به نگاه مثبت وزیر نیرو و دستور مساعد معاون اول رییس جمهور در پایان سال ۱۳۹۲ نیز مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص داده شد .

به گفته رییس مرکز تحقیقات باروری ابرها برای سال ۱۳۹۳-۱۳۹۴ حدود ۲۶ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع عمومی دولت برای طرح باروری ابرها در نظر گرفته شده است.

خلاصه گزارش عملکرد پروژه بارورسازی ابرها در سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۳

بر اساس گزارش عملکرد پروژه بارورسازی ابرها در سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها (یزد) ۱۰۶ سورتی عملیات پرواز در سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ انجام شده است.

این پروژه که از تاریخ ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۳ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، اجرایی شده ۱۰۶ سورتی پرواز عملیاتی را که شامل تست و شناسایی بوده در خود جای داد، از این تعداد ۷۳ پرواز عملیاتی در پلیگون‌های عملیاتی شمال غرب، ایران مرکزی و تهران و دیگر پروازهای غیرعملیاتی شامل تست سنجنده‌های هواشناسی و شناسایی بوده است.

پلیگون‌های عملیاتی شمال غرب، ایران مرکزی و تهران توسط گروه عملیات پروازی "مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها" و با توجه به تجربیات کسب‌شده از پروژه‌های انجام‌شده در سال‌های گذشته و بررسی‌های لازم در مورد جهت غالب حرکت سامانه‌های جوی، توپوگرافی منطقه، حوزه‌های آبریز، روخانه‌های دائمی و سایر مشخصات استان‌ها قبل از شروع پروژه سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ تعیین شد.

مناطق تحت‌تاثیر پروژه بارورسازی ابرها در پروژه ‌سال آبی ۱۳۹۴-۱۳۹۳

منطقه تحت‌تاثیر مواد بارورسازی در هر پرواز متناسب با سرعت باد، حمل دو ساعته مواد در راستای باد از لحظه تزریق تعریف می‌شود.

طبق آمار منتشر شده در استان های آذربایجان غربی ۱۲، آذربایجان شرقی ۱۸، یزد ۱۹، فارس ۱۶، اصفهان ۱۴، تهران ۷، چهارمحال و بختیاری ۱۶، کرمان ۱۰، خوزستان ۶، کهکیلویه و بویراحمد ۱ عملیات بارورسازی در سال آبی ۱۳۹۳- ۱۳۹۴ انجام شده است.

تعداد پروازهای عملیاتی در سال‌های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸،معادل ۸۰ پرواز همچنین در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ تعداد کل پروازها ۵۵، در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰، معادل ۸۹ پرواز و در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ معادل ۷۹ پرواز بوده است.

بر اساس این گزارش در سال آبی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ تعداد پروازهای بارورسازی ابرها نسبت به سایر سال‌ها بیشتر و معادل ۱۶۰ عملیات باروری بوده که ۷۳ مورد از پروازهای این سال عملیاتی و بقیه پروازهای شناسایی شناخته شده است.

همچنین در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و کرمانشاه و همچنین تست سنجنده‌های هواشناسی دو فروند هواپیمای باروری ابر صورت گرفته است.

در حال حاضر، پروژه ارزیابی بارورسازی ابرها در مناطق هدف در سال آبی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ در دست انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا ۵ ماه آینده امکان اعلام نتایج ارزیابی وجود داشته باشد.

بر اساس بیانیه سال ۲۰۰۷ میلادی سازمان جهانی هواشناسی، تعدیل آب و هوا باید به عنوان بخشی از یک استراتژی یکپارچه مدیریت منابع آب تلقی شود و با توجه به اینکه نجات فوری از خشکسالی امری دشواربه ویژه در مناطقی که ابری برای باریدن وجود ندارد، است باید چنین پروژه هایی در دستور کار دولت قرار بگیرد.

بخش نظردهی بسته شده است..