مرمت مسجد امیرچخماق یزد به پایان رسید

no-thumbs

حسن ذاکری نیا گفت:مسجد امیر چحماق دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی هست که کتیبه سردر آن از لحاظ هنر خطاطی بسیار ارزنده است و طبق آن بنای مسجد به سعی بی بی خاتون ذوجه امیرچخماق، فرمانروای یزد اتمام یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در خصوص مرمت این مسجد اظهارداشت: بنای تاریخی و ارزشمند مسجد امیرچخماق یا مسجد جمعه نو شهر یزد که در میدان امیرچخماق این شهر واقع شده است به واسطه داشتن سردر رفیع و باشکوه و همچنین جلوخوان جالب خود شهرت به سزایی دارد.
این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی هست که کتیبه سردر آن از لحاظ هنر خطاطی بسیار ارزنده است و طبق آن بنای مسجد به سعی بی بی خاتون ذوجه امیرچخماق، فرمانروای یزد اتمام یافته است.
محسن ذاکری نیا افزود: مسجد دارای محراب سنگ مرمرین جالبی است که با کاشی‌های معرق تزئین شده و آیاتی از کلام آ… مجید بر روی آن نقش شده است.
این مقام مسئول در توضیح مشخصات این بنای تاریخی اظهار داشت: مسجد امیرچخماق در قرن نهم هجری قمری بنا شده است و دارای یک شبستان تابستانی هست. در دو طرف شبستان طاق نماهایی قرار دارد که قسمت عقب آن‌ها باز است و به دو راهرو در طرفین مربوط می‌شود. ازاره پایین شبستان از کاشی‌های هشت ضلعی به رنگ آبی است.
رنگ کاشی‌های داخل محراب لاجوردی، طلایی و سفید در حاشیه آبی رنگ استفاده شده است. در سمت چپ شبستان نیز یک دیواره نیم متری قرار دارد که به صورت مشبک شش ضلعی با کاشی‌های سفید، سبز و سورمه ای تزیین شده است. نور داخل شبستان از چهار پنجره در سقف ورودی عریض و دو راهروی طرفین آن تأمین می‌شود.
بدنه دیوارهای مسجد تماماً از گچ سفید پوشانده شده و دور ایوان بلند شبستان با کاشی سبز و قهوه ای بر روی زمینه سرمه ای نقوش اسلیمی مخلوط کار شده است. شبستان‌های زمستانی مسجد در طرفین دالان ورودی قرار دارد و نور آن با سنگ مرمر تأمین می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: مجموعه ارزشمند مسجد امیرچخماق در سال ۱۳۱۴ با شماره ثبتی ۲۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و عملیات سفیدکاری ایوان و گنبدخانه آن اکنون به اتمام رسیده است.

بخش نظردهی بسته شده است..